Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Assets o dyl.

Startat av jerry, 2 november 2015 kl. 08:51:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Frocken

Tycker OCS är en av de system med mest missbrukande enheter. Artilleri är ständigt farthinder eftersom man aldrig tar sig råd att skjuta med dom, diverse understöds-bataljoner ur panzardivisioner (multi unit formations) som diskreta enheter etc.

Däremot blir det intressant se vad Dean Essig hittar på i nya BCS, vad jag kan läsa i draft-reglerna finns det en egen klass för understöds-enheter som i "support-mode" verkar inom viss radie från HQ. Själva blippen kan tas av kartan tillochmed. I vanligt ordning går snacket som han återigen revolutionerat hobbyn på CSW.

Sedan i GOSS/AW kan man alltid bryta ner t.ex AT-kompanier i "zero-steps" och distribuera ut bland sina andra enheter. Känns realistiskt och vettigt för mig, dock så dubblas ju antalet understödsblippar som mödosamt måste flyttas runt. Var nog precis det som den här tråden ville komma bort från... :oops:

Wes

Känns ju som att det är ganska mycket beroende på skala och hur analt man vill att systemet ska vara.  Svårt att jämföra ASL med Risk.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

jerry

Citat från: Frocken skrivet  3 november 2015 kl. 16:26:14
Tycker OCS är en av de system med mest missbrukande enheter. Artilleri är ständigt farthinder eftersom man aldrig tar sig råd att skjuta med dom, diverse understöds-bataljoner ur panzardivisioner (multi unit formations) som diskreta enheter etc.

Däremot blir det intressant se vad Dean Essig hittar på i nya BCS, vad jag kan läsa i draft-reglerna finns det en egen klass för understöds-enheter som i "support-mode" verkar inom viss radie från HQ. Själva blippen kan tas av kartan tillochmed. I vanligt ordning går snacket som han återigen revolutionerat hobbyn på CSW.

Sedan i GOSS/AW kan man alltid bryta ner t.ex AT-kompanier i "zero-steps" och distribuera ut bland sina andra enheter. Känns realistiskt och vettigt för mig, dock så dubblas ju antalet understödsblippar som mödosamt måste flyttas runt. Var nog precis det som den här tråden ville komma bort från... :oops:

Nej jag vill inte komma bort från blippar det kan man aldrig få nog av men kanske komma bort från det där med att vissa understödsenheter är lite för "kaxiga" zero-stepparna känns helt ok för då bakas dom liksom in , det är ett sådant system jag vill ha  jag hoppas en zero-steppare inte kan hålla en hex ensam ( har inte kollat den regeln så ingående)
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Folket

Citat från: Frocken skrivet  3 november 2015 kl. 16:26:14

Ju mer jag spelar OCS desto mer uppskattar jag artilleriet. Om man vill lyckas med en barrage så använde jag artilleriet även om jag har flyg för att man kommer till så mycket bättre kolumner.

Elias Nordling

Du måste spela andra OCS-spel än jag spelar. I de jag spelar kommer man lätt upp till de magiska 17, medan tre artillerister ligger och skvalpar på 10-12. Artilleriet i OCS är utmärkt för att vakta vägkorsningar i de bakre områdena. Samma sak med at-enheter och annat som alltid kostar soppa att flytta.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

Men Elias, Reluctant Enemies utmärks av extremt klena arty-enheter och extremt lite SP.

Är det en viktig barrage är bra spelande att pröva med flyget i movement-fasen, men ha arty redo för combat/exploit-fasen om flyget misslyckades.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

CiteraMen Elias, Reluctant Enemies utmärks av extremt klena arty-enheter och extremt lite SP.

Absolut. Sicily har också rätt klent artilleri. Och Tunisia. Och DAK. Korea har bra artilleri men ännu mindre förråd att använda det plus att man har ännu bättre flyg. Och dessa spel är min huvudsakliga OCS-erfarenhet.

CiteraÄr det en viktig barrage är bra spelande att pröva med flyget i movement-fasen, men ha arty redo för combat/exploit-fasen om flyget misslyckades.

Håller med. Men föregående talare pratade om att han hellre använde artilleri än flyg, och det har hittills inte inträffat i något OCS-spel jag spelat.

Sen, för att återgå till ursprungsfrågan, så dräller det av eldstyrka 4-artilleri i OCS som man ofta måste betala förråd för att ens få till nån vettig plats. Dessa är urtypen för enheter som dräller runt på kartan utan att fylla sin funktion.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Folket

I Tunisien skulle jag säga att båda sidor använder artilleri. 17 är bra men jag bombar gärna på 25+ tabellen. I Korea så vill FN ha artilleri för att kunna reagera på regniga dagar och nordkoreanen har inget val än att använda artilleri. Han kanske har möjlighet att göra en 8 barrage i månaden med sitt flyg.

Sedan var det inte helt sant att jag hellre har artilleri än flyg. Men om jag har en viktig attack så drag jag in artilleriet och använder mitt flyg någon annan stans. I blitzkrieg legend använda jag ofta flyg för att matbomba med 12 över en hel front för att min motspelare ska få problem men att hitta motspel.

Sedan är flyg bättre än artilleri. Men att hålla bakre linjer med artilleri ger ju min motspelare bara gratis exploit när man springer in med sina enheter. PV/MG bataljoner är däremot väldigt starka och utmärkta för att säkra områden.