Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

WW1

Startat av Kanger, 20 november 2014 kl. 11:22:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Jag är lite sugen att göra ett aningen enklare och semitaktiskt spel om WW1.

Jag funderar på att låta försvararen själv få rigga upp skyttegravarna och taggtråden (med stora markörer) och sen få planera försvaret. Sen att låta attackeraren få placera artillerielden för att få bukt med detta för att därefter låta attackeraren göra sitt anfall genom det förstörda ingemanslandet.

Idén ska dels vara att låta spelarna testa olika uppställningar, samt att ge känslan av det fullständigt horribla i detta krig. Det sistnämnda är lite knepigt men det kanske går genom att visa på det enorma förluster som kom med artilleri, kulsprute-eld, gas osv, samt att låta de eliminerade markörerna ligga kvar på spelplanen. Man vänder på dem helt enkelt.

Men det finns naturligtvis mycket mer man kan göra för att få spelet bra. Det är lite nytt territorium för mig. Kan någon rekommendera bra boktitlar som visar på livet i skyttegravarna.

Elias Nordling

S&T hade ett spel på detta tema nyligen, mycket riktigt med dödbrickor kvar på spelplanen. För guds skull, se till att dessa har annan färg så man kan skilja de döda från de levande!

Det spelet funkade för övrigt inte alls bra.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Det gäller att inte göra det för morbidt. Ja, en annan färg är naturligtvis nödvändigt (rött?).

Vad var det som inte funkade bra med det? Var det ännu ett av de 200 Miranda-spel som karln verkar spotta ur sig i en förfärande hastighet?

Elias Nordling

Ty Bomba, faktiskt. Spelet baserades på ett amerikanskt anfall 1918. Problemet var att i stort sett alla tyskar var döda omgång två. Försvar på djupet funkade inte alls, eftersom främsta linjen var den enda som gav någorlunda rimlig överlevnadschans. Tyskarnas eldgivning blev i stort sett meningslös, eftersom amerikanernas förluster, efter första två omgångarna då artilleriet dödade en tredjedel av anfallarna, var försumbara på grund av den svaga tyska eldkraften. Amerikanerna kunde å andra sidan koncentrera eld från 20 enheter samtidigt och döda vadhelst de pekade på.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Inte särskilt testat med andra ord.

Någon som kan rekommendera litteratur? Jag har Alistair Hornes The Price of Glory

Mats Eden

En aspekt som jag tror vore bra att få med är köbildning i förbindelsevärnen.

Kommer inte ihåg källan (kan vara något TV-program det senaste året...) somm beskrev problematiken att få fram förstärkningar genom värnen samtidigt som döda och skadade måste skickas tillbaka genom samma värn.

Dvs du skickar tillbaka brickorna för utslagna (o gör man inte det så risk för moralproblem samt mindre plats för effektivt folk...)

Bara en tanke...  :)

/Mats

Kanger

Jo, det var ett helvete för förstärkningar att bara nå de främsta linjerna i Verdun. Ofta kunde runt hälften av förstärkningarna försvinna på vägen.

Det var tydligen också köbildning i många anfall. Jag har för mig att i Somme så lyckades man inte förstöra taggtråden ordentligt utom på ett par ställen, så alla brittiska trupper var tvungna att tränga sig igenom dessa flaskhalsar (till tyskarnas glädje).

Fredrik

Ian Ousbys 'The Road to Verdun' gjorde ett ganska bra jobb med att förmedla hur fruktansvärt Verdun var, minns jag.

Sent from my iPad using Tapatalk

thermopylai

Re: Ousby Verdun

Fast två tredjedelar av boken handlar om fransk kultur och mentalitet 1870-1914.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."