Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Offensive á outrance

Startat av Strv102r, 20 december 2014 kl. 11:09:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Tyska 7. verkar ha två divergerande mål. En del. den starkaste, fortsätter anfalla västerut mot ABBEVILLE mot BEF medan en mindre del med mycket "småförband" och en "studentkår" vänder sig norrut mot belgarna. Det finns ju en del lätta VP där. Britterna försöker håll kustvägen öppen så att belgarna kan smita undan ett DUNKERQUE, staden själv är för övrigt inringad. Tyska 1. pressar mot mot AMIENS medan 2 har stor del av sina förband som flankskydd när täten slåss vid COMPIEGNE. Övriga arméer rör sig bara marginellt. I söder tar tyska 6. ett UFA för att kunna anfalla själva NANCY.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

BEF klarar inte av att hålla korridoren till belgarna öppen och samtidigt hålla ABBEVILLE. Nästan alla belgare är ju på maxiförlustnivå ändå så blir de klämda mot havet och eliminerade så är det endast en mindre förlust. De får hålla CALAIS och BOULONGE, DUNKERQUE faller detta omgång, eller dö i försöket. Tyskarna tar AMIENS och COMPIEGNE. Det verkar som om tyska 1 har CREIS som mål, bortom COMPIEGNE på vägen mot PARIS ungefär vid XXXX på armégränsen mellan 10. och 6.,  nu när AMIENS har fallit medan 2. armén vänder sig mot SOISSON och LAON, rakt in in min 6. armés område. Tyska 3. ändrar rikting och rör sina förband mot 2. armén och har bara kvar en kår i öster. De kanske ska ta LAON som ligger nära deras armégräns så att 2. kan kraftsamla mot SOISSON?  I övrigt ganska statiskt nötande på ett fåtal punkter. Dock lyckas tyska 6. ta NANCY med en väl samordnad stormning.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tyska 7. tar BOULOGNE och pressar ihop belgarna vid CALAIS som dock håller med hjälp av Royal Navys farygsartilleri. Man tar även terräng mot ABBEVILLE men här går det trögare nu när britterna kortat sin front och kan dra ur illa nötta förband för återhämtning. 1. tyska tar CREIS och 10. franska är i så dåligt skick att det är svårt att se att något annat än gånggången ska rädda PARIS. 2. tyska anfaller mot ett hårt försvarat SOISSON och 3. mot LAON som ligger precis vis gränsen mot 2. SOISSON håller men LAON faller.

I söder tog ju tyska 6. NANCY varför jag nu utlöser en storoffensiv för att skaka les boches i grundvalarna. Jag stoppas fullständigt vid NANCY, om än att det kostar tysken något step. Söder NANCY rivs tyska 14. kåren upp och tvingas vika. Även i 6. arméns södra flank tvingas tysken vika och börja lappa och laga fronten. Men det är för sent och för små framgångar i det stora hela.

Strv102r

Fin!

Slutläget nedan.

Längst i söder har ju inte mycket hänt sedan GT3. Förband på båda sidor har dragits ur, på tysk sida inte minst hela 7. arméns stab och Grupp Strassburg tog över områdesansvaret.

Tyska 6. armén lyckas hålla kvar NANCY och tar ytterligare terräng norr om staden. Sannolikt tar man ställningarna där min nästan inringade förband finns också inom kort. Söder om NANCY ser det lite värre ut då jag har fått viss framgång där och även i södra flanken med min 1. armés anfall. Inget spektakulärt och frågan är om tysken inte kan hantera det genom att när NANCY är taget omfördela lite resurser. Fast lite kul hade det ju varit att köra några GT till och se?

Metz har inte gjort något och inte heller min 9. armé (före detta Detachment d ármée).

Tyska 5 har tagit terräng mot VERDUN och norr staden så att läget nästan är det historiska i februari 1916 då Falkenhayn startade Verdun-operationen.

Tyska 4. är hejdad. Men det har inneburit att ingen större mängd franska förband kunnat förstärka i PARIS-riktningen...

Hoppla! Nu är norr inte åt höger utan nedåt på bilden. 3. tyska armén tog alltså LAON ocj har kraft att fortsätta söderut mot REIMS vilket kan innebära att tyska. 4. på ovanstående bild skulle få draghjälp inom några GT. Tyska 2. har det tungt vid SOISSON men med något GT till hade det nog lossnat. Det hade också inneburit att det lossnat i 2. arméns högerflygel, vid COMPIEGNE och CREIS. Nu är det nära till PARIS. 1. armén och 2. armén hade nog fått vattendraget som ny gräns så att 1. kunnat anfalla för att fösa undan min 10. armé från PARIS så att 2. kan ta staden. Eller så hade jag nog gjort i alla fall. 

Tyska 1. har ju sin nya kraftsamlingsriktning mot PARIS nu när AMIENS är taget och säkrat. Tunt i norr. Vissa förband har genomfört anfall mot BEF i syfte att understödja 7. armén mot ABBEVILLE som man knackar på dörren till. Men ända fram nådde man inte.

Vaf gäller belgarna så är de isntängda i CALAIS. Ett tyskt anfall på låga odds (1-3 effektivt) med med osannolik tur i utfall gav belgarna reträtt. De kan inte retirera. Då omvandlas reträtten till CEL reduktioner?. De är redan D2. Då omvandlas CEL-reduktionerna till step loss? De är på max steploss. Då händer inget? Om de inte är isolerade då de kapitulerar. Men de kan ju inte bli isolerade i en hamn? Således kan man inte ta CALAIS eller slå dem? Jag missar någon paragraf någonstans... Nåväl Jag räknar VP och så får vi se om det hänger på den belgiska situationen.

Jag har 49 VP sedan tidigare pga långsam tysk framryckning som mildrats pga att MAUBERGE divisionen slogs och ett antal småförband som gått samma väg. Dessutom tog han in ca 15 VP på sin framryckning nära PARIS på slutet.

Han har NANCY och ANTWERPEN, men jag har TOURS och ROUEN. Jämnt upp.

Han har tagit mycket mer terräng i norr än historiuskt, hela Belgien och ända fram till ABBEVILLE. Med lite andra VP ställen kommer han upp i 16 st VP städer/byar a 4 poäng... Ooops! 64 poäng... Ska man räkna in belgarna med sina förluster blir det 3p a 6 divisioner = 18 p till. + 4 för Calais...

Tysk seger!

Vi spelade ju med reglerna i boxen och de segervillkor som gäller där. Hittade inga uppdaterade regler på GMTs sida innan start, Nu vet jag att det finns nya regler på Consim som lett till ett annat spel med lite andra segervillkor. Städer och byar ger inte 4 utan 3 p, belgiska förluster ger inga VP.- Men å andra sidan tvingar de reglerna in belgarna i ANTWERPEN vilket leder till snabbare framryckning genom Belgien och mer VP för tysken den vägen. De nya reglerna verkar vara lite skriptade för att få fram det historiska förloppet med att belgarna går in i centralfästningen ANTWERPEN med mera. Vore skoj att prova det också. Men det får vänta. Det tog ju sin lilla tid.

Skulle kunna tänka mig att köra detta via e-mejl med en spelare som ÖB på varje sida och sedan en spelare per armé (i princip). Organisationsmodellerna och gränsreglerna gör det ju lämpligt. Kanske om 9 år 2024 då det är 110 års jubileum?