Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2015

Startat av Delirium, 20 december 2014 kl. 13:15:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag har fattat ett radikalt beslut som jag högst troligen inte kommer att kunna hålla men som jag vill dela med mig av.

Under 2015 kommer jag inte att köpa ett enda spel förrän jag spelat alla jag äger, eller sålt dem om jag inte vill spela dem.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Elias Nordling

Vad gör du om folk inte vill köpa de ospelade spel du vill sälja. Pliktspelar?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

Jag funderade på att ta samma beslut! Får väl ta det som en utmaning då. Undantaget redan lagda preorders

Jon

Eventuellt modifiera reglerna till att gälla per period. Får inte köpa nåt nytt om acw innan allt om acw är spelat osv.

Fredrik H

Jag har ingen som helst avsikt att följa ovanstående, men av nyfikenhet undrar jag vilka spel som räknas som spelade? När jag ser mig omkring i mitt spelrum så finns här kanske ett tiotal spel som aldrig sett dagens ljus. Sen finns det ju en skrämmande mängd spel som jag klippt, ställt upp och spelat en turn eller två och sedan plockat undan. I mitt huvud har jag spelat dem, men jag inser att jag inte alls fått ut det som finns att få ut ur de spelen. De spel jag spelar klart ( a la Strv102 - Ola) är inte många, de jag spelar flera gånger är ju ännu färre.
Då är det vanligare att jag spelar halva spelet och sedan spelar halva spelet igen osv.

Lycka till båda två, skriv gärna när ni kastar in handduken. Jons modifierade variant kanske leder till att det blir spel i helt nya perioder; hm, jag har ju inga spel på temat kriget mellan GBR och Zanzibar..

:ultra:

Elias Nordling

Jag har 450 ospelade spel, och då räknar jag inte dem jag spelat 1 1/2 omgång eller något småscenario, så det är inte riktigt aktuellt för mig att köra den principen. I synnerhet som jag redan har säkert över hundra ospelade spel uppe för försäljning utan att bli av med dem.

En annan variant ni kan prova är att sälja spelen först och sen spela för att se om ni ångrar er  :lol:

Gjorde jag med A Fatal Attraction på årets FF, men jag ångrade mig inte :-)

Delirium

Finns inga genomtänkta principer eller regler här, får lägga pannan i djupa veck och komma på något. :)

Några bakomliggande orsaker till mitt "nyårslöfte":

1. Förr i tiden hade jag och mina kompisar oändligt med tid men inga pengar och skaffade kanske ett spel i halvåret med resultat att vi blev jäkligt bra på dem.

2. Nu har jag (relativt) bra med pengar men ingen tid alls. Följaktligen köper jag spel för att döva samvetet och låtsas tillfredställa beroendet, och spelar varje spel på sin höjd en gång.*

3. Vi har ingen plats hemma, bokstavligt talat, så #2 leder till komplikationer. Jag säljer redan spel regelbundet.

4. Visserligen vill vi stödja spelbranschens företag men jag är på något sätt övertygad om fördelarna med återanvändning. Ut med oanvända grejer i cirkulation (ungefär som med våra avlagda barngrejer). Nästan inga av mina spel är rariteter ändå så de går nästan alltid att få tag på igen om jag skulle ångra mig.

5. Oavsett vilket, på det här sättet tror jag mig kunna "komma ifatt" hyllorna.

6. Och givetvis ligger lagda preorders kvar. :)

* = Hur "mycket" ska man spela för att göra ett spel rättvisa? Omöjligt att svara på.
Imperial Elegy
Space Empires

aegneus

Lägg upp en lista på vad du behöver klara av så vi andra på västkusten vet vad vi skall hjälpa till med. :)

Elias Nordling

Har samma omständigheter och gör som bekant mitt bästa för att gallra i samlingen, men jag har gått på en mer allmän princip att dra ner konsumyionen av spel.

