Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Waterloo 200

Startat av Delirium, 27 juli 2015 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Okej, vanligen gillar jag spel på ovanliga teman men jag snubblade över en recension av detta och kände att det var såpass ovanligt att jag tryckte på avtryckaren direkt. http://www.boardgamegeek.com/boardgame/169366/waterloo-200

På väg, och ska bli mycket intressant.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Delirium

Det är intressant, snyggt och enkelt. Jag har två saker emot det, baksidestexten påstår att det är exceptionellt väl lämpat för solitärspel och det är så klart inte sant. Ett spel med block och utan tärningar blir helt enkelt skittrist att spela solitärt när överraskningsmomentet är borta. Min andra invändning gäller kavalleri som i grundreglerna (det är alltså ett väldigt enkelt spel) bara är snabbare och ofta svagare infanterister, men det finns optionals som avhjälper detta nästan helt.

I övrigt kul som sagt, och ser fram emot det som krigsspelsfiller på cirka två timmar, kanske tre om vi börjar tänka för mycket.
Imperial Elegy
Space Empires

Elias Nordling

2 - 3 TIMMAR!?! Folk spelar det på 15-20 MINUTER!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Eller tänker jag på W1815?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Jag tror det, har svårt att se det här spelet på under två timmar...  :?
Imperial Elegy
Space Empires

nbrande

Hej,
är också mycket intresserad av detta så rapportera gärna mer. Håller inte helt med om att det måste vara trist att spela solitär bara för att det är utan tärning. Har spelat en hel del Bonaparte at Marengo solitär och tycker det är roligt att utforska olika strategier. Jag klarar på intet sätt av att förutse slutresultatet av mina val trots frånvaron av tur. Dock är ju smaken som sagt olika och kan ju hålla med om att det kanske inte bör marknadsföras som ett solitärspel.

Med vänlig hälsning
Nicklas

Delirium

Kul att du är intresserad, låt oss plocka fram det här på ett konvent framöver! Har testat ett parti mot motståndare men det blev konstigt - bägge sidor jagade sudden death-villkoret turn 1 och jag klarade det först som engelsman(!).

Vad gäller solitärdelen går det helt klart att lära sig spelet på det sättet men det handlar förutom tur också om att hela aspekten med begränsad information försvinner. Det gör att man kan räkna ut exakt vad som behövs i en strid i förväg när man spelar solitär och den aspekten existerar ju inte i ett riktigt parti.

Nåväl, jag tar med det till FF och längre fram i höst på BSK så får vi se om någon vill kika på det, är lite kul med Waterlootema.
Imperial Elegy
Space Empires

nbrande

Är absolut på att spela vid tillfälle. Tyvärr kommer jag inte till FF. Visst har du rätt i att man missar en del när man spelar solitär men det hindrar inte att det kan vara kul och dessutom göra det roligare att spela när man väl får chansen. Jag brukar utforska frågor av typen vad händer om Frankrike tror att de starkaste trupperna står här, snarare än att utnyttja att jag vet allt.
Med vänlig hälsning
Nicklas