Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelet om Mellanöstern - ett skolprojekt

Startat av Fredrik H, 29 mars 2015 kl. 22:36:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag är lärare på gymnasiet i Tensta. Det har jag varit sedan Sundsvall brann. Jag undervisar i religion och historia. På min skola så är i alla fall 80% av eleverna kopplade till Mellanöstern; araber, kurder, syrianer, mandaier och annat. Det gör att mycket av min tid på jobbet handlar om religion, historia och dagsaktuella saker kopplade till det området. Hela hösten har i princip handlat om ISIS, varför gör dom si eller så, varför gör inte X, Y och Z ditt eller datt. Enormt mycket frustration, olika preferenser och så vidare.
Jag gillar mitt jobb. Men jag försökte komma på ett sätt att få dem att förstå regionens komplexitet på ett nytt sätt. Därför har jag gjort ett spel om det som händer. Spelet är gjort av mig från grunden, men min vän Jocke har hjälpt till med praktiska aspekter och input. När jag var på puben med Ola i höstas nämnde jag det här, så på hans begäran kommer jag att skriva lite om hur det funkar och hur partierna har utvecklats.

Erik Axel

Fredrik H

Spelet har åtta spelarmakter; Egypten, Israel, Irak, Syrien, Turkiet, Iran, Saudiarabien och USA. Resten av alla länder, rörelser och dylikt leds av spelledaren - dvs mig. Jag valde dessa länder för att jag upplevde att de länderna alla har intressanta avvägningsbeslut och står inför relevanta dilemman ekonomiskt, politiskt och militärt.
Varje land bedöms utifrån följande;
Regimens stabilitet (från 1=inbördeskrig till 8=ett fungerande i-land). Detta påverkar inkomst och random events - ju lägre siffra, desto värre saker händer.
Administration ( en av tre varianter sitter vid makten, dessa påverkar en rad faktorer. Tänk Erdogan/AKP, Kemalister eller en liberal kompromiss i Turkiet till exempel)
Jordbruk/matförsörjning (1-5)
Industrikapacitet (1-5)
Utbildningssystem (1-5)
Välfärd/mänskliga rättigheter (1-5)
Ett är dåligt, undermåligt och 5 är välutvecklat. Detta ger olika effekter, inkomster, befolkningens välmående etc. Min poäng här var att visa att situationen är orättvis och obalanserad. Dessutom kommer ingen att satsa på utbildning och välfärd när ISIS flåsar en i nacken. Det blir vapen och realpolitik snarare än framtidsvisioner.
Varje land har dessutom en råvaruinkomst - det är lättare att vara SA än Egypten på den punkten.
Varje land fick också fyra olika mål att rangordna, detta i hemlighet. Det kan exempelvis vara att SA vill bli den starkaste Sunnistaten eller att Iran vill att Shiaislam skall öka sitt inflytande i regionen.
Sedan har alla länder en militär styrka. Varje enhet är graderad utifrån militär teknik och militär effektivitet. Jag ville visa att Irak kanske har bra vapen, men det spelade mindre roll när de sprang sommaren 2014. Peshmerga och ISIS har inte riktigt samma tekniska nivå som alla stater i området, men motivationen gör dem till farliga motståndare. Det funkar rätt bra i spelet. USA och Israel är inte att leka med.

thermopylai

Jävligt bra idé. En kompis till mig (som också är gamer, men inte aktiv på detta forum) är gymnasielärare i Botkyrka och spelade upptakten till VK1 som rollspel med sina elever. Jag kanske kan sätta er i kontakt om intresse finns.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Fredrik H

Jag tänkte visa lite bilder så ni ser ungefär hur det ser ut IRL. Betänk att detta är version 1. Kartan är nu fixad på en riktig karta, men jag kör på med prototypen tills de första två partierna är klara. Jag kör detta i Historia 2, fördjupning för våra treor.

Delirium

Intressant. Själv skulle jag aldrig ha tid för sådant, kör historia på komvux. För att bli teknisk: vilka delar av det centrala innehållet i historia 2a (för det är inte 2b, så klart) täcker den här uppgiften, och vilka kunskapskrav? För att bli mindre teknisk och mer cynisk: klarar eleverna av att vara konstruktiva och "opartiska" under hela projektet? Det är väldigt starka åsikter inblandade.

Björn
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Fredrik H

Snabbt svar till Björn; det ligger fyra stycken kopplade uppgifter till spelet. Det blir teorier, källor/historiebruk, aktör/struktur och förändringsprocesser. Elevernas insatser är över förväntan, det har blivit många kommentarer av typen jag förstår det här mycket bättre nu, vad svårt det är när man måste ta hänsyn till så många faktorer, jag förstår varför Iran vill ha kärnvapen etc. Naturligtvis finns det personliga vinklingar som påverkar, men eftersom de har övergripande mål för sin stat så kan de inte glida för långt. Jag ska försöka vika ut mer senare.

Holmgren

Citat från: Fredrik H skrivet 29 mars 2015 kl. 23:13:09Hm, varför funkar inte det här? Hur lägger man upp bilder?

Hmmm, svårt att svara på utan mer information, men en gissning: Du behöver lägga upp bilderna någonstans på nätet (t ex Photobucket eller liknande tjänst) och sedan länka in dem här. Du kan alltså inte ladda upp bilderna direkt från din dator till krigsspel.se.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Wes

Hur har du sett på Ryssland? Kommer deras inflytande in på något sätt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

virre

Citat från: Fredrik H skrivet 29 mars 2015 kl. 23:13:09
Jag tänkte visa lite bilder så ni ser ungefär hur det ser ut IRL. Betänk att detta är version 1. Kartan är nu fixad på en riktig karta, men jag kör på med prototypen tills de första två partierna är klara. Jag kör detta i Historia 2, fördjupning för våra treor.

Hm, varför funkar inte det här? Hur lägger man upp bilder?

Du har länkat till sidan i sig istället för bilden.  Till höger på photobucket sidan finns båda direct link och IMG exempel. (Eller citera här och se hur jag fixade det)

Fredrik H

Citat från: Wes skrivet 30 mars 2015 kl. 11:15:08
Hur har du sett på Ryssland? Kommer deras inflytande in på något sätt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ryssland är huvudsakligen en ekonomisk faktor i spelet. Putin kan ge bra lån till länder som har svårt att hitta andra långivare (läs Syrien) men länder som lånar av Ryssland riskerar att förlora en del av sina politiska valmöjligheter. En del av de globala events som kan inträffa gäller Ukraina.

Fredrik H

Damerna till höger är Iran - de försöker skaffa allierade eftersom både Israel och USA hotar dem om de inte slutar med kärnvapenutvecklingen. Irak funderar på om de skall satsa på att samarbeta med Iran, Saudi eller USA - svårigheten ligger i att balansera mellan så många intressen när man har landet fullt av terrorister.
Lite längre bak sitter Turkiet och funderar på hur man ska hantera PKK. Kurderna i Turkiet har krävt större rättigheter när Peshmerga har vuxit i anseende under striderna i norra Irak.

Eleverna går verkligen in i sina roller; de facebookar om strategier och frågar mig om regler mellan lektionerna.

Fredrik H

En turn börjar med Random events; en för varje land och en för hela regionen. Dessa skildrar faktiska händelser och är tänkta att presentera dilemman för eleverna.

Sedan blir det diplomati a la diplomacy. Hemliga avtal, förhandlingar - ni kan rutinen.

Del tre är ekonomi; investeringar, militärt underhåll, lån och räntor etc.

Steg fyra är militära aktiviteter, man slår för träff och sedan en "save". Funkar bra och skapar ett fantastiskt engagemang då tjugo personer hela tiden tycker att det ena eller andra utfallet är viktigt. Varje tärningsslag innebär jubel.

Sedan slår vi om ISIS växer, hur många flyktingar som genererats och hur ländernas stabilitet utvecklats.

Turnen avslutas med att varje land får sända ett nyhetsinslag om hur landets nationella redaktion skildrar den senaste rundans händelser - ett oerhört roligt inslag som verkligen hamrar in betydelsen av propaganda och vinklade nyheter.

thermopylai

Mycket roligt och inspirerande att se.

Men om jag vore du skulle jag inte publicera bilder på elever på ett öppet forum om jag inte fått uttryckligt tillstånd. Dels av respekt för deras integritet, dels för att ämnet kan betraktas som extremt kontroversiellt av diverse extremister.

Men jag är extremt känslig för integritetsfrågor. Gillar inte bebis-bilder på FB  :down:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r

Att använda spel i utbildning är klockrent tycker jag. För mig var ju steget kortare när det gällde att konstruera ett taktiskt system för stridsfältsnivån då ren teknik bestämmer mer av utfallet än vad som är fallet i strategiska situationer. Det kräver lite mer tankearbete. Verkar som du fått till ett riktigt bra hjälpmedel!
Ola Palmquist. Spelar nu:   AP:s Red Steel, GMTs Barbarossa; därefter Crimea scen 2 Odessa: Hero City och scen 1: The Tartar Ditch, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, MMPs Rostov 41, GMTs Barbarossa; Kiev to Rostov. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.