Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleonkrigen

Startat av nielsen.filip, 8 juni 2015 kl. 10:43:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Napoleonkrigen (och franska revolutionskrigen), detta svarta hål i min historiska kunskap.
Jag äger en bok om Napoleon och den är skriven av, hrmmm, Herman Lindqvist. Även ett spel (det överväldigande Waterloo 20) finns i min ägo. Det känns inte riktigt som jag utforskat ämnet.
Så vilka böcker skall man läsa och vilka spel skall man spela? (Inte för att jag egentligen har tid men fråga kan man ju alltid).

Andreas Lundin

Jag har samma lucka tyvärr. Ämnet har inte gripit mig särskilt heller om jag ska vara ärlig. Däremot vore det bra om du specificerade vilken nivå du är mest intresserad av så att potentiella tipsare kan begränsa sig.

Även sådant som spelets komplexitet, tyngd, antal spelare och hur pass lätt det ska vara att få tag på är kriterier som gör tipsandet lättare.

För att exemplifiera med Waterloo 20 så är det på taktisk nivå, inte vidare komplext eller tungt, för två spelare och inte vad jag förstår i tryck. Önskar du dig ett speltips på samma eller högre nivå (lägre?), svårare och mer invecklat?

Mina 5 öre.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Fick faktiskt samma tanke häromdagen, att jag kan alldeles för lite om Napoleon-tiden.

Insikten kom av att jag läste en (mycket bra) bok: September 1808. Den handlar mer om kriget i Finland, men fick mig att vilja veta mer om den stora scenen. (Recension av Dick Harrison här: http://www.svd.se/samtidigt-nagonstans-i-europa)

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Delirium

En översiktsbok som brukar få bra vitsord är The Wars of Napoleon av C. Esdaile. Från 1995 men lyftes fram av amerikanska gamers så sent som förra året i en diskussion, kan dock finnas bättre, så klart. Jag äger den och har läst den och den är informativ även om han inte gör någon hemlighet av att han egentligen inte gillar Napoleon.

Filmer för atmosfärens skull: Waterloo, och Krig och fred.

Spel? Tja, om man tar den stora bilden: Empires in Arms är ett magnum opus på området men där får man inte så stor känsla för det politiska spelet. The Napoleonic Wars ger nog lite mer insikt på det området även om det är lite trubbigt. Det gamla Avalon Hill-spelet War and Peace har fans men är väldigt omodernt nu skulle nog många tycka.

På taktisk nivå finns det en uppsjö spel som jag inte spelat.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Elias Nordling

Jag är ju lite partisk, eftersom jag skriver napoleonregler, men många var väldigt nöjda med NBS 3.0 och spelen Talavera, Marengo och Aspern Essling från MMP.

Vad gäller böcker sitter jag faktiskt inte inne på en uppsjö av tips, men vill du ha krigsspelsperspektivet, med kartor och pilar som förklarar varför kampanjerna och slagen gick som de gick, tillsammans med en bra översikt över krigen, är den här besten oerhört välgjord: http://www.amazon.com/Military-History-Atlas-Napoleonic-Wars/dp/1853673463. Bokus har den med osäker tillgång men till oförskämt bra pris, värt ett försök.

Det mest störande med den är att den tar Napoleonic Wars extremt bokstavligt. Var Napoleon inte där personligen är det inte med i boken, vilket drabbar främst stora delar av kriget i Spanien. Kortfattad sammanfattning av kriget i Spanien finns dock.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Björn, är inte "ditt" Nations in Arms med på din lista också?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

En samvetsfråga det där. Jag ser det som en search and rescue operation för ett projekt som var väldigt dåligt genomfört från början. Lite som att skicka 12 colonial marines till en dödsdömd koloni på LV-426.
Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

Jag skulle vilja lägga till Napoleon against Europe till listan på översiktsspel. Jag gillar det skarpt, trots att det är kortdrivet. Ger en bra berättelse, men det underlättar ju om man har lite koll på historien. När vi spelade det så föll det mesta ut ungefär som historien, vilket tenderar att INTE bli fallet i till exempel Empire in arms.
När det gäller nivåerna under den strategiska så finns det en rätt lång lista på mer eller mindre lyckade spel. Där instämmer jag med ovanstående, du måste nog precisera nivå innan det blir lätt att tipsa.

När jag i tonåren intresserade mig för Napoleon så skaffade jag Chandlers bok Campaigns of Napoleon, som ger en bra överblick över de militära kampanjerna. Det är lite nostalgi över det hela. Men det finns ju hur mycket litteratur som helst...

Andreas Lundin

En samvetsfråga det där. Jag ser det som en search and rescue operation för ett projekt som var väldigt dåligt genomfört från början. Lite som att skicka 12 colonial marines till en dödsdömd koloni på LV-426.

:D

Thomas Bergman

Vill också lyfta fram Chandlers Campaigns of Napoleon och Michael Tamelanders Waterloo: Belgien 1815 (på svenska).   

nielsen.filip

Jag tackar för tipsen och specificerar mig lite mer.

Böcker: Gärna övergripande så man förstår varför kampanjer företogs.

Spel: De stora slagen. Gärna så man förstår taktik mm på låg nivå och varför slagen gick som de gick. Skall funka solitärt sent på kvällen...

nielsen.filip

The Wars of Napoleon av C. Esdaile inköpt för 9 kr plus frakt. Får se vad det är för status på det exemplaret...

Elias Nordling

CiteraSpel: De stora slagen. Gärna så man förstår taktik mm på låg nivå och varför slagen gick som de gick. Skall funka solitärt sent på kvällen...

Är som sagt partisk, men tycker de flesta taktiska spelen på Napoleonkrigen, i synnerhet Kevin Zuckers, är direkt dåliga på detta. La Bataille gör ett bra jobb med taktiken, men då får du också jobba för det.

NBS 3.0-reglerna har jag ju själv skrivit, de kan användas även till äldre spel i NBS-serien. De är i alla fall konstruerade med det specifika syftet att göra taktiken begriplig och visa varför slagen gick som de gick. Jag tycker de funkar bra solitärt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Citat från: nielsen.filip skrivet  9 juni 2015 kl. 22:12:50
The Wars of Napoleon av C. Esdaile inköpt för 9 kr plus frakt. Får se vad det är för status på det exemplaret...

:up:
Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

Jag håller i princip med Elias, men kan tillägga att fransmännen har gjort några spel som kan vara lagom komplexa för någon som vill lära sig perioden; https://boardgamegeek.com/boardgame/110643/le-retour-de-lempereur.
Jag har också förbeställt (och är taggad på) Hexasims spel om Waterloo som släpps i veckan: http://www.hexasim.com/en/1365-Waterloo-1815-Fallen-eagles.html

Kevin Zuckers spel lär man sig inte mycket på, möjligen hur förbanden stod vid slaget/kampanjens inledning. La Bat är en ordentlig energiinvestering, men jag hade kul med den serien när jag fortfarande orkade.

Jag ser ju förstås fram emot Elias spel, när det nu kan vara dags...