Delirium

Dessa spel behöver spelas 2015:

Tyngre titlar, kan ge problem att hinna:
WW2: ETO 2nd ed (Roger?)
WW2: PTO (Anders E?
Pacific War
The Mighty Endeavour 2nd ed
1914: Offensive à outrance (har visserligen spelat Twilight in the East mycket men detta är ju ett eget spel)
Last Chance for Victory (har luftats på Lincon men behöver en ordentlig genomkörare)
BAR (har nu fyra titlar men bedömer det som att det räcker med en djupdykning i en av dem eftersom det är samma system, kan bli en slamkrypare dock)

Något lättare titlar:
Legion of Honor (förhoppningsvis till Galore)
Hellenes (bara spelat solitärt men block och kortdrivet blir lite av en utmaning att göra rättvisa solo)
Maria (verkar passa bra till konvent och har spelat Friedrich så borde inte bli problem)
Won by the Sword (ser inte så svårt ut prima facie men väntar på reparation)

Det verkar inte ogörligt för mig personligen men tyvärr behöver man ju synkronisera med motståndare också...  :P
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Citat från: Elias Nordling skrivet 21 december 2014 kl. 07:58:42Har samma omständigheter och gör som bekant mitt bästa för att gallra i samlingen, men jag har gått på en mer allmän princip att dra ner konsumyionen av spel.

Det är ju den lite rimligare policyn. Jag ser det så här att worst case scenario är att jag inte hinner klart och då har jag gått igenom 2015 utan att köpa spel men har ändå spelat ifatt hyfsat i min samling.
Imperial Elegy
Space Empires

Southpaw

Har nära nog praktiserat den principen det senaste året, har endast köpt de OSC-titlar som nått sin P500 kvot och producerats. Mer för att stilla samlarnerven än att de faktiskt kommer att spelas inom en snar framtid.
Däremot är det inte så mycket som blivit spelat pga att familjen flyttade söderut under andra halvan av förra året och det mest blivit solitärspelande sedan dess. Har fortfarande några preorders liggandes som möjligen kan nå sin kvot under 2015 men annars ligger jag nog också lågt med inköp tills vidare.

Min ambition för 2015 är att återigen försöka komma iväg på konvent och träffa likasinnade. Hade trevligt senast jag var iväg för ett par år sedan och det är på tiden att det blir av igen.  :)

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Scipio

Känner ett visst överlapp med Björn men det var många titlar som överlappar med min lista där. Bra smak helt enkelt.    :up:
WW2: ETO 2nd ed
WW2: PTO
Pacific War
1914: TitE
BAR
Legion of Honor
Napoleon against Europe
Atlantic Wall
La Grande Guerre
La Révolution française: La patrie en danger 1790-1796
The Blitzkrieg Legend: The Battle for France, 1940
Canadian Crucible: Brigade Fortress at Norrey

Finns inte en skugga av en chans att hinna med att prova på en handfull av dom så det är nog mer av en femårsplan.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Sant, finns mycket som kan samordnas där. :)

Utöver våra gemensamma nämnare har jag ett gott öga till La Patrie en Danger, det verkar roligt och kan passa som konventsspel tror jag vi har konstaterat.

Har för övrigt WW2: ETO uppställt här hemma, scenario 5 Northern Strike om attacken mot Norge. Visade sig svårt att utföra perfekt i EuroFront så vill se hur ETO skildrar situationen.

Citat från: Scipio skrivet 25 december 2014 kl. 13:29:32
Känner ett visst överlapp med Björn men det var många titlar som överlappar med min lista där. Bra smak helt enkelt.    :up:
WW2: ETO 2nd ed
WW2: PTO
Pacific War
1914: TitE
BAR
Legion of Honor
Napoleon against Europe
Atlantic Wall
La Grande Guerre
La Révolution française: La patrie en danger 1790-1796
The Blitzkrieg Legend: The Battle for France, 1940
Canadian Crucible: Brigade Fortress at Norrey

Finns inte en skugga av en chans att hinna med att prova på en handfull av dom så det är nog mer av en femårsplan.  :)
Imperial Elegy
Space Empires