Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs 1914 Twilight in the East

Startat av Strv102r, 13 december 2014 kl. 16:23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter det tyska draget och min reaktionsförflyttning så har tysken grupperat för försvar av GUMBINNEN. Dock är norra flanken öppen mot 20 kåren och kavallerikåren, och delvis även den södra flanken mot 3 kåren. XVII tyska kåren är samlad i INSTERBURG som reserv.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Nu har 2. armén i söder också kommit igång. De möter ju inget motstånd ännu utan framrycker bara.

1. arméns område. Delar av I tyska kåren har hamnat i en prekär situation inne i GUMBINNEN så XVII kåren får skicka fram en division. På det hela taget ser GUMBINNEN ut att falla ganska snart.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

GUMBINNEN faller som väntat, men I kåren kommer undan i huvudsak intakt.

I söder har 2. arméns täter nått fram till de tyska ställningarna.

Reglerna för logistiken känns genomtänkta men jag är inte säker på att vi ännu helt greppat dem. Det känns som att helt klart begränsar mig mer än tysken just nu. Han har ju egentligen inga begränsningar att prata om med det järnvägsnät han har i Ostpreussen?

Strv102r

I söder drar sig de relativt svaga tyska förbanden bakåt.

I norr tar tyskarna upp ett försvar närmare INSTERBURG.

Sist en överblick över hela området.

Andreas Lundin

"
Reglerna för logistiken känns genomtänkta men jag är inte säker på att vi ännu helt greppat dem. Det känns som att helt klart begränsar mig mer än tysken just nu. Han har ju egentligen inga begränsningar att prata om med det järnvägsnät han har i Ostpreussen?"

Vänta bara till Galicien-scenariet. Där börjar vi snacka underhållsproblem för ryssen, men å andra sidan har man ju jvgingförb till sin hjälp där...

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Tysken har aldrig några begränsningar i det här scenariot, bara om de går till motoffensiv i Polen eller in i Ryssland. Ryssarna har kraftiga begränsningar både av specialregler (många av deras corps trains är inte "färdiga" från start) men också av järnvägsnätet för andra armén i synnerhet.

Generellt för tyskarna gäller att de måste vara aggressiva och utnyttja sin snabbhet och bättre stridsförmåga för att kunna skada först den ena och sedan den andra ryska armén. Tänk på att det är prepared attacks som ger mycket vp, ihop med objektiven.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

Och jodå, nu blir man sugen på TitE igen.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Strv102r

Tysken drar tillbaka INSTERBURG ställningen till själva staden.

I söder inväntar tyskens lantvärnsbrigader nu 2. armén. I öster har XX kåren större möjligheter att stoppa mig.

tinG

Alltför passivt försvar...
Skulle säga att det redan nu ser tufft ut. Tyskarna har låtit ryssen manövrera helt på egna vilkor och ser ut att kunna attackera samordnat. Jag anser att tyskarna bör slå till tidigt med två-tre kårer mot 1:a ryska armén för att sedan snabbt omgruppera 2 två kårer mot ryska 2:a armén. Att som här sakta backa utan strid kommer sannolikt resultera i att Königsburg isoleras och att 8:e arméns reträtt fortsätter ända till Vistulafloden...

We'll see...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Citat från: tinG skrivet 25 december 2014 kl. 23:12:38
Alltför passivt försvar...
Skulle säga att det redan nu ser tufft ut. Tyskarna har låtit ryssen manövrera helt på egna vilkor och ser ut att kunna attackera samordnat. Jag anser att tyskarna bör slå till tidigt med två-tre kårer mot 1:a ryska armén för att sedan snabbt omgruppera 2 två kårer mot ryska 2:a armén. Att som här sakta backa utan strid kommer sannolikt resultera i att Königsburg isoleras och att 8:e arméns reträtt fortsätter ända till Vistulafloden...

We'll see...

