Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Svenska försvaret

Startat av nielsen.filip, 11 december 2015 kl. 12:36:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Brukar vanligtvis inte titta på statspropagandatelevisionskanalerna men såg igår på "Vad hände med försvaret?". http://www.svt.se/dokument-inifran/vad-hande-med-forsvaret.
Nog för att jag hade en känsla av att försvaret inte fungerar så bra men att det var såhär illa hade jag verkligen inte koll på.

1. Någon som är mer insatt, är det så illa som de målade upp i programmet?
2. Hur lång tid skulle det ta att återbygga ett "fungerande" försvar? Hur går man tillväga?
3. Hur ser hotbilden ut på 10+ års tid? Vilka är värsta-fallen-scenariona?

Engelbrekt

Jag har bekanta som är officerare och de upplever det som mer eller mindre fritt fall, som kanske beror på politiska beslut eller brist på långsiktig planering som i sin tur hör samman med avsaknad av strategiska mål. Det kan vara allt från en ny stridsväst till bemanningen av en bataljon, det mesta upplevs som väldigt dåligt skött helt enkelt. Å andra sidan är militärer notoriska på att gnälla, men i det här fallet verkar det snarare råda en utbredd apati och depression i kåren.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

Ja, så är det helt klart i skolan.

Oj, förlåt, ni diskuterade försvaret, jag såg fel.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

EvilSpook

Citat från: nielsen.filip skrivet 11 december 2015 kl. 12:36:48
1. Någon som är mer insatt, är det så illa som de målade upp i programmet?
Jag har ingen förstahandsinformation. Men med tanke på följande:
a) Försvaret är felinriktat för att möta militära hot i vårt närområde. (Långtbortistandoktrinen).
b) Organisationen (IO14) blev/blir aldrig tillräckligt finansierad för att vi skulle få det s.k. "enveckasförsvaret".
c) Vi har avsevärda problem med personalförsörjningen
d) Riksrevisionen påpekar bl.a. att försvaret är underfinansierat m. ca 30-50 miljarder för materielanskaffning de kommande 10 åren.
e) Inte ens ÖB:s "Basplatta" har finansierats. Det innebär att vi saknar till och med grundläggande materiel för att bedriva normal förbandsverksamhet/utbildning. (Alltså kängor, fältproviant och liknande).
f) Vi har erkänt stora problem/brister inom en rad viktiga områden (Fartyg, Luftvärn, Logisitk)
g) Vi är grannar med en ganska opålitlig stormakt som bevisligen inte drar sig för att använda sin militära styrka som maktmedel.
h) Vi har gjort politiska utspel och gett säkerhetsgarantier till länder som i det närmaste säkerställer att vi kommer att bli indragna i ev. konflikter i vår närhet.
i) Vi har bedrivit en säkerhetspolitik som innebär att vi med stor sannolikhet kommer behöva möta en aggression själva. Skulle vi mot förmodan få hjälp utifrån har vi inga öronmärkta enheter, vi är otroligt dåligt förberedda på att ta emot hjälpen och vi kan inte i god tid ställa några genomtänkta motkrav.
j) Det finns fortfarande ingen tydlig uppgift för försvaret. (Ska vi leverera GBU:er som stöd till Frankrike i Syrien? Ska vi skydda våra Baltiska vänner? Ska vi agera exportstöd åt industrin eller är det försvar av vårt eget territorium som vi ska ha)?
...så tycker jag att det verkar vara ganska illa. 

2. Hur lång tid skulle det ta att återbygga ett "fungerande" försvar? Hur går man tillväga?
Jag tror att för att "höja tröskeln" och få till ett grundläggande fungerande försvar behöver vi ca 5 goda år. För att få större system på plats och en helhet i försvaret ca 10-15 goda år. Då kan vi bygga nödvändiga baser, ersätta skrov, införa kustrobotsystem, få ordning på logistiken, få ordning på personalförsörjningen, bygga upp en kompetens i organisationen. Det finns så klart ingen som helst politisk förankring för att åstadkomma de goda åren.
Har givetvis bara tagit siffrorna ur luften.

3. Hur ser hotbilden ut på 10+ års tid? Vilka är värsta-fallen-scenariona?
Som jag ser det kan vi inte utesluta någon form av hot. Hotbilder ändras väldigt fort (medan motståndarens militära kapacitet ändras långsamt).
Värsta fallet skulle jag anse vara ett relativt stort (konventionellt/nukleärt) angrepp mot Sverige just för att det skulle ge stora civila offer.
Ett annat dåligt scenario för Sverige är ju ett kupp-anfall där man ersätter Högsta Ledningen med marionetter.
Båda dessa scenarion har ju varit betraktade som helt otänkbara fram till i höstas. Nu vet man inte riktigt längre.
Vi övade för det så sent som på åttiotalet. Fiendens förmåga att genomföra dessa scenarion har minskat sedan dess. Tyvärr har vår förmåga till försvar mot dem minskat i än större grad.

Det är som sagt "worst case" de kommande 10 åren enligt min uppfattning. Jag har säkert fel, men jag litar inte längre på försvarsutskottet, försvars- eller statsministrar, eller för den delen Must.

Stormakt röds paradgren är att göra det ingen väntar sig. Det brukar fungera bra.
Själv har jag skrikit "Vargen kommer" i mer än tio år. Och Vargen har under den tiden kommit till bl.a. Georgien och Ukraina.
För att inte tala om att han lever rövare i luften och på vattnet. Hur det ser ut under vattnet vill vi inte veta.

Vi får se!
//EvilSpook

Edit: Skrev fel avseende Långtbortistandoktrinen.

nielsen.filip

Tack för det inlägget. Sammanfattningsvis så är det lugnt med andra ord och jag kan sova gott...  :up:

EvilSpook

Alltid trevligt att kunna lugna sina vänner!
Jag hade dock hoppats på att Ola skulle svara och säga att jag missuppfattat allt.
8)

//EvilSpook

Strv102r

Citat från: EvilSpook skrivet 12 januari 2016 kl. 21:38:01
Alltid trevligt att kunna lugna sina vänner!
Jag hade dock hoppats på att Ola skulle svara och säga att jag missuppfattat allt.
8)

//EvilSpook

Jag kan inte uttrycka det på andra sätt än vad du gjort. Ledsen att gör dig besviken, men du verkar ha bra koll på det ser ut i stort.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

Citat från: Strv102r skrivet 12 januari 2016 kl. 21:44:47
Jag kan inte uttrycka det på andra sätt än vad du gjort. Ledsen att gör dig besviken, men du verkar ha bra koll på det ser ut i stort.
Nedrans!  :(

//EvilSpook