Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Perioden cirka 450-800

Startat av Andreas Lundin, 2 juli 2015 kl. 09:07:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Howdy gamers!

Hoppas att solen skiner på era vinterbleka fåtöljgeneralsansikten och att regelläsningen i hammocken skänker er nöje.

Själv kontemplerar jag de så kallade "mörka århundradena" i vår historia (cirka 450-800). Det förekom ju en hel del konflikt under dessa, men förvånansvärt få konfliktsimuleringar har producerats på temat (om man t.ex. jämför med vad som förekom i Luxemburg och östra Belgien i december-januari 1944/5...).

Efter i princip ha kammat noll i min egen jakt på bra spel om perioden vänder jag mig till mina likar på krigsspel.se och ser om ni kan slå min nollnotering.

/Andreas
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Charlemagne från Strategy & Tactics är rätt bra, och ger en känsla för den exotiska geografin vid tillfället.

Det finns ett par spel på kejsar Justianus erövringståg på 500-talet, vilket jämte arabernas erövringståg hör till det som faktiskt är ordentligt dokumenterat. Annars är det ju brist på bra källor för perioden. Belisarius från S&T har samma system som Charlemagne, men är i mitt tycke inte lika bra, och känns rätt mycket som "mer av samma".

GBOH-spelet Cataphract har ett kampanjspel, som är ett eget spel utan GBOH-koppling, i boxen, på Justianus fälttåg. De taktiska slagen i boxen är förstås också från perioden.

Imperium Romanum II, som är ett charmigt härke, har ett Belisarius-scenario.

Det finns ett Command-spel på slaget vid Yarmuk, som inte har rykte om sig att vara en klassiker.

Det finns ett mini-spel från Decision Games som heter Belisarius' War, om det östromerska fälttåget i Nordafrika. det var sådär.

Empires of the middle Ages har ett Charlemagne-scenario tror jag.

Arabernas fälttåg är märkligt negligerade i spelvärlden, i synnerhet om man jämför med antalet spel på korstågen, vilket nog får tillskrivas viss kulturchauvinism.

Dick Harrisons bok Krigarnas och Helgonens tid hör till hans bättre och täcker perioden.

Ska kolla min speldatabas om jag hittar mer...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Byzantium, från S&T, som täcker perioden 700 - 1000, var det enda ytterligare jag hittade. Och så det gamla Britannia förstås.

Andreas Lundin

Tack för tipsen Elias.

Efter att ha blivit bränd av dåligt speltestade spel i S&T i princip varje gång jag prövat, så skyr jag numera dessa mer än ebola.

Cataphract kände jag till och är lite av en helig Graal, men jag bränner inte pensionspengarna på det...

IRII, Byzantium och Britannia är ju givna! Det ena jag gillar av de tre är dock Byzantium (som är riktigt bra).

EotMA är också ett spel som jag sneglar på... ...tack för det topset. Det ska jag ta med mig.

Trots dåligt källäge (som egentligen inte är så jäkla dåligt om man läser lite noga - tro mig, jag har gjort precis det koncentrerat under 4,5 år...) så borde "nån" faktiskt ta tag i och göra ett bra lir om perioden. Ett problem är att taktiska spel sällan gör sig bra. Man utkämpade sällan reella fältslag (även om de förstås förekom) utan det var mest belägringståg (med skärmytslingar) och plundringståg.

Därför blir spelen mer på strategisk (och därmed oerhört abstrakt) nivå. Inte för att det är en dålig sak, men för oss som vill ha lite matigare spelupplevelser (brädspelsvarianten av imperial popcorn porter med laktos) finns inte mycket tyvärr. Bara att acceptera.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraEfter att ha blivit bränd av dåligt speltestade spel i S&T i princip varje gång jag prövat, så skyr jag numera dessa mer än ebola.

Sunt. Charlemagne är inte nödvändigtvis det mest balanserade spelet, men det är kul, och du har Neustrien och Austrasien på kartan, bara det gör det värt pengarna, eller hur? jag har i alla fall spelat det och rekommenderar det.

CiteraCataphract kände jag till och är lite av en helig Graal, men jag bränner inte pensionspengarna på det...

De taktiska slagen i Cataphract är tyvärr inte särskilt utmejslade eller balanserade. Men de två slagen mot perserna är bra.

En variant är ju att jag tar med mig Cataphract till lämpligt spelkonvent för lite ansikte mot ansikte...

CiteraTrots dåligt källäge (som egentligen inte är så jäkla dåligt om man läser lite noga - tro mig, jag har gjort precis det koncentrerat under 4,5 år...)

Så klart du har, vad dum jag är! Och det är nog som du säger, källorna är nog nästan lika bra som på medeltiden, det är mer en historisk slump att vi intresserat oss mer för medeltiden. Kanske också för att statsbildningarna var nästan helt annorlunda, så förutom egentligen fransmännen har det inte varit några nationalstater som under 1800-talet haft anledning att lyfta fram perioden för att legitimera sig.

Om det inte ska vara strategiskt, och inte taktiskt, vilka fälttåg och krig utöver Belisarius, araberna och Charlemagne finns det av intresse från perioden?

Elias Nordling

Och förstås allt som det bysantinska riket företog sig. Bulgardödaren...

Andreas Lundin

Något som hade varit intressant på taktisk nivå är Slaget vid Katalauniska fälten förstås.

Föga känt är vad som föregick i Saxland, Frisland och kanske även Jylland under sent 700-tal tidigt 800-tal. Kalle den Störste försökte men misslyckades grovt att göra något åt protodanskarna i området och idkade etnisk rensning på resten. Det finns rätt så roliga stycken i en krönika som jag glömt namnet på, men torde vara Annales regni Francorum. Det borde vara nog för att göra en liten consim på...

Elias Nordling

CiteraNågot som hade varit intressant på taktisk nivå är Slaget vid Katalauniska fälten förstås.

Så klart. Finns som expansionsmodul till Cataphract. Det är ett rätt bra scenario.

Andreas Lundin

"I did not know that"

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Andreas Lundin

Fan i helvete! Gick in och P500ade Cataphract direkt och uppmanar resten av mänskligheten att göra detsamma omedelbums! Även ni som mot förmodan redan äger dyrgripen ifråga.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Elias Nordling

Som sagt, vi kan ju spela det FTF.

thermopylai

Citat från: Elias Nordling skrivet  2 juli 2015 kl. 10:16:51
Dick Harrisons bok Krigarnas och Helgonens tid hör till hans bättre och täcker perioden.

Amen!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Speltjänst's opublicerade spel "Europa" designat av undertecknad. Rätt mkt en Britannia-klon, om du inte gillar sånt. Kan ta med en prototyp på typ FF om intresse finns.

Azure Wish Hispania är kul. Också Britannia-klon. Har Vandaler, Visigoter, Omeyadder, Berber mm.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Lundin

CiteraSom sagt, vi kan ju spela det FTF.

:up:

Andreas Lundin

CiteraSpeltjänst's opublicerade spel "Europa"

Hade varit kul att kolla in!