Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Firepower!

Startat av berna, 13 november 2004 kl. 11:11:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

berna

Är det någon som spelat det här gamla AH-spelet? (http://www.boardgamegeek.com/game/3692)
Handlar om man-mot-man strider under kalla-kriget perioden. Jag har ett ex. i spelhyllan, om det finns intresse kan man tänkas köra vid nåt tillfälle (finns i Gbg)

melcer

Hej Berna

Jag är intresserad att testa på spelet någon gång. Mitt problem är när för tillfället då mycket händer fram till jul. Ring mig på 0300-566821 så kan vi diskutera det.

Melcer

Fk Ståhl

Hej grabbar,

Synd att vi bor så långt ifrån varandra! Jag sitter också på ett Firepower sedan rätt länge och skulle inte ha något emot ett parti.
Blir ni sittandes i Hallsberg någon gång - hör av er!

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Gräsligt spel. Sitter på ett ex och ett gäng extra kartor om någon skulle vara intresserad.

Maglica

Ett mycket intensivt och roligt spel. Har ett gammalt minne av detta spel då en kompis och jag spelade detta men förde så mycket liv att vi blev utkörda av min dåvarande flickvän. Vi tog då spelet och satte oss och spelade på altan. Efter en stunds intensivt spelande med diverse utrop av lycka och förtvivlan fick vi flytta in spelandet igen (allt för grannfriden).
Robert Maglica

Fk Ståhl

Robert!
Jag har ett par revanscher att utkräva av dig. Kanske har jag Firepower med i bagaget nästa gång vi möts ... 8)

Anders!
Är det sönderspelat? :D
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Citat från: "Fk Ståhl"Anders!
Är det sönderspelat? :D

Måttligt. Jag levde i nån slags illusion om att spelet skulle gå att "fixa" och att det skulle gå att få spelet att handla om nått annat än vapenfetishism och närstrid i skog, men ack så jag bedorg mig. Ska inspektera befintlighet  och skick i morgon.

Maglica

Citat från: "Anders Fager"Måttligt. Jag levde i nån slags illusion om att spelet skulle gå att "fixa" och att det skulle gå att få spelet att handla om nått annat än vapenfetishism och närstrid i skog, men ack så jag bedorg mig.

Vad är det för fel på vapenfetishism och närstrid i skog?  8)

För övrigt fanns det väl med en stadskarta om jag inte minns fel.
Kan tänka mig att ett spel på denna skala blir tråkigt om terrängen
är för öppen. Anders, vad hade du för förväntningar av spelet?
Vad behövde "fixas"?
Robert Maglica

A F

Citat från: "Maglica"Vad är det för fel på vapenfetishism och närstrid i skog?  8)

Endast hemvärnsungdommar och slika tror att det gör nån skillnad om du har en AKM eller en AKMS när du utövar strid. Se skalman.se för debatter av typen "så hottar du din ak4a hemma i pojkrummet."   8)

Citat från: "Maglica"Anders, vad hade du för förväntningar av spelet?
Vad behövde "fixas"?

Jag väntade mig något som skildrade grupps strid på ett sätt som i all fall påminde om verkligheten. Sysslade med att lära ut närstrid i skog/hus nr jag köpte spelet och fann att spelet och mitt dagliga värv hade ingenting med varandra att göra. Som så många andra spel av sin typ så innehåller FP trettio-fyrtio sorters handeldvapen och en massa olika minor, handgranater och annat krafs. Och givetvis inte en enda regel värd namnet för ledarskap, samband eller samordning.  :down:

Maglica

CiteraEndast hemvärnsungdommar och slika tror att det gör nån skillnad om du har en AKM eller en AKMS när du utövar strid. Se skalman.se för debatter av typen "så hottar du din ak4a hemma i pojkrummet."   8)

