Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR: Men of Iron. Battle of Crecy

Startat av sfclinken, 20 augusti 2015 kl. 13:39:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Frankrike 26:e Augusti 1346.

De usla britterna har förskansat sig på toppen av en kulle (så ovanligt). Alla odds är emot dom. Mina fransmän är fler, starkare och vi slåss på hemmaplan. Mitt tunga rytteri är oövervinnligt och mitt fotfolk från Genoa har moderna armborst som spetsar allt och alla. Min anfallsplan är lika simpel som den är smart. Kraftsamling i den brittiska centern där vi kommer vinna lokalt övertag, slå hål i linjen för att på slätten bakom kunna få manöver utrymme och rensa upp patrasket. Fotfolket avancerar först och mjukar upp linjerna och sedan skickas både Alencons och Kung Philips rytteri in. Johns ryttare hålls i reserv och hotar de smutsiga engelsmännens flanker med omfattning.

INGET KAN GÅ FEL!! VIVE LA FRANCE!!!

Efter ett antal aktiveringar är jag i läge att slå till. Ottone DOria av Genoa framrycker i leran inom skottvidd till engelsmännen. Tanken är att skjuta en eller ett par omgångar och sedan öppna luckor för att släppa fram Alecons ryttare som stormar kullen med understöd Kungen som ansluter bakom.

Framryckningen går utmärkt men inte en träff på fienden. Strängarna är blöta av allt regn och skäktorna når knappt upp på krönen. Samtidigt avlossar engelsmännen en mördande svarseld som lämnar stora luckor i Genoaleden. Uppe på höjden sluter Edvard, Black Prince och Earlen av Northampton upp tätt bakom första linjen med bågskyttar.

Alencon stormar till anfall. Luckor i leden eller inte, rytteriet rider genom fotfolket och i många fall över...Hålen som engelsmännen grävt har liten effekt och stormningen av kullen börjar med framgång för de tappra fransmännen. Utan plats att kunna retirera rids stora delar av långbågsskyttarna ner och ett farligt hål skapas i den engelska centern. Kung Edward själv framrycker och stärker linjen. Likaså gör Earlarna av Arundel och Northampton. Dock stupar Arundel i kampen om krönet.

Striderna böljar fram och tillbaka under ett par aktiveringar. Alencons anfallskraft börjar ebba ut. Edwards bågskyttar är i det närmsta utslagna men det starkare fotfolket är en tuf fmatch även för hårda franska riddare, som dessutom i många fall förlorat sina hästar. The Black Prince (av Wales) ansluter i striden och hotar nu Alencons vänster flank. Just då ansluter Kung Phillip med sina ryttare. Kungen själv nedkämpar och har ihjäl den Svarta Prinsen. Segervittring!!! (not)... Ersättaren till Earlen av Arundel gör nu stora framsteg och hans bågskyttar hotar högerflanken.

I ett försök att lätta på trycket framrycker resterande Genuesare på vänsterflanken under Grimaldi upp mot kullen. Framryckningen slutar i katastrof när de Harcourts bågskyttar utraderar Grimaldis enheter. Samtidigt sker nya motanfall mot Kung Phillip som stupar. Om vi nu bara hade haft kungen av Bohemia här så kanske...kanske vi hade kunnat reda ut situationen. Tyvärr är den gamle gubben hopplöst fast i leran och när han väl lyckats manövrera sig i slagläge har engelsmännen omgrupperat.

Jag kastar in handuken...

Fransmännen har en hopplös uppgift. Regnet, leran, groparna och fanatismen gör det i stort sett omöjligt. MEN det är jäkligt kul samtidigt. Extra kul är det när man upptäcker att om man går in i ZOC till bågskyttar så blir man beskjuten. Dessutom får de skjuta tillbaka när de själva blir beskjutna. Grimaldis fotfolk klev in i ZOC och de flesta blev då Disorganised. Det var inte läge att då att avbryta så när de sedan fick svarseld på sig efter sin egen volley så stupade nära nog 75%.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Kul. Gick så där för fransoserna när vi spelade det för ca 5 år sedan (vad tiden går!).
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Citat från: Strv102r skrivet 20 augusti 2015 kl. 20:10:32
Kul. Gick så där för fransoserna när vi spelade det för ca 5 år sedan (vad tiden går!).

Vet inte om det kan gå på annat sätt om man kör alla antifranska regler. Oavsett vilket så var det förbaskat kul med all kaos.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Jag körde ett speltestparti med en fransman, som insisterade på alla antifranska regler, och han hade tur med tärningarna och lyckades rulla upp de brittiska linjerna och vinna med ett par riddare. Hans kommentar: When the knights are knights, they are REALLY knights!

Så det kan hända, men det kräver en god portion tur.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Faktum är att mina riddare nära nog lyckades bryta igenom. Mest beroende på att Potholes var ineffektiva samt motståndarens täta gruppering av försvarslinjer som hindrade bågskyttarna att retirera.
GMY Peter

Andreas Lundin

Kul efter-drabbning-rapport (en s.k. EDR [ska vi inte köra med den akronymen härmed?])! Du är alltid välkommen att köra nåt med mig och Engelbrekt (David) i Malmö.  :-)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Citat från: Andreas Lundin skrivet 21 augusti 2015 kl. 13:56:44
Kul efter-drabbning-rapport (en s.k. EDR [ska vi inte köra med den akronymen härmed?])! Du är alltid välkommen att köra nåt med mig och Engelbrekt (David) i Malmö.  :-)
Ja hade varit kul.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

sfclinken

Citat från: Engelbrekt skrivet 21 augusti 2015 kl. 15:01:02
Citat från: Andreas Lundin skrivet 21 augusti 2015 kl. 13:56:44
Ja hade varit kul.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Säg till när ni har något på G!
GMY Peter

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East