Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Mikugames Tornio 44

Startat av Strv102r, 18 december 2015 kl. 11:21:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Kort sammanfattning:

De fysiska komponenterna är jättebra! Sobert och sansat i färger som är logiska och smakfulla och funkar på brickor och kartan.

Reglerna är korta och bra skrivna.

Systemet är i grunden enkelt och bekant. Det är bara systemet för avdömning av strid som är ovanligt. Det är inte svårt men annorlunda. Funkar lika bra som en CRT efter ett tag men tog ett tag att bli van vid. Jag upplever att det skänker en högre grad av osäkerhet och oförutsägbarhet, vilket är bra, än en enkel CRT.

Kromreglerna är inte många men desto roligare. Spritförråden är ju bara för coola...

Situationen är högintressant. Finsk amfibieoperation mot tyskarna uppe i lapphelvetet. Hur fängslande som helst! Det är dessutom ett ganska jämnt slag, även om sidorna har olika styrkor och svagheter, med omslagspunkter som ger båda tillfällen att vara offensiva.

Ganska snabbspelat och det flyter på bra i händelseutvecklingen.

Bra historisk bakgrund finns i reglerna.

Vi tyckte det var både roligt och intressant! Rekommenderas!

:up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Klas Malmström

Instämmer med föregående talare. Även om