Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

[Köpes] Great Battles of History.

Startat av Andreas Lundin, 14 september 2015 kl. 16:22:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Barbarian
Caesar

Finns det nån modul som täcker tidig kejsartid?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraFinns det nån modul som täcker tidig kejsartid?

Nej, men det finns ett par C3i-scenarior.

http://www.gboh.net/9.html
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

CiteraNej,

:cry:

Det är ju för böfvelen upprörande! Ska det vara på detta viset? Va!?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Vilken period tänker du på mer specifikt? Efter augustus och före Trajanus är det dåligt med dokumentation på slag över huvud taget, och de som finns omnämnda är ofta inbördeskrigsslag, vilka är rätt ospännande då du har två identiska armeer.

Andreas Lundin

Ja, men ändå! Det finns ju ändå slag. Dessutom är perioden efter Trajanus också intressant.

thermopylai

Det händer ju ändå en del. Teutoburger-skogen kanske? Claudius invasion av Britannien? Boudicca-upproret?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

Teutoburger och Idistavio finns som C3i-scenarior. Claudius i Storbritannien finns också (Caratacus-modulen). Boudicca finns inte, där finns ju ett par situationer som skulle kunna funka som slag.

Hadrianus och senare är absolut intressanta, men skulle kräva sin egen volym. Det är inte Caesars legioner längre.

plforest

Inte så konstigt eftersom den perioden var enligt romarna själva den minst krigiska. Det  rådde då pax romana.

Andreas Lundin

Pax och dess motsats bellum (och då särskilt bellum iustus) är kanske en sak för kejsartidens romare och en annan för informationsålderns svensk...