Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ardennes '44 (GMT)

Startat av tinG, 21 november 2005 kl. 23:53:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 11 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

Citat från: "Anders Fager"Är KG Peiper en del av Liebstandarte eller något annat? Hur kommer det sig att den har nån slags ikon-status i just ardennerslaget?

Är det inte så att Peiper är så välkänt från Ardennerkampanjen pågrund av massakern i Malmedy? Jochen Peiper blev ju anklagad för massakern men sedan släppt 1957 eftersom han inte var direkt inblandad men som CO hade han trots det ett visst ansvar. Hade dom inte bara varit ännu ett SS-förband i LSSAH om det inte varit för detta?

GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

A F

Citat från: "sfclinken"Är det inte så att Peiper är så välkänt från Ardennerkampanjen pågrund av massakern i Malmedy?

Just, fan. Så kan det vara.

tinG

Citat från: "Scipio"Bra bilder!  :)

Ser ju inte alls så dåligt ut trots tärningslagen.
När fortsätter ni?

Vad tyckte du om systemet?

Vi planerar omstart, kanske i mellandagarna... allt är upp till mig.

A'44 är klart ett av bästa operationella krigsspelen jag spelat på senare år! Toppbetyg. :up:
Stridssystemet har en skön känsla av oförutsägbarhet... Få step losses... breakthrough, DR med möjlighet för Determined Defense och inte minst firefight med möjlighet för counterattack! Det är som OCS surprise regel fast med lite krom!
Jag har precis fått mitt egna exemplar från GMT. Ligger nu hemma, punchat och laddat på familjens matsalsbord. Solo GT2 pågående...

Hoppas bara att 1-åringen "interdiction range" inte är tillräcklig ännu!  :cry:

/Jonas

ps. Köp Ardennes'44 NU! Imorgon kan det vara för sent!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Tommy Röhs

Citat från: "tinG"Hoppas bara att 1-åringen "interdiction range" inte är tillräcklig ännu!

Små barn:

oanade röst resurser i ena änden och dålig självbehärskning i den andra.

:P

BigPapaBear

Jag ser nästan inga stackade enheter. Slump, eller spelsystemets uppbyggnad?
En mycket bitter liten man.

tinG

Basen är två blippar per hex, det finns några undantag, enheter från samma regemente räknas som en, två vehicle-enhet från samma division som en.
Max stacking är tre, då totala defense styrkan inte får överskrida sju.

Alltså ingen sluma att du inte ser några "monsterstackar"
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Att slippa ihopmanglade stacktorn på minimala hexrutor är inget dumt i min värld!

Jag tror att det här kan bli en investering inom en överskådlig framtid...

tinG

Citat från: "BigPapaBear"Att slippa ihopmanglade stacktorn på minimala hexrutor är inget dumt i min värld!

Jag tror att det här kan bli en investering inom en överskådlig framtid...

Som sagt, säkert det bästa operationella WWII-spel jag spelat de senaste åren.

Är på 7:e rundan, 19:am (solo) och ting börjar hetta till... Jag startade med att köra igenom regelbokens "Example of Play" (två rundor långt) och fortsatte där det slutade:

Clervaux höll ut i 3 dagar, Bastogne nu påväg att omringas, KG Peiper stoppad vid La Gleize, St. Vith precis taget. 116.PzD och 3.PzGD (som faktiskt just släppts ur reserven) är utan bränsle (Random Event)...

/Jonas
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Johnson

Tycker också att det verkar vara ett bra spel. Har dock hört
att det tenderar att bli långa frontlinjer, nåt som inte stämmer
med vad som hände i verkligheten. Inga såna problem?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Johnson"Tycker också att det verkar vara ett bra spel. Har dock hört
att det tenderar att bli långa frontlinjer, nåt som inte stämmer
med vad som hände i verkligheten. Inga såna problem?

Frontlinjeproblematiken åtgärdas i Living Rules. Enheter kan nu inte bara bli Disrupted utan även Routed, vilket gör att jänkarna får svårare att reparera luckor i linjerna.  Enkel och smart lösning.

Andreas Lundin

CiteraFrontlinjeproblematiken åtgärdas i Living Rules. Enheter kan nu inte bara bli Disrupted utan även Routed, vilket gör att jänkarna får svårare att reparera luckor i linjerna. Enkel och smart lösning.

Jo, det är min erfarenhet det också. Inga frontlinjer med living rules när jag testat spelet. Däremot har jag spelat mot en alldeles för försiktig tysk. Vilket resulterat i en öätt amerikansk seger. Tysken måste ligga på utav bara attan. Man måste vara särskilt hänsynslös med KG Peiper och hoppas på det bästa (men det gäller väl egentligen alla bra ardenneroffensivspel).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Har nu startat ett parti mot Kristian. Har bara hunnit 2 1/2 runda men gillar det redan. Ett riktigt kul spel.....Detta trots att jag enbart verkar kunna slå 5+ vilket i just detta spelet är dåligt.......De inledande tyska anfallen var totalt katastrofala....
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Hur går det för Peiper?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"Hur går det för Peiper?

Peiper står utanför Bulingen och ska förhoppningsvis rensa upp där under det kommande anfallet 17 AM. Lyckas det anfallet så ser det ut som att jag är "on track" igen. Men det är möjligt att de dålig inledande anfallen redan har fördröjt mig för mycket.
GMY Peter

Micke G

Bumpar denna gamla tråd.

Jag införskaffade 2nd Edition för ett tag sedan och skall nu ge mig i kast med ett soloparti för att lära mig spelet. Har satt upp det, läst reglerna och tänkte börja med den korta varianten med 6 rundor. Vad jag förstått så gäller det för tysken att få till ett genombrott i mittsektorn med 5th Pz Army och använda de yttre 6th Pz och 7th Army som flankskydd. Har bara spelat FAB: Bulge innan när det gäller Ardenneroffensiven, så min kunskap är begränsad om slaget.