Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Lodz 1914

Startat av Strv102r, 24 januari 2015 kl. 16:31:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Jag ger upp offensiven med 23 kåren. Förlusterna ökade snabbt men vinsten i effekt på tyskens kraftsamlingsriktning var ingen alls. När så både 2 och 4 sibiriska börjar vackla rejält så behöver jag 23 och 19 kårerna vid LODZ så de drar ur kontakt med fienden och rör sig mot sydost.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Den tyska offensiven mot LODZ fortsätter mot de mer eller mindre kollapsande 2 och 4 sibiriska kårerna. 19 kåren grupperar in för att avlösa 2 sibisriska medan 23 blir ny arméreserv. XX tyska kårens tät står nu inför LODZ yttre försvarverk mev 5 kåren som bemanning. Nu sätter jag igång ett nytt motanfall med de turkestanska förbanden och den provisoriska kåren. Fiendens linje hålls av kavalleri som viker.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

En bild utan förbandsbeteckningar. De både kluddar till det och förenklar.

Strv102r

XI. och XX. kårerna börjar anfalla det nedgrävda försvaret framför LODZ. De kommer ingenstans än. XVII. och I. reserv slår tillbaka de turkestanska förbanden medan den provisoriska kåren fortsätter sitt anfall. 2. kåren, som är nära att utraderas, förstärks med två fräscha divisioner. I norr närmar sig täten ur XIII. kåren fronten medan i söder så anfaller II kåren 1 sibiriska. Bakom II. kommer XXIV. reserv, Längst i söder gör IV. Österrikiska entré.

Katczinsky

Ola,

Have you formed a opinion of the game system in comparison to Twilight in the East and/or Oao?

Paul
'You take it from me, we are losing the war because we can salute too well.'

Strv102r

There are some obvious similarities such as the reserve movement phase that has a counterpart in TitE (but no counterattack phase though) and the artillery factors system with heavy and indirect arty. The reserve movement phase is found in the Ring of Fire game system as well and is kind of typical for MIH. It is more restricted than the system in titE. We actually do not use it much.

The combatsystem is even more complex than the one in TitE and needlessly so. The mashinegun rule adds very little (some chrome for the fanatic perhaps) and the counterartillery system is useless. It can be prefectly well enough simulated by having the side with more artillery factors getting the net effect as shifts/DRMs.  The one really good thing is the that the corps artillery is not evenly divided among the divisions but has a separate counter that allow you to mass the corps artillery to support the center of gravity attack of one division. That could be incorporated in a development of TitE.

The situation is interesting and game play fun and exciting. But the system could be streamlined. I prefer the system in TitE.

Katczinsky

Hallo Ola,

It's been really interesting to watch this genre and series of games develop--some of the roots go back to Jack Radey.

The MG factor was something David never seemed to get away from--this was an annoying feature in "The Cossacks are Coming," and "Home Before the Leaves Fall."

I do like defining the artillery with heavy and indirect, and I want to preserve this for Romania. It's interesting what you write about the Corps artillery. By 1916 heavy artillery as routinely attached to divisions, and I'm trying to think of a clean and elegant way to reflect this in my game. I'm almost kicking around the idea of "artillery points" that can be attached to divisions and moved or exchanged to be concentrated. Units are going to have to have the ability to drop their artillery to some degree as this was a fairly common practice for them to operate in the mountains. I'm still thinking these aspects out.

Thank you for the AAR.

Paul 
'You take it from me, we are losing the war because we can salute too well.'

Strv102r

Ett par GT senare. Tysken har varit passiv vid Lodz men istället anfallit längs gränsen mellan mina 1. och 2. arméer. Sydväst om Lodz har de nytillkomna II och XXIV reservkårerna också tagit mark.

Strv102r

Slutläget ett par GT senare. XI och XX kårerna knackar på LODZ portar men har inte hunnit ta sig in i staden då tiden rann ut. De GT som tysken avvaktade dels här och dels när han avbröt anfallen över det stora vattendaget norr om LODZ spelar nu stor roll. Hade han kört på hårt då hade han haft mellan 2-4 GT på sig att tugga sig in i LODZ. Framgången han har uppnått längs gränsen mellan mina 1 och 2 arméer, där är sammanbrottet nära nu, uppväger inte att jag håller hela LODZ.

Jag får 466 VP mot 372. Rysk seger således. Men LODZ har 8 hex värda 10 vardera. hade han tagit LODZ och allt annat varit lika hade det stått 386 för mig mot 452. Tysk seger. Men han hade ju inte behövt ta hela staden. Hade han bara tagit hälften hade jag haft 426 och han 412. Nära nog oavgjort! Skillnaden hade således legat i 5 hex. Om man räknar med att de tyska kårerna vardera kan ta en hex per GT även mot starkt försvar så hade han behövt tre GT med vid LODZ och det är ungefär den tid han tyckte han hade att avvakta vid de två tillfällena i spelet. Dessutom hade han tvingat mig att försvara hårdare och ta mer förluster så det hade kanske räckt med 3-4 hex ändå?

Hur som helt. Systemet är i grunfren OK, men man kan skala bort en hel del onödigt krom som Kspfaktorerna och artilleribekämpningsdelarna.

Spelet som helhet tyckte vi båda var intressant och roligt.