Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Gettysburg, någon som varit där?

Startat av sfclinken, 11 juni 2015 kl. 13:56:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Den 24:e Juni passerar jag Gettysburg med bil på väg mot DC. Lustigt att just den färdväg vi ska ta passerar Gettysburg??

Nåväl. Har någon varit där? Vad ska man fokusera på utan att spendera flera timmar på plats? Kan man köra runt med bilen i området?

Tipps mottages!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Engelbrekt

Jag har. Minns att museet var bra. De hade en genomgång av slagets olika faser, där publiken satt på en läktare runt en kartmodell.

Mina amerikanska värdar var inte så förtjusta i tanken på att gå runt till fots och kolla terrängen ("but there is nothing there to see?"), så jag hann inte se så mycket dock, mest uppe på åsen där de federalas huvudposition var (där museet också är). Hade jag fått göra om det hade jag vandrat runt kring Little Round Top och den där klippiga delen av slagfältet.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Jag var där och då hyrde vi en guide som hängde med i bilen. Finns 3 olika varianter på tid och pris. Tror vi tog den i mitten. Körde runt nästan överallt och det var mycket trevligt för en nörd som mig McPhearsons Ridge, Oak Hill, Seminary Ridge, Peach Orchard, vetefältet, Little round top och Cemetray ridge.

Guiden blev lite förvånad över mina frågor som "Vart blev Archer tillfångatagen", "vart sårades Pender" etc. Han tyckte jag skulle söka in som guide :)

Efter vi lämnat guiden och spanat in museet så tog vi bilen på egen hand till Culps Hill och Barlow knoll som vi inte åkt till med guiden.

sfclinken

Resan genomförd och avslutad. Intrycket av Gettysburg är....WOW.

Behövdes inte så mycket förberedelser. Vi stannade vid museet (visitors center) som dock var stängt eftersom vi anlände ganska sent. Men där fanns kartor över området som man kunde plocka med sig så med vår bil tog vi oss runt mellan de olika positionerna och till min förvåning var både fru och barn intresserade av att lyssna på vad som hände i området. Cemetery Ridge, Peach Orchard, Culps Hill, Devils Den, Little Round Top mm mm. Helt otrolig plats att besöka med minnesmärken överallt för olika förband och skeden under slaget. Mäktigast var nog Pennsylvania Memorial http://gettysburg.stonesentinels.com/union-monuments/pennsylvania/state-of-pennsylvania/ där man kunde gå upp och få en fantastisk utsikt över större delen av området. Dessutom fick vi se solnedgången därifrån och min fru förstod inte alls hur romantiskt det var... :shock:

:up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "