Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015

Startat av Rydfalk, 30 december 2014 kl. 13:34:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Jag hade gärna klämt in ett till "riktigt krigsspel", men det är svårt att hitta något när alla redan sitter samlade runt ett par stora spel och ingen annan letar motståndare. Det gäller att ha bestämt något i förväg med någon eller ha tur (som när den där killen kom in och jag råkade vara i närheten och fick tillfälle att prova Red Winter). Ett alternativ till fasta arrangemang är att tillräckligt många spelar små spel och med jämna mellanrum är lediga för att börja något nytt. Är alla samlade runt något stort som tar hela dagen känns det inte så meningsfullt att sätta sig i blipprummet och vänta på att något ska hända. Alternativt att det finns tillgång till riktigt små och snabba spel, som när folk har kört Wings of War, så att det alltid finns spelare det är lätt att få loss (eller något att göra medan man väntar på att andra spel ska ta slut).

Å andra sidan pratade jag med en kollega i dag och han hade haft exakt samma problem, men i andra Lincon-rum, så det är nog inte unikt för blippspel. De flesta tycker nog det är roligare att traska runt mellan olika rum och leta spel än att sitta kvar i ett rum utan någon att spela mot och hoppas att något ska dyka upp inom ändlig tid.

Rydfalk

Håller med om det mesta ovan.

Jag tror inte att vi har bara ett mål med Krigsspelsrummet. Ja, vi vill marknadsföra hobbyn men det gör vi främst genom att visa upp dem - och hur trevliga vi är! Under alla år så har Krigsspelsrummet nästan alltid varit fullt, från dag ett och framåt. Det har alltid stannat folk och nyfiket undrat och vi har kunna snappa upp dem, prata och kanske locka dem att spela något. Är rummet tomt stannar ingen - det vet alla som stått på en mässa... Vandrar man runt på konventet så är det inte ovanligt med aktiviteter som ser lite lagom döda ut... vi brukar inte vara en sådan!

Så, vi kan ha rummet för vår egen skull och för hobbyn. Vi kan ha det bara för vår egen skull men vi kan inte ha det enbart för hobbyn, vi måste finnas där.

I år gick en massa saker kanske inte snett men bara så där...

• Det delade rummet var ingen lyckad lösning av konventet
  • Att jag placerade figurerna som jag tänkte drog mest nyfikna "mest centralt" var i efterhand ingen smart idé. Vi arrangörer fastnade om inte annat där - det var ur Figg-synvinkel mycket lyckat men detta är ett Blipp-forum.
  • Det var kallt och bullrigt och därmed lite tomt

Jag och Villiam har tidigare år hållit oss i Blipprummet och kört diverse små spel med nyfikna - Victory Points Games, Manoeuvre, Conflict of Heroes osv. Jag tror att vi ska försöka ta oss tillbaka dit. Jag tror inte så mycket på ett schema med strul och föranmälningar och sådant, jag vet inte om vi är så attraktiva? Alla tidigare försök åt det hållet har inte fallit väl ut. Jag tror man ska greppa dem som inte är planerande och de som är mellan aktiviteter. Vi brukar vara aktiva, söka upp och prata med besökare, precis som vi gjorde i år, men besökarna kom som sagt inte fram till Blipp-delen.

I år strulade skylten som jag brukar sätta upp. Frågan är om vi kunde ha en roll-up eller nåt som någon av er som alltid åker runt kunde ha med sig? Kanske dra upp några A3 med lite erbjudanden:
"Spela det taktiska ditten - klart på en timme!" eller "Spela det strategiska datten - klart på två timmar!"

Dock, så räds jag det tomma rummet, den tomma montern. Dit kommer ingen. Så vi måste bli attraktiva även för oss!

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Skulle kunna investera i ett par skylthållare till nästa år...

