Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av XTRs Hougoumont, Rock of Waterloo

Startat av Strv102r, 23 juni 2015 kl. 09:23:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Sista spelet om Waterloo är en inzoomning på symbolen för Waterloo, striderna om Hougoumont.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Thomas Bergman

Ah, det här spelet har jag men har aldrig provat. Ska bli intressant att följa din replay. :)

Strv102r

Jag spelade det 2004-2005 solitärt. Riktigt blodbad för fransosen om jag minns rätt.

Strv102r

De anglo-allierade på plats. En bataljon från Nassau och en från Hannover framför två kompanier britter. Jerome Bonapartes division kommer söderifrån dvs uppifrån på bilden.  Varje hex är knappt 25 meter.

Strv102r

Fransoserna marscherar in på en enda lång divisionslinje. Båda tyska bataljonerna nyttjar möjligheten att skjuta på i "reaction" och flytta bakåt. En sorts eldöverfall. Det ger fransoserna förluster till mycket liten egen risk, men innebär ju att man ger upp terräng. Nassauianerna tar ny ställning med britterna längs häcken till frukträdgåren. Fransosen tar således häcken som utgjorde Nassaugrabbarnas stridställning som första anfallsmål. Det hade jag räknat med, så där landar elden från de tre haubitsarna lagom när fransoserna når fram. He he!  Det ger bra verkan...

Fransosen lär sig av haubitsgranaterna och väljer att storma över nästa fält mot den Nassau-brittiska ställningen vid nästa häck utan att stanna för att ge eld, vilket skulle innebära att de bara kom halvvägs och var sårbara för haubitselden. Resultatet blir att min defensiva eld ger honom förluster utan svar. han är då ganska svag då han kommer fram till närstrid och slås tillbaka på båda flyglarna (retirerande stannar inte förrän de passerat en häck motsv eller 16 MP bort så de är tillbaka vid första anfallsmålet igen). I centern lyckas han dock bita sig fast vid häcken nr 2... Hans andra linje rycker fram glest och förskjutet i både sida och djup. De drabbas ändå av haubitselden som jag lagt med hänsyn till att de skulle stanna och skjuta innan stormning. Ok verkan med tanke på hans grupperingsform. I slottsparken var Hannoversnubbarna vikt till häcken som är nära slottsmuren.

Fortsatta anfall tvingar bort mig från häcken och in i fruktträdgården och blomsterträdgården bakom murarna. Hans tätdivision är dock ganska förbrukad och nästa division har fått order att fullfölja anfallet och är under uppmarsch. Samtidigt är ett par kompanier ur brittiska gardet på väg från norr för att förstärka försvaret. jag kommer sätta in dem i fruktträdgården då jag tror att med alla vikande tyskar så kan chateaut hållas med det som  finns där.

Snabbspelat, enkelt, blodigt utav bara f-n och ROLIGT!

Strv102r

Nästa franska division är under framryckning mot HOUGOUMONT! Första divisionen har i princip tagit slottsparken och är under framryckning genom fruktträdgården. Mina trupper har grupperat i blomsterträdgården bakom murarna med undantag av mindre delar. En bataljon ur Coldstream Guards är under framryckning för att förstärka försvaret. Jag avser sätta in dem i östra (vänstra) delen av fruktträdgården för att hindra att fienden skära av ammunitionsvägen till slottet.

Fienden i slottsparken gör halt och verkar invänta att delar av den nytillkomna divisionen ska ansluta. Den oregelbundna formeringen beror på ömmande lärdomar från mina haubitsar under första divisionens framryckning på snygga led. Men det går långsammare! Coldstream Guards hinner fram till häcken som vägen går längs.

Striderna vid vägen står nu heta. Fienden verkar gruppera inför anfall både mot vägen och blomsterträdgårdens östra del. Fortfarande avvaktan i väntan på bakre delar av den nya divisionen i slottsparken. Den tredje divisionen i Reilles kår får marschorder.

Strv102r

Den tillkommande divisionen är under marsch mot slottet. Resterna av Jeromes division i slottsparken rör sig ut mot västra delen av slottsparken och ger plats för andra divisionen att gruppera fram mot skogsbrynet och häcken. Vid vägen står det nu hårda strider samtidigt som fransmannen gör den första stormningen av blomsterträdgårdens östra mur. Ett par kompanier lyckas ta sig över i i trädgården under ledning av en chef! Ett motanfall slår ihjäl flera och kastar ännu några, men inte alla över muren igen.

Tredje divisionen gör entré på det lokala stridsfältet och marscherar spritt med del mot fruktträdgåredn och med del på kolonn in mot slottparken. Vid vägen genomföra jag ett motanfall och tränger till del undan fransmännen, men nu är ammunitionen slut i slottet! Samtidigt tar sig fler fransmän över östra muren till blomsterträdgården där jag knappt har något kvar. Huvuddelen av stormningsförsöken mot södra muren avvisas med den sista ammunitionen men på en ställe tar sig fransmännen över även här. Ett par nya kompanier ur Coldstream Guards ansluter från norr.

Strv102r

Man kan ju tycka att ammunitionsvägens betydelse är överdriven i spelet då det bara skildrar de första 2 timmarna. Varje spelomgång (av 12)  motsvarar 10 minuter. Det innebär att det är fullt möjligt att bli av med all ammunition i slottet 10 minuter efter att grodätarna når vägen. Och för fransoserna är det lika illa. 10 minuter efter att vägen öppnats (grodätarna är 50 meter bort...) så finns ammunitionen på plats igen? Njaaeee...  OK att detta hade betydelse under striderna, men man hade kanske kunnat göra annorlunda i reglerna. I vårt parti kom det att få viss betydelse.

Strv102r

Fransoserna är nästan helt bortryckta från vägen. Men bara nästan. Ett ensamt kompani borta i väster finns kvar. Inte så lite gamey... Blomsterträdgården är helt överkörd av fransmännen som är framme vid den inre porten till slottet som ännu inte hunnit stängas...

Strv102r

Ytterligare lite marginal mot vägen tas av britterna i fruktträdgården, men längre västerut kommer fler fransoser fram till vägen. Två "stackar" lyckas dessutom ta sig in i själva slottet i dess östra del, men ett motanfall kastar ut den ena så att porten kan stängas.

Strv102r

Sista rundan! Fransmannen tar sig fram till norr porten till slottet. Han väljer att använda Löjtnant Legros brickan här.

Precis som historiskt lyckas fransoserna ta sig in genom norra porten tack vare hjälten Legos!

Däremot lyckas jag kasta ut fransoserna vid östra porten med ett bajonettanfall. Fransoserna innanför norra porten är för få för att det ska räknas som att de har tagit slottet precis som att jag har för få britter i fruktträdgården för att den inte ska ses som tagen av fransoserna.

I slutändan en taktisk seger för mig. Fransmannen lyckades betydligt bättre än historiskt.