Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelet om Mellanöstern - ett skolprojekt

Startat av Fredrik H, 29 mars 2015 kl. 22:36:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: thermopylai skrivet 30 mars 2015 kl. 23:11:53
Mycket roligt och inspirerande att se.

Men om jag vore du skulle jag inte publicera bilder på elever på ett öppet forum om jag inte fått uttryckligt tillstånd. Dels av respekt för deras integritet, dels för att ämnet kan betraktas som extremt kontroversiellt av diverse extremister.

Men jag är extremt känslig för integritetsfrågor. Gillar inte bebis-bilder på FB  :down:

Hehe, jag är inte med på FB - jag förstår dig. Eleverna har godkänt sin medverkan.

Tommy Röhs

Hej

jag tycker att du ska kontakta personerna bakom NSDMG  (du gör samma sak som vad de gör)
De kan säkert hjälpa dig med ideer då de hållit på med NSDMG sedan 1990!

Web sidan verkar vara stillsamt insomnat, men de har en aktiv facebook sida.
http://www.nsdmg.org/
https://www.facebook.com/pages/NSDM-The-National-Security-Decision-Making-Game/187557132044

Erik Axel

Fredrik H

Jag kommer att utveckla det och köra det igen. Vad exakt som konstituerar ett riktigt spel vet jag inte, men det hela har varit så lyckat att jag kommer att spela mycket mer i min undervisning.

Engelbrekt

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Erik Axel

Alltså ett krigsspel med segervillkor och svartvit regelbok som går att köpa.

Tommy_la

Oerhört inspirerande tråd!

Nu ångrar jag nästan att jag började skola om mig från gymnasielärare till mellanstadielärare.

Fredrik H

Nu på måndag kommer jag att träffa Folk och försvar för att diskutera upplägg etc. De ger ju utbildningar i olika sammanhang och ville gärna se spelet. Kontakten ordnades av en riksdagspolitiker som av en händelse råkade besöka skolan och min lektion. Hon blev väldigt taggad och slussade mig vidare till Folk och försvar. Hur kul som helst!

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Wow!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Rydfalk

Jättespännande!

Har du något nedskrivet som man skulle kunna fresta ett par spelintresserade historieundervisande kollegor med?
Annars en kort presentation på Friendly Fire? Hint-hint-nudge-nudge!

Troligen kommer vi att vara i min skolas lokaler och det vore jättekul om man kunde få några av dem att komma  :)

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Fredrik H

Hm, jag som flera gånger tänkt åka till FF fast det alltid kommit något emellan. Det ska jag kolla upp!  :up:

Rydfalk

Kolla det så ska jag luska bland våra lärare lite (en av våra historialärare har just börjat med Flames of War).
Vi är ju NA/TE så de få stackarna har väl bara en 50p kurs att lattja med?
Fast det borde vara aktuellt även i samhällskunskap? Vet att de roddat en del rollspel där.
Vi skulle även kunna bjuda in lärare från den närliggande Katedralskolan?

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

pelle