Nej, det är klart. En kula i pannan är ju alltid en kula i pannan.  :(

CiteraJag väntade mig något som skildrade grupps strid på ett sätt som i all fall påminde om verkligheten. Sysslade med att lära ut närstrid i skog/hus nr jag köpte spelet och fann att spelet och mitt dagliga värv hade ingenting med varandra att göra. Som så många andra spel av sin typ så innehåller FP trettio-fyrtio sorters handeldvapen och en massa olika minor, handgranater och annat krafs. Och givetvis inte en enda regel värd namnet för ledarskap, samband eller samordning.  :down:

Nja, det är väl därför det heter "krigsspel" precis som detta forum. Dvs något som inte nödvändigtvis (lyckligtvis?) har med verkligheten att göra alla ggr.
Dessutom det lilla av "ledarskap, samband eller samordning" som man kan tänkas ha i en skyttegrupp under den korta tidsperiod som ett scenario i "Firepower" representerar kanske bäst lämnas år spelaren, eller?
Robert Maglica

A F

Citat från: "Maglica"Nja, det är väl därför det heter "krigsspel" precis som detta forum.

Varför spelar vi då inte schack eller Axis & Allies allihop? Genomgående för alla spel som diskuteras här är att de har som ambition att skildra verkligheten.

Citat från: "Maglica"Dessutom det lilla av "ledarskap, samband eller samordning" som man kan tänkas ha i en skyttegrupp under den korta tidsperiod som ett scenario i "Firepower" representerar kanske bäst lämnas år spelaren, eller?

Jag tycker inte det. En skyttegrupp är bra just för att den kan samordna sin eld och rörelse, inte för att de har en viss typ av kulspruta. Vill minnas att det fanns regler för "dådkraft" i FP, men att de var ivägpackade i "expert optionals". Efter reglerna för sånna där bizarra handgranater som du kan skala som en grapefrukt beroende på om du tänker kasta dem defensivt eller offensivt. :cry:

Skulle vilja se ett spel där du faktiskt är gruppchef istället för en gud som flyttar brickor. Det kanske är omöjligt att göra något sånt, men man kan alltid hoppas. :up:

A F

Inventerade mitt FP och fann att det var i gottagbart skick och att jag dessutom hade en extra uppsättning brickor, en extra stadskarta och grejor till nått slags kampanjspel.

Säljes till den intresserade.  :up:

Maglica

Citat från: "Anders Fager"Varför spelar vi då inte schack eller Axis & Allies allihop? Genomgående för alla spel som diskuteras här är att de har som ambition att skildra verkligheten.

Kanske för att schack och/eller Axis & Allies inte är dom roligaste spelen?

Kanske för att dom spelen inte uppfattas ge en tillräckligt detaljerad bild av slagen vi är intresserade av?

I princip håller jag alltså med dig om att man i någon mening försöker skildra verkligheten. Men att tro att dom är realistiska (vad nu detta innebär) det är att tänja begreppen lite långt. Mediat (brädspel) kan helt enkelt inte hantera detta.

Men ett kul spel där man kunde vara skyttegruppchef ... ypperligt!  :up:

Är det någon som testat "Soldiers" (West End Games)?
Robert Maglica

A F

Citat från: "Maglica"I princip håller jag alltså med dig om att man i någon mening försöker skildra verkligheten. Men att tro att dom är realistiska (vad nu detta innebär) det är att tänja begreppen lite långt. Mediat (brädspel) kan helt enkelt inte hantera detta.

Problemen blir värst i taktiska spel. Skalorna gör att alla fel blir hysteriska. Även ASL/PG är rena mupparna. Du måste upp nånstans på pluton/ 15 minuter/ 100 meter för att saker ska bli hanterbara.

Citat från: "Maglica"Men ett kul spel där man kunde vara skyttegruppchef ... ypperligt!  :up:

Inte sant?  :ultra:

Fk Ståhl

Citeragrejor till nått slags kampanjspel

Kan det vara ur någon gammal General?
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg