Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

Britannia

Startat av BigPapaBear, 7 maj 2006 kl. 19:09:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Är Britannia egentligen särskilt bra?

Sprnag på nya utgåvan häromdan och bländades av den färgglada lådan. Vad jag vill minnas är det mest en massa tärningsrullande och inte särskilt mycket hjärna i det - men rätta mig gärna om jag har fel. Jag vill nog egentligen tycka om det...

Jag kan mycket väl blanda ihop det med History of the World (som är katastrofalt dåligt).

Arnvidh

#1
Det är väldigt kul att spela i alla fall. En del tärningsrullande är det väl, men inte så farligt, och strategin ligger snarare i hur man på lång sikt låter de olika folkslagen interagera mot varandra ("jag borde inte slå på blå nu för han ska stoppa gröns invasion nästa tur"), än på enskilda strider som blir väldigt slumpartade. Man måste ha spelat det några gånger för att kunna se vilka folk som går bättre än genomsnittet och vem man således bör bekämpa, men visst, det är mindre chans att spela stor fältherre än i renodlade krigsspel.

Det har en väldigt trevlig atmosfär med alla folken som ränner omkring och om man känner till historien något så där så är det kul att jämföra hur de lyckas, typ att få en folkspillra som Belge (i gamla versionen i alla fall) att lyckas överleva hela spelet i något berg.

Framförallt går det att spela klart på 4-5 timmar och även människor som inte skulle kunna tänka sig att spela spel med hexagon-kartor brukar kunna tänka sig att pröva. Den nya versionen är väldigt snyggt gjord (och har vissa regelförändringa).

thermopylai

#2
Håller med föregående talare till fullo.

Tilläggas kan att nya versionen är en klar förbättring regelmässigt, de har fixat i princip allt som var lite halvdant i första versionen (typ raiders som stannar till havs i 500 år), även om jag föredrar den mer "konservativa" grafiken i gamla versionen. Jag menar vikingar från Dublin som ser ut som fantasy-dvärgar :roll:
men det var väl att vänta från Fantasy Flight...

Och billigt är det också!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

aegneus

#3
Spela Britannia utan hjärna? Den som provar det får det inte vidare kul - det här är ett wargame. Om du inte spelar med massa hjärna kommer du sist. Jag har spelat Britannia i 20 år (jisses! knappt jag tror det själv), och det är fortfarande det bästa multispelarkrigsspelet jag vet.

Ja, man får rulla en del tärning. Men inga hysteriska mängder (om inte två armeer i höglandet envisas med att slå lågt, då kan det ta några gånger innan någon dör...)

Det enda problemet jag har med Britannia är att det saknar en bra inbyggd mekanism som gör det uppenbart för alla spelare vilka som ligger bra till. Poängen säger inte allt, brädespositionen är desto viktigare (eftersom den som ligger bra till just nu kanske sitter mitt på nästa omgångs invasionsrutt). Men när väl alla spelare är med på noterna är det snuskigt välbalanserat.

Allt annat är bra - skaffa och spela...

(Och så puffar jag för att det finns en hyfsat aktiv PBEM-community om man inte lyckas hitta folk hemmavid..)