Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Regelfrågor

Startat av Wes, 14 november 2015 kl. 10:08:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wes

Nu har jag till slut kommit igång med att lära mig OCS men med det kommer det en del frågor.
Jag har sökt runt lite på forumet men hittar mest OCS på sälj och köp så jag tänkte jag öppnar en allmän OCS regeltråd som kan användas av alla.

Min första fråga
Draw supply för trace supply.
Jag förstår inte denna. Hur kan en supply dump fungera som en extender?
Är det att en supply dump kan vara inom HG throw range och sedan kan en enhet dra från den dumpen?

Andreas Lundin

Hej, egentligen är saker och ting ganska enkla vad gäller detta.

En supply dump kan inte vara extender. Transport points (t.ex. Lastbilar och Vagnar) kan däremot det.

Notera:
12.0
"Transport Point "Extenders" are often used to cover
long distances back to a supply source."

12.7

"Extenders are used to help
bridge gaps in trace supply.
Five Transport Points of the
same type (usually truck or
wagon) in a hex can be converted into
an appropriate "Extender" counter by
expending half their MA (per 12.7d)."

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Sedan säger ju illustrationerna i kapitel 12 resten liksom...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Wes

Tack för det snabba svaret.
Jag kanske ställde frågan dumt men det jag tänkte på mer var att i 12.6 står det

"Direct Draw (12.3a) and Throwing Via HQ (12.3b) are used to receive and distribute trace supply."

"12.3a Direct Draw. To draw supply, units must be within 5MPs of a dump,or a hex that is adjacent to the dump (12.3c). Needed supply can be drawn from one or more dumps within range."

och om jag förstår det rätt så är "Direct Draw" bara från en dump så om jag ska kunna dra supply från den måste ju dumpen vara i supply på något sätt eller?

egentligen är frågan hur funkar det med "trace supply" med "direct draw"?

Wes

I "extended play" är det ganska tydligt att dom menar att man "draw"ar från en "supply source" och inte en dump när det gäller trace supply.
tackar

Engelbrekt

Ja trace supply behöver inte vara till fysiska supplybrickor, en väg eller järnväg brukar (beroende på spel) räcka, som i sin tur måste kunna dra supply hem (vara o-zocad). Undantaget är om enheter inte kan dra trace på detta sätt, då kan de äta supplybrickor.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Folket

Man kan dra fem steg från en supply source för trace supply. Eller detrainable som är sammankopplad med en supply source.

Att säga att direct draw bara är för dumpar verkar fel och reglerna är otydliga. Vad regel 12.6 vill säga är att man kan dra fem steg bakåt till detrainable/supply source och att HQ kan kasta trace supply på samma sätt som med onmap supply.

sfclinken

Vad säger ni om detta?

En tysk INF Division i move mode med 2 step loss försvarar med STR 4. Om han droppar en Breakdown och sätter den i combat mode så försvarar han med 8. Eller låt säg att en tysk INF Div med 3 step losses i combat mode går in i en hex med en BRKD Reg i move mode. Den stacken skulle försvara med 10 (INF Div) + 2 (BRKD REG)= 12.

Breakdown absorbtion kräver samma mode. Därmed kan man boosta genom att droppa BRKD REG ftersom en move mode och combat mode kan vara i samma hex utan auto absorbtion.

Vad missar jag?

Breakdown regler:

20.0b A division can only detach
Breakdowns with an Action Rating equal
to or less than its own, and may absorb a
Breakdown with an Action Rating greater
than or equal to its own.
√√ 20.0c When being created or absorbed,
Breakdowns must have the same "mode
& marker" status (things like low ammo
and DG Mode) as their parent division.
20.0d A reduced infantry division must
reabsorb an eligible Breakdown it is
stacked with at the end of any phase (given
terms of 20.0b and 20.0c are met).

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Såna som du leder vi bort och skjuter på spelteststadiet.

Jag vet inte om exakt ALLA formuleringar i reglerna är vattentäta för att förhindra detta, men du vet att du fuskar när du har enheter i olika mode i samma hex enbart i syfte att förhindra att en regel triggas.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: Elias Nordling skrivet  9 maj 2016 kl. 20:48:12
Såna som du leder vi bort och skjuter på spelteststadiet.

Jag vet inte om exakt ALLA formuleringar i reglerna är vattentäta för att förhindra detta, men du vet att du fuskar när du har enheter i olika mode i samma hex enbart i syfte att förhindra att en regel triggas.

:lol:

Regeln är ju till för att man inte SKA kunna "boosta" och göra stacks som ser gigantiska ut. Men det känns som backfire...

Min nuvarande motståndare i Baltic Gap har satt det i system. Men det som stör mig är att reglerna inte hanterar det...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Snabbt svar på CSW från John.

"Play the proportional strength option if things like that bother you."

:mrgreen:
GMY Peter

Elias Nordling

Det som är störigt är att reglerna så uppenbart är skrivna för att plugga igen den möjligheten, och så finns det ett litet litet hål kvar. Och det hugger man på som pirayor. Om det var världsmästerskapet i Go kunde jag ha förstått det.

Nisse

Inom figurspel kallas det "rule lawyering" när man medvetet utnyttjar reglerna. Begreppet finns väl inom brädspel också?

Inte ens om det är världsmästerskap så tycker jag sånt är ok... ;)

This is supposed to be a happy occasion! Let's not bicker and argue about who killed who!

Elias Nordling

Ja det är absolut ett begrepp här också. Jag som hängt med lite i OCS-historien vet att breakdowns är en lång historia av att man försökt skriva en Breakdown-regel som är lite enklare än att man håller reda på proportional strength, och att man sedan ständigt fått plugga hål för att folk inte ska använda regeln bara för att öka på sin stridsstyrka. Lite sorgligt att det fortfarande sätts i system då, även om det krävs lite speciella omständigheter för att ge utdelning då man ju får mer ut av att ha hela enheten i fire mode.