Jag har också funderat i de banorna. Han är lite passiv. Man vill ju gärna spegla det historiska förloppet vilket inte är helt enkelt då det var produkten av vissa förutsättningar som inte finns i alla genomspelningar. I Clash of Giants Tannenberg-scenario så finns ju regler för att få till de förutsättningarna. Rennenkampf-reglerna är ju lite som Adolf 45 eller Stalin 41 regler men de behövs nog om man vill ha det skeendet. I vårt parti här och nu är det knappast en Rennenkampf som leder 1. armén utan en Zhukov. Det gör den historiska tyska planen tveksam. Sedan ska man ju inte glömma att i verklighetens taktiska problem finns det aldrig bara en enda rätt lösning. Det finns många tänkbara alternativ med för och nackdelar som måste vägas mot varandra. Bara i efterhand vet man om den man valde var genomförbar eller inte. Dessutom kan den genomförbara planen bli ogenomförbar, och tvärtom, under skeendets gång. Då verkligheten inte har några strikta spelregler, utom naturlagarna, så blir det svårare att hitta den "perfekta" taktiken än i ett spel. Och även i ett spel som är bra gjort kan det finnas flera varianter som funkar. Jag tror att detta spel är bättre på att skildra detta än Clash of Giants som ju känns snudd på skriptat i jämförelse. Vi får de hur det går framöver. Jag är inte Rennenkampf eller Samsonov. Och han är inte Hoffman/Hindenburg/Ludendorff. Helt annorlunda spelare men med samma kort. Partiet lär få ett annat förlopp.

Strv102r

Efter att ha hejdat 1. armén vid INSTERBURG, jag har börjat nötas ner en del vid det här laget, så tar tysken en risk när han omgrupperar divisionen som förstärkt fästningen LÖTZEN (som därmed inte haft problem att hejda 2. kåren) norrut och underställer den till I reservkåren. Denna kår med tre divisioner genomför sedan att motanfall mot 1. armens vänstra flank och når framgång. Jag hade tänkt förstärka 20 kåren på högra flanken med 72 reservdivisionen för att få fart på offensiven igen, men den får gå till vänsterflanken istället. Samma gäller för tätdivisionen ur 26 reservkåren. 2. kåren återupptar anfallen på LÖTZEN och börjar nu märkbart nöta ner den.

Strv102r

I Reservkåren anfaller norrut in flanken på 4. kåren som viker österut igen. Norr INSTERBURG lyckas den ryska kavallerikåren få till en framgång och pressa tyskarna bakåt så att INSTERBURG nu saknar flankskydd i norr. En division ur XVII kåren binds nordväst om INSTERBURG. Det viktigaste händer dock längre söderut. LÖTZEN faller vilket innebär att 2. kåren nu har fritt fram att framrycka västerut till RASTENBURG och sedan norrut och avskära huvuddelen av 8. armén.

Strv102r

2. kårens genombrott vid LÖTZEN och 26. reservkårens motanfall mot I reservkåren, i och för sig inte så lyckat, räcker för att övertyga tysken om att INSTERBURG-ställningen måste överges. Detta leder till en allmän tillbakaryckning över hela frontlinjen även i södra området vilket gör att XVII kåren kan dras ur för att skapa en reserv. Det är tydligt att han nu hoppas på att de två kårerna från västfronten som snart anländer ska rädda honom. Wencks 12. armé i tidigare tappning?

23. kårens nästa mål är MARIENBURG vilket avskär järnvägslinjerna för tysken och 1. kåren ska ta järnvägsknuten strax öster om MARIENBURG.

Strv102r

Sagt och gjort! 23 kåren står vid MARIENBURGS portar! Lättare sagt än gjort att ta fästningen dock... XVII tyska kåren har omgrupperat västerut.

Strv102r

XVII kåren rör sig mot 23. kåren. I öster slår I reservkåren tillbaka ett anfall som bryter 3. kårens anfallskraft men 6. kåren får till ett genombrott som på sikt hotar att avskära  I reserv och i förlängningen I kåren.