Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Assets o dyl.

Startat av jerry, 2 november 2015 kl. 08:51:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

jerry

Som jag klagat på i tråden om "Atlantic Wall 2"
Är det någon som känner till spel där man kan dela ut AT , PV el dyl. till sina förband innan strid eller på annat sätt simulerar specialförband UTAN att ha med enheter som ibland tycks lite kufiska ?

Min irritation över detta eskalerade förra veckan då ett kompani pansarvärn stod emot trycket från 2 bataljoner infanteri i "AW II"

Inget ont om detta spel det finns ett flertal med samma sorts enheter o kapacitet.

Vill minnas 2 spel jag äger som behandlar detta annorlunda o det är "St Lo" WEG samt "Hlls Highway" VG.... några andra ?
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Jon

Jag har för mig att det är liknande i Korean War (VG). Eftersom jag tyckte enormt mkt om det spelet borde jag såklart minnas exakt hur det fungerar där, men tyvärr...

P-O Jönsson

Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

jerry

Flashpoint golan som jag sålde !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mats Eden

Fast Action Battle (FAB)-serien från GMT har denna mekanism också.

Manöverenheterna är block och supportbrickor dras från kopp, så du har alltså inte full kontroll på vilka som kommer upp.
Icke använda supportbrickor sparas dock till följande turns.
Respektive supportbricka är knuten till en "högre echelon", så alla kan inte användas överallt.

Ett spel jag gillar skarpt. Finns idag för Ardenneroffensiven samt Sicilieninvasionen.
Golan-höjderna är på gång.

Scipio

"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

Jepp scipio jag skrev det i inledningen  8)

Scipio

Såg inte det...
Men det är så bra så det bör ändå nämnas minst två gånger   :ultra:
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

Ja .... surt att ingen kan göra någon sorts uppföljare , skulle kunna tänka mig vinterkriget kanske...

ErikLj

The Dark Valley
Tysken har t ex bandpvenheter (StuG) som ger + i försvar och anfall, mer i försvar. Läggs ut på en manöverenhet, div eller kår. Ingen organisationtillhörighetet och en gång per GT.

Sen finns det något i von Manstein Left Hand blow men där som chits man drar i samband med strid, dra t ex fyra välj två. Vilka chits som ligger i koppen och hur man drar beror på GT.

Erik

Elias Nordling

CiteraJa .... surt att ingen kan göra någon sorts uppföljare , skulle kunna tänka mig vinterkriget kanske...

Är inte Balkoskis Omaha-spel släkt?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Dean Essig brukar skriva en del om fenomenet i sina designer's notes, hans tanke är ungefär att om man väljer att simulera alla de här enheterna med egna brickor i spelet kommer spelarna förr eller senare att missbruka dem (vilket är lite Deans tema i sina notes, hehe).
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Tommy Röhs

jerry

Citat från: Elias Nordling skrivet  2 november 2015 kl. 17:12:46
CiteraJa .... surt att ingen kan göra någon sorts uppföljare , skulle kunna tänka mig vinterkriget kanske...

Är inte Balkoskis Omaha-spel släkt?

Jo på sätt o vis.... men ändå inte riktigt , jag hade det en gång i tiden och hade det varit samma system som i St Lo så hade jag inte sålt det.

jerry

Citat från: Delirium skrivet  2 november 2015 kl. 17:35:43
Dean Essig brukar skriva en del om fenomenet i sina designer's notes, hans tanke är ungefär att om man väljer att simulera alla de här enheterna med egna brickor i spelet kommer spelarna förr eller senare att missbruka dem (vilket är lite Deans tema i sina notes, hehe).

Men i OCS finns väl åtminstone Pv enheter ?
Artilleriet köper jag för dom är näst intill försvarslösa om dom är ensamma, en sån lösning funkar bra för mig.