Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av White Dog Games At Neuve Chapelle.

Startat av Strv102r, 30 april 2015 kl. 07:17:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Mars 1915. Den första större, men till mångas förfäran (på båda sidor) knappast den sista, brittiska offensiven under VK1. Ett ganska litet och bedömt snabbspelat spel som kontrast till de stora 1914 spelen från GMT och MIH.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Kartan är lite gräll och påminner en aning om kartan till APs Tiger of malaya.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget. Ser inte helt jämnt ut. 12 tyska kompaniet varav 8 i skyttegravslinjen och 4 i bunkrar ca 1 km bakom skyttegravarna. Mot det har jag 4 divisioner ur BEF... 7. och 8. div samt Lahore och Meehrutdivisionerna ur den indiska kåren. Får se om han har kvar något efter mon stormeld?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Efter den brittiska stormelden och stormningen av de tyska skyttegravarna.  För sin tidvar stormelden tydligen imponerande, men i jämförelse med 1916-1918 rent av barnslig. Tysken har kvar ett kompani i främre linjen norra del och två i bunkrar. Game over?






Fram på kvällen har alla tyska kompanier nedkämpats, bunkrarna tagits och främre delar av mina divisioner närmar sig, eller har nått upp på AUBERS platån. De sista två dragen har det bara varit det tyska artilleriet som gett förluster. Så klart han har ju inget kvar på kartan (som märks i denna skala). Game over?! Delar av mina förband gräver ner sig för natten.





Morgonen 11 mars 1915. Jag visste väl att det var något lurt... kanske inte game over ändå?





Dimma hela förmiddagen. inget art för någon. Strax innan lunch har tyska motanfall slagit ut min tät uppe på platån och den norra flygels framskjutna delar. I centern slås han dock tillbaka med stora förluster.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Kvällen 11 mars. Det tyska motanfallet har rullat över vattendraget i norr och ner i de ursprungliga skyttegravarna. I centern slåss vis vis vattendraget och i söder har han fritt fram mot vattendraget söder om skogen där jag ännu finns kvar.







Tysken nöts dock också ner av sina motanfall och hans anfall i söder mot vattendraget hejdas av artilleri och han anfaller istället norrut för att ta skogen, vilket han gör. I centern inser han att fortsatta anfall riskerar att knäcka hans förband helt och öppna för ett nytt anfall upp mot AUBERS-platån för mig så han drar sig ur och försvarar höjdkammen. I norr har han dock kvar en del förband när det tar slut och läget är som bilden visar. Minor German victory.

Jag anfaller och kör över de svaga framför mig tills jag kulminerar. Han får förstärkningar och genomför ett motanfall som trycker mig bakåt tills han också kulminerar och det blir en del småfajtande om centrala punkter. Låter VK1 för mig.

Snabbspelat. Enkelt. Intressant drabbning. Mycket artilleri. Helt Ok men det är ju något helt annat än Oao. Inte säkert man vill spela om det för många gånger.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.