Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Uppsala

Startat av Delirium, 21 juli 2015 kl. 23:33:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Något mindre exotiskt än andra tipstrådar, men det slumpar sig så att familjen tänker besöka Uppsala på sin väg söderut nu i slutet av veckan och stanna 1d4 dagar. Eftersom det är spontant har vi inga boendeplaner och nästan inga turistmålsplaner förutom en Pelle Svanslös-vandring. Frågan är nu om någon har

a, tips om boende, helst hotell med bra barnanpassning (5 och 2 år) centralt men om det finns speciella skäl som talar för det kan ett vandrarhem vara okej.

b, tips om andra aktivititeter (hur märkligt det än låter har jag aldrig varit i Uppsala förut, vilket förstås delvis kan skyllas på att jag är uppvuxen i Lund).

c, som bonusfråga, finns någon spelaffär i stan?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Wes

Saker som en svensk SKA ha besökt:

Gamla Uppsala
Uppsala Domkyrka
Carolina Rediviva
Gustavianum

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fredrik

Det finns åtminstone två spelbutiker; Fantasia (Warhammer, brädspel, lite krigsspel) och Prisfyndet (Magic och andra kortspel, en del brädspel). Fantasia är den jag föredrar av dom två. Båda ligger centralt inom promenadavstånd från varann.

Missa förresten inte English Bookshop och Serizonen om du är ute efter bra litteratur och/eller serier. Båda är fantastiska.

Sent from my iPad using Tapatalk

Fredrik

En praktisk grej är att domkyrkan, Carolina Rediviva och Gustavianum ligger väldigt nära varandra och kan lätt klaras av på en eftermiddag. Sedan ligger Slottet ett stenkast bort, och Pelle Svanslös Hus ytterligare ett stenkast därifrån.

Har ni bil är det klart värt att åka till Gamla Uppsala. Det finns ett fint museum där, och numera får man till och med bestiga Högarna om man vill.

Sent from my iPad using Tapatalk

Delirium

Bra tips, men kan ni bedöma hur bra de turistmålen är för barn?
Imperial Elegy
Space Empires

ErikLj

Spelkväll, torsdagar, på SISA, http://www.sisa-uppsala.se.

Skickat från min SGP511 via Tapatalk

tinG

Citat från: Delirium skrivet 22 juli 2015 kl. 20:59:59
Bra tips, men kan ni bedöma hur bra de turistmålen är för barn?

Jag har har sett Högar, Domkyrka, Slott och Pelle med små kids. Pelle var förstås mest uppskattat men alla fullt görbara.

Ha det!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Är de som våra barn så är den smalspåriga museijärnvägen med ånglok huvudattraktionen. Utgår från centralstation.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Tack för råd och tips. Blev en bra minisemester. Uppsala centrum är trevligt men oväntat litet.

Pelles hus är stängt sedan två år men i gengäld finns Pelle Svanslös lekpark precis bakom Carolina och där kunde familjen varit 48 timmar i sträck. Hann med snabbtittar på Slottet, Carolina, Domkyrkan. Gamla Uppsala igår eftermiddag, avbrutet av regn. Odinsborgen hade mycket bra mat och Disagården bra visning för barn.
Imperial Elegy
Space Empires

Kanger

Åker man den smalspåriga ångloksturen så kan man som bonus få en skymt av huset där en av Sveriges wargame-designers bor  :ultra:

Elias Nordling

Du bor i det lilla uthuset i Funbo? Jag hade en kompis som bodde där under studietiden.  :P
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Du menar där brukshjonen bor? Nä, jag bor i palatset bakom.