Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Firepower!

Startat av berna, 13 november 2004 kl. 11:11:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Fk Ståhl"Nu vet jag vad du är ute efter - "characteristics sheet" eller vad det hette!
Där man kan fylla i att menige Alm har en Ak4, är stark som f-n men blind på ena ögat, icke simkunnig men är en hävert på att köra bil och stridsvagn - om han bara hade varit motiverad, vill säga.

Exakomundo! Det blev rena rollspelet av det hela. Klart kul, men lite konstigt. Den snabbast killen i gruppen fick alltid bŠra kulsprutan. Den designern kan aldrig ha trŠffat en full-skap ksp-skytt. Hade en kul knekt en gŒng som hette Sšren PŠrsson. Han sŒg ut som Mats Sundins efterblivna storebror och kunde springa ifrŒn normalskapta mŠnniskor, fast det var djupsnš och PŠrsson lŠpade pŒ en Ksp58 med extra allt.

Citat från: "Fk Ståhl"Stegringsföljden som du nämner gjorde mig också rätt sned

Det vore kul att se ett spel dŠr du bšrjar med att lŠra dig att kontrollera och gšra saker med din grupp. Sen kunde man fšrdjupa sig i handgranatskatalogen.

Citat från: "Fk Ståhl"Fast bäst är ändå formeln för "köp" av styrka: (A+B+C)(X)/10=BPV eller nåt sånt.

Eh? :cry:

Fk Ståhl

Jo, alltså det instrument man använder för att köpa likvärdiga/balanserade styrkor. Det var en formel som man kroknade av ungefär halvvägs. Jag tror att de olika faktorerna var tex antal gubbar, antal olika sorters chefer, antal gameturns, antal activation chits och - nu kommer det - varje gubbes personliga utrustning (1 hgr+1 pistol+1 bipod+2 dosor snus och en kikare för gubbe A) sammanslaget enligt formeln. Resultatet skulle delas med tio för att få fram basic point value för styrkan ifråga.
Motståndaren skulle då kunna plocka ihop en styrka med motsvarande poäng och sen drog kriget igång.

Kommer någon ihåg om det finns nattregler också?

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Citat från: "Fk Ståhl"1 pistol+1 bipod

Pistol med benstöd? Var Dirty Harry med? Eller fanns Jokerns revolver från Batman med? 8)

Sånna där poänglistor blir lätt helt surrelaistiska. Har spelat rätt mycket battletech och ekvationerna där leder på nått vis till att helt oväntade meckar är de dyraste och jag är såpass kass på matte att jag inte ens kan se felen i ekvationerna.

Citat från: "Fk Ståhl"Kommer någon ihåg om det finns nattregler också?

Låter troligt att det fanns, men det här var i IR och bildförstärkares barndom, så jag tror inte de var med i nån större utsträckning. Mörker är bara nått slags kollektivt minus på att skjuta. Sen är ju återigen de värsta problemen med mörker inte att skjuta på saker utan att först upptäcka dem överhuvud taget och regler för sånt blir lätt olidligt komplicerade.

Fk Ståhl

CiteraPistol med benstöd?
Han kan ha släpat på snöstödet åt ksp-skytten, som i det här exemplet inte var något under av vare sig snabbhet eller styrka.

Citeramen det här var i IR och bildförstärkares barndom
Jo visst tusan. I fordonsdelen var det med en del om strålkastare och annat, men jag kan inte påminna mig att det fanns några mörkerregler med. De kanske stod i förordet?

Men det går att göra en del roliga simuleringar med spelet. Jag såg några rader om ett bankrånsscenario någonstans. Fritagning av gisslan och annat kul borde inte vara alltför svårt att åstadkomma heller.
Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Citat från: "Fk Ståhl"Han kan ha släpat på snöstödet åt ksp-skytten, som i det här exemplet inte var något under av vare sig snabbhet eller styrka.

Och vem bar väska 2?

:ultra:

Fk Ståhl

CiteraOch vem bar väska 2?

Den var inte med. Den tappade Larsson i en myr och blev själv halshuggen när han lämnade in AFSE:n.

Matts[/quote]
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Citat från: "Fk Ståhl"och blev själv halshuggen när han lämnade in AFSE:n.

Antingen så  :D man eller så fattar man ingenting. :up:

berna

Aldrig kunde jag väl drömma om att min lilla tråd skulle få sådana proportioner  :shock: Men det är alltid roligt att se engagerade spelare. Visst fanns det väl regler för mörkerstrid, använde dom aldrig tror jag, det var svårt nog ändå att träffa något. Dessutom var skalan lite knasig för att använda tyngre fordon än APC's, en MBT behärskade hela kartan nästan.

Appropå IR; Mot slutet av 2VK experimenterade både tyskar och amerikaner med IR. Tyskarna monterade sin variant på StG44:an och amerikanerna på en moddad M-2 karbin. Det finns inga belägg för att tyskarna använde sin modell, men den amerikanska användes troligen under de sista veckorna av kriget i Stilla Havet. Har för mig att ett av systemen (tyska?) kallades Vampyr. Kanske vet nån annan därute mer...

A F

Citat från: "berna"Dessutom var skalan lite knasig för att använda tyngre fordon än APC's, en MBT behärskade hela kartan nästan.

Vad var skalan exakt? Fem meter per hex? Borde göra ett bräde 150-160 meter rätt över.

Citat från: "berna"Har för mig att ett av systemen (tyska?) kallades Vampyr. Kanske vet nån annan därute mer...

Får man tro Dean Essig på The Gamers (och han gillar "konstiga tyska pansarfordons-böcker") så fanns det med några MkV vagnar med IR i Ardennerslaget.  I andra pansardivisionen.  Varkan av dem var obefintlig.

Fk Ståhl

CiteraVisst fanns det väl regler för mörkerstrid,

Jo, jag hittade det i natt när jag kastade mig in i regelhäftet igen. Det står inte uttryckligen "night-rules" eller motsvarande, utan "visual conditions" (eller möjligen sighting conditions). Jag tror skalan var tregradig. 1 var natt, 3 var dag. Om ett fordon eller liknande stod och brann på natten ökade visual conditions från 1 till 3 de närmaste fem (tio?) hexen och från 1 till 2 tio till 20 hex från ljuskällan.
Det borde också innebära att vissa ställen blir skuggade av diverse hinder och ligger i mörker även inom det upplysta området. Några regler för det hittade jag inte men det borde gå att använda reglerna från ASL här ...  :)

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Citat från: "Fk Ståhl"Det borde också innebära att vissa ställen blir skuggade av diverse hinder och ligger i mörker även inom det upplysta området. Några regler för det hittade jag inte men det borde gå att använda reglerna från ASL här ...  :)

Har ASL regler för slagskuggor? För hur jävla svårt det är att se nått när nån dåre helt plötsligt drar av en lysraket mitt i natten och när ens ögon fattat vad som händer har alla i hela världen hunnit ta skydd? För hur ball en lysraket ser ut i dimma (hela kriget stannar av och alla säger "WOW, KOLLA FÄRGERNA!")?

Ska det vara detaljerade regler så ska det vara detaljerade regler... :ultra:

Magnus2

Jag har aldrig spelat FirePower eller ens knappt hört talas om det (är det Victory Games?), men appropå vapenfetischism, detaljrikedom och rollspel, är det nån som har testat Leading Edge's "Phoenix Command"?
Där kan man frossa i detaljrikedom om något.
Är det t ex nån som vill veta hur mycket energi en kula från en M-16 förlorar när den går igenom ett manshuvud med en Ingemar Stenmark-mössa på?

För att anknyta till tråden så är det alltså ett "rollspel-tillbehör", så man kan nog använda det i FirePower också...

:)

Magnus

A F

Citat från: "Magnus2"NŒn som har testat Leading Edge's "Phoenix Command"?

Jotack. Sett bšckerna. Helt otroliga. :cry:

Fk Ståhl

CiteraHar ASL regler för slagskuggor?

Handen på hjärtat: Har du någonsin tvivlat på det? :)
Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Citat från: "Fk Ståhl"
CiteraHar ASL regler för slagskuggor?

Handen på hjärtat: Har du någonsin tvivlat på det? :)
Matts

Jag misstänker (obs: SATIR) att eventuella regler för ljusraketer baseras på massiva studier av "Jane's Atlas of Military Flares" och är skrivna av någon som aldrig någonsin varit utomhus nattetid annat än i centrala Baltimore. Tjugoåtta olika lysraketer men inga regler för dis eller månsken. Typ. :lol: