Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The u.s. Civil War

Startat av Andreas Lundin, 19 november 2015 kl. 23:48:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Så var det dags att försöka soloa 1861-scenariot för att lära sig reglerna. Najs kvalitet på grejerna i alla fall. Men man vet inte vad man ska göra riktigt.

Blockad och ockupering av rebellens resursområden verkar viktigt för USA, medan rebellerna kan få poäng för att skapa lite panik på nordstaternas område.

Situation vid start:

Detaljer:

Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Så har jag känt inför varje inbördeskrigsspel på strategisk nivå. De är svårqöa att solitära egtersom situationen är så massivt vidöppen vid start.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Farbröderna på plats 1861 var nog också lite förvirrade :)

Elias Nordling

Ja de tillbringade halva spelet med att försöka klura ut  victory conditions :-)

Andreas Lundin

Har spelat färdigt scenariot nu. Min omedelbara reaktion ör att man nog ska köra kamapnjen, men starta 1862.
1861 är konstigt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Återigen mitt intryck av samtliga ACW-spel också, inklusive spelets föregångare.

magnus lindström

beskriv konstigt :) hänger på gärdesgården här :)

Delirium

Har du spelat det utmärkta The Civil War (VG) som det här spelet till stor del ska bygga på (ihop med For the People)? Det är åtminstone snarlikt till utseendet...
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Strv102r

Jag tycker detta ser ut som det gamla Victory games The Civil War men med GMTs grafik (exempelvis från For The People). Då jag har båda dem så stod jag över detta.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Det är lite skillnad mellan spelen. Ladda ner regelboken och läs designers notes så förklaras det där.

Jag tycker spelet är bra på vad det försöker göra. Det är mindre politiska händelser och sådant (som i Lincolns War samt For the People till exempel). Det är ett krigsspel fullt ut. Jag tror att det också blir bättre efter ett antal spel. Det finns många strategier och krigslister att utforska.

Via Tapatalk

Jon

Satte upp 1863-scenariot. Får se om det går med bara lite skumläsning av reglerna eller om jag får plugga lite hårdare.

Jon

Lite oroväckande lång errata? Mest små förtydliganden kanske.

Johan Halvarsson

Ser fram emot att prova detta.  Victory Games Civil War ar ett av de basta krigsspelen nagonsin i min mening.

Det lar inte bli latt for US Civil War att vara battre, aven om det onekligen ser mycket fint ut.
Senaste: Vietnam

Fredrik H

Jag har nu spelat igenom kriget solitärt. Trots en bra start av CSA så kom kollapsen som ett brev på posten 1864. Jag tycker att det här är ett mycket bra spel, sannolikt det bästa strategiska ACW-spel jag har spelat. Det har lånat många idéer från ett par andra spel, men gjort det på ett sådant sätt att spelet flyter bättre. CW:s stora problem, i mitt tycke, var att det inte fanns några skäl alls att göra något i öster. I det här spelet har man inget val, flera gånger per år får unionen uppmaningen On to Richmond som gör att det blir ett antal slag där. Dessutom är the Valley så pass distinkt så att det blir separata kampanjer där. Jag gillar många lösningar (som så ofta med Mark Simomitch-spel) som till exempel syds ekonomi och kavalleriets funktion. Systemet skapar också den så härliga känslan av att man hela tiden vill spela en runda till.
Två saker är jag lite frågande till; nords oceanflotta kan skeppa lite väl mycket redan 61 och dessutom skulle jag vilja ha lite mer politik. I övrigt måste jag säga att det här är ett spel som i min bok tävlar med Fallen Eagles som årets spel och som just nu har titeln bästa spel i sin genre. Mycket positivt överraskad!

Strv102r

Något för nästa års rea kanske? Jag har ju inte bråttom då något nytt ACW-race inte ligger i den omedelbara pipelinen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.