Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

krigsspel.... på distans

Startat av Freddan, 30 mars 2015 kl. 17:17:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Freddan

Ughh!
Vad är det man hittar på nätet när man letar efter nostalgi och tydligen är det verklighet också. Trodde min gamla hobby var en utdöd art som man numera hittar mest på museum. Härligt att se att det finns sådana som fortfarande gillar att se kartor och "nuffror" i massor. Spelas verkar det göras också om man följer de detaljerade diskussionerna i ert forum. Att det dessutom har sitt säte på västkusten gör ju inte det hela sämre där man en gång tillbringade mycket tid på Gothcon, Bocon och Lundcon. Kommer inte ihåg vad det alla hette längre.

I vilken ände ska man börja detta. Har nog inte haft mina "nufferspel" uppe på ett bra tag och inte kunnat spela en riktigt kampanj heller. kan det vara 12 år sedan man fick tillfälle. Intresset och behovet finns där fortfarande nu när barnen är för gamla och frugan har gett upp i att få mig intresserad av blommor och trädgårdsskötsel. I källaren ligger två stora flyttlådor med Strategispel som jag var mycket aktiv i på 80-90 talet att spela. Det kända bordtennisbordet finns kvar hos en släkting som jag håller noga koll på att det inte åker ut på tippen. Förra julen plockade man upp en gammal pärla "Desert War" från GDW. och lade ut alla kartorna på golvet. se attachment. Det kittlade givetvis i spelartarmen och har sedan dess funderat på hur man ska komma igång med detta igen. Som de flesta spelare har man inte platsen att ha ett spel uppe eller tiden att spela de 40+ timmar i ett sträck som det ibland tar. Jag har också sett genom att låsa på forumet att vissa personer sitter som jag utomlands men är fortfarande aktiv "skribent" på Krigsspels Forum.

För många år sedan lärde jag att det fanns möjlighet att spela PBEM mha PC'n. Tror de hette VASSAL eller JET(Europa serien). Är det någon som provat detta och i sådana fall vad har ni för erfarenheter? Vet ni om det finns några sammankomster där de lite större spelen spelas. Kollade på CONSIMWOLRD's hemsida och detta är grabbar med rätt inställning! Dock ligger det på andra sidan jordklotet mitt ute i öknen.

Kul att se att Krigspel.se finns till. Tack för initiativet.
/Fredrik

Elias Nordling

Vassal fumgerar utmärkt, både för pbem och om du vill solitärpilla men inte har plats att ställa upp. Det är inte överdrivet svårt att sätta sig in i heller.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Precis. Och om du inte läst igenom Events foldern än så finns där massor med trådar om både gångna och kommande sammankomster där det läggs upp både små och alldeles för stora spel. ...

ErikLj

Sitter man långt bort, eller i en småort någonstans i Sverige, blir det resa med övernattning för att gå på konvent.

Annars kan jag rekomendera VASSAL. Funkar bra både via email och on-line. Email sämre för spel med mycket interaktion varje drag.

Jag kör just nu ett on-line parti War&Peace (AH) med Skype för röst med en kille i USA. Lite trassligt med tidzonerna men vi har inte jättebråttom.

Freddan

Jag ska kolla upp detta med VASSAL. Tror till och med att jag har kvar JET filerna som är byggt för Europa serien. Vad jag dock inte riktigt förstått är hur man hanterar tärningsslag mha VASSAL/JET? Detta är ju ofta något som man gör aktivt mellan spelarna men kör man off-line har jag inte förstått hur detta ska gå till.

Sitter just nu och läser boken "Ardennerna - Hitlers sista vinteroffensiv" av Christer Bergström. En riktig tegelsten som beskriver i detalj varje förbands framfart under offensiven. Detta med tanke på att det är 70 år sedan och att jag planerar en resa till just detta området i sommar. Har sneglat på ett par "Ardenner-spel" och fastnat för Ardennes 44 av GMT-games. Ser att det finns ett antal Battle reports i forumet men är det någon som har känsla för hur verklighetstroget det är? Jag har inte spelet självt men skulle gärna vilja spela det. har faktiskt anmält till nästa 500P på GMT:s hemsida men det verkar vara mycket tid kvar innan ny produktionen tar vid .....

aegneus

Du slår tärningen inne i Vassal och det syns i loggen.

Thomas Bergman

Vassal är toppen. Tärningsslagen görs i Vassal klienten och skrivs i loggen som man sedan kan maila till motståndaren. Det finns även en möjlighet att spela "live" om bägge ansluter sig till en server.