Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Matters/Sicily 2

Startat av Delirium, 23 juni 2016 kl. 21:13:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Från MMP:s sida:

CiteraSicily II is a full-sized game covering the amphibious invasion of that island in the summer of 1943. This new edition is quite different from Dean Essig's original game from back in 2000. It features a revised order of battle, modified rules, and a new map. The most obvious change is in scale: hexes are now 3.5 miles across and there are two turns per week (the original had 2.5-mile hexes and four turns per week). This makes for a smaller, faster game that conforms to the scale chosen for Beyond the Rhine and the upcoming games set in Western Europe. We think Sicily II is a perfect way to give new recruits their baptism in the fire of OCS, and is also a worthy entry in the series for players who have already earned their stripes.

Två countersheets och karta ihop med ett 80-sidigt magasin med artiklar om OCS för 36 bucks, onekligen intressant. Gillar Sicilien-situationen och att speeda upp spelet. Någon som vill dela med sig sina tankar?

Som en bihangsfråga läser jag också om det här som snart kommer för preorder:

CiteraNorth Africa (SCS)
A Standard Combat Series version of the immense OCS game DAK. Spanning the same huge map area, the rules and units have been reworked to meet SCS system requirements making the legendary game on the North African Campaign accessible to those who find the OCS system daunting.

Nordafrika-fetichist som man är tar man så klart alla chanser att testa olika sätt att spela kampanjen. Men vad är skillnaden på detta och SCS Afrika?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Wade

Har operational matters på preorder. Ser riktigt bra ut. SCS Afrika är betydligt mindre än der där SCS afrika monstret dom tänker släppa.

Wade

Har hunnit med 15 timmar av nya Sicily. Hittils känns det riktigt bra. OCS på topp. Tveksamt om det är det bästa nybörjaralyernativet. Landstigning + airdrop blir rätt mycket regler. RE är nog ett bättre nybörjar alternativ.

aegneus

Är det värt att byta ut gamla Sicily mot detta?

Elias Nordling

Jag har spelat gamla Sicily, och det är en halva intressant manöverkrig, en halva sluggande uppför ett berg. Kan tänka mig att situationen vinner en smula på att spelet krymper.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Wade

Efter ett första genomspel av Sicily II är jag mycket nöjd. Victory conditions är tighta och väl avvägda och spelet var spännande hela vägen. De allierade måste verkligen hålla ett rasande tempo i sina operationer för att vinna. Ju fler turns som Axis kan hålla delar av ön desto mer VP får dom på slutet. Axis måste göra en spännande avvägning i hur hårt ön ska försvaras mot att dra av trupper till fastlandet (vilket också ger dom VP). Drar axis av för mycket för snabbt tar spelet slut för fort men dom axis inte drar av nog mycket trupp så kan dom inte få ihop de nödvändiga VP som behövs för att vinna.

Absolut ett bra spel för OCS-nybörjare som spelat lite OSC tidigare. Går nog spela som även om du aldrig spelat OCS tidigare om man spelar Primosole Bridge scenariot några gånger före man ger sig på kampanjen. Om du är helt ny till OCS skulle jag säga att RE är bättre som introduktion men Sicilly II är ett utmärkt spel att ta sig ann efter RE. 

Delirium

Bra sammanfattning, är fortsatt försiktigt intresserad.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

sfclinken

Påbörjat spela detta. Det var längesedan jag spelade det gamla Sicily. Glömde läsa spelartipset på sidan 2:

"Play Note: Historically, Axis bombers
damaged the Indomitable and a destroyer.
Be smart and withdraw DG ships to the
Floating Forces Box!"   

:|
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Wade

Jo. förstörda ship counters är värda lika mycket som 6 steps med units som dras av ön. Det innebär att om Axis sänker några båtar tidigt så kommer Axis inte behöva dra av lika mycket trupp (det vill säga att axis kan börja tillbakadragningen 1-2 turer senare) vilket är en gigantisk fördel.