/SMR

Tommy_la

Precis som förra året hade jag i år bestämt mig för att jag skulle spela krigsspel i krigsspelsrummet på konventet. Precis som förra året blev det så att jag gick dit varje dag, tittade på vad som spelades, konstaterade att inget höll på att startas upp och det inte fanns några anmälningslistor, starttider eller liknande och så vandrade jag efter en stund vidare och hittade något annat att spela...

jerry

Helt rätt resonerat , syns man inte finns man inte ,ett eller ett par stora spel o någon/några som kan "komma loss" o hjälpa intresserade nybörjare , jag vet att ASL är ett svårt spel men i grund o botten är det flytta o skjut o det är TOTAL action hela tiden.
Lite dyrare reklam men kan inte skolans vaktmästeri erbjuda något sådant här ?? På BTH , "min skola" så finns det dylika "på lager" https://www.google.se/search?q=gatupratare&espv=2&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=knVbVeb_HoO6swHftoCQBg&ved=0CDoQsAQ
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

aegneus

Citat från: tinG skrivet 19 maj 2015 kl. 15:19:54
Finns det föresten  "blippspel" som lämpar sig för turneringsspel?

Jodå säger jag baserat på events för många många år sedan.  CDG:er och impulsbaserade har jag sett fungera bra - tricket är att ha en speltid helst under två timmar (för en dagsturnering) och under fyra timmar för en tvådagars. Schackklocka är ett måste.

Mitt strå till diskussionsstacken är att det nog är så att man behöver någon som kan spela direkt om man skall fånga folk. Då får man helt enkelt skilja på att vara på konventet för att ha kul, och för att proselytisera. Det är roligt att spela med nybörjare, men det är ju ett annat slags roligt än att korsa värjor med någon som kan ha en femtonminuters utläggning om fluid vs rigid vs locking ZoC.

Jag kan ju inte sätta upp det själv, men tänk er en turnering öppen för nybörjare i något bra... låter som ett nytt trådämne.

/Från en som aldrig varit på Lincon. Men jag laddar för 2021!

Rydfalk

Citat från: jerry skrivet 19 maj 2015 kl. 19:44:09Lite dyrare reklam men kan inte skolans vaktmästeri erbjuda något sådant här ?

Jo, men det har vi några på jobbet som jag skulle kunna låna! Bra idé! Kanske kan man snoka och se om man kan köpa en begagnad på blocket eller Tradera under året.

Citat från: aegneus skrivet 19 maj 2015 kl. 20:45:40Jag kan ju inte sätta upp det själv, men tänk er en turnering öppen för nybörjare i något bra... låter som ett nytt trådämne.

När Pelle var med för några år sedan försökte vi turneringstanken på Victory Point Games spel. Det utföll inget vidare vad jag minns. Vi har försökt med turnering med förhandsbokning - not a great success! Att greppa folk och fråga om de inte vill spela nåt och erbjuda nåt när de tvekar har dock funkat helt ok. Att skylta med erbjudanden för de som tittar in också. Detta missade vi dock i år.

Listor med vad man vill spela har nästan helt försvunnit. Vet inte varför... är det Internet och mobiler som tagit död på det? Det är inte riktat mot de rena nybörjarna men definitivt ingår i tanken att vi ska trivas i Krigsspelsrummet! Det var flera som sa att de lite hamnat mellan starterna i år. Inser att en effekt av att vi sprider ut oss blir att man inte vet när ett spel slutar och nästa spel startar heller.

jerry

CiteraMitt strå till diskussionsstacken är att det nog är så att man behöver någon som kan spela direkt om man skall fånga folk. Då får man helt enkelt skilja på att vara på konventet för att ha kul, och för att proselytisera. Det är roligt att spela med nybörjare, men det är ju ett annat slags roligt än att korsa värjor med någon som kan ha en femtonminuters utläggning om fluid vs rigid vs locking ZoC.

Korrekt sedan gäller det att hitta ett par frivilliga.

Rydfalk

Citat från: jerry skrivet 19 maj 2015 kl. 22:10:06
CiteraMitt strå till diskussionsstacken är att det nog är så att man behöver någon som kan spela direkt om man skall fånga folk. Då får man helt enkelt skilja på att vara på konventet för att ha kul, och för att proselytisera. Det är roligt att spela med nybörjare, men det är ju ett annat slags roligt än att korsa värjor med någon som kan ha en femtonminuters utläggning om fluid vs rigid vs locking ZoC.
Korrekt sedan gäller det att hitta ett par frivilliga.
Jo, men det har vi i form av arrangörer. Vi brukar turas om med att spela nåt vi själva vill och att dra in folk i träsket. Som sagt ovan funkade detta kanon på Figg-sidan i år men vi missade Blipparna :(
Den delen kan vi fixa till nästa år, sjukdomsinsikt är första steget...

Rydfalk

Ett par billiga brickor med småspel redo att spelas och ett par schyssta skyltar kanske...?

Andreas Lundin

Det där Heroes of Normandiekanske skulle funka som inkörsport?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jerry

Svårt detta , ibland undrar jag , är man verkligen intresserad av dessa spel , försöker man då inte själv att aktivt få delta eller åtminstone betitta o fråga hur det funkar även vid monsterspelen ?

Har haft detta dilemma i lokalföreningen vid ett par tillfällen under ca 16 år har det kommit ett par "guldkorn" i form av spelare som helt sonika träffat rätt o blivit betagna , o då var det WIF i bägge fallen , visserligen körde jag bara ett egenpåhittat anfall på Polen men det föll mycket väl ut.

Jag tror inte spelen får vara för "simpla" heller , "empire of the sun" ?
ASL starter kit ?

Rydfalk

Citat från: Andreas Lundin skrivet 20 maj 2015 kl. 08:35:50
Det där Heroes of Normandiekanske skulle funka som inkörsport?
Absolut! Det och Conflict of Heroes som bägge är lite... brädspeliga?

Citat från: jerry skrivet 20 maj 2015 kl. 09:13:46
Jag tror inte spelen får vara för "simpla" heller , "empire of the sun" ?
ASL starter kit ?
ASL starter kit kan vara en idé att ha med. De första scenariorna klarar jag nog av...
Nej, simpla ska de kanske inte vara men de ska vara spelbara och kul. Man ska också se vartåt det barkar på en timme.

Andreas Lundin

Precis! Komplexitet är nog inget hinder. Bara speltiden.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Mode

Citat från: Rydfalk skrivet 20 maj 2015 kl. 09:18:06
ASL starter kit kan vara en idé att ha med.
Jag gjorde just det för några år sedan, d.v.s. spelade första scenariet i ASLSK1 med någon som aldrig spelat ASL. En halvtimmes basregelgenomgång följdes av spel, med ytterligare regelförklaring under tiden. Eftersom reglerna i ASLSK förenklats och i en del fall t.o.m. ändrats, märkte jag att det krävs att man kan bortse från "riktiga" ASL och kan köra med de förenklade reglerna. Bäst är om man kan få två nybörjare att spela mot varandra medan man hjälper bägge med tips och förklaringar.

Ska man ta existerande spel för att introducera nybörjare bör man nog fundera på vilka regler man faktiskt kan slakta under en introduktion. Tidigare var det vanligt att det fanns olika nivåer av regler (att läsa och tillämpa allt eftersom) för att inte skrämma nya inom hobbyn, men numera känns det som om många nyare spel slår till med hela regelklabbet på en gång och på sin höjd har några extraregler som förkromning.

Skälet till att jag skaffade ASLSK1 - 3 var just att kunna använda dem för att introducera nybörjare. Skulle kanske kunna tänka mig att göra det nästa år, men eftersom nästa LinCon kommer att ligga nära 100-årsdagen för Skagerackslaget är jag inne på att göra något av det, förmodligen med Jutland som bas, eventuellt med någon egen ännu enklare regelvariant - månne kunde detta bli en sådan återkommande aktivitet i rummet, säg två - tre ggr/dag ungefär?

Efter att ha sett Svantes Hoppet är det första som dör är det helt klart att han har en bra idé med sina enkla drop in-aktiviteter. Årets variant, med brickor på ASL-kartor, hade gjort sig väl i krigsspelsrummet och vana krigsspelare kunde utan problem börja spela direkt, reglerna insågs lätt på en minut eller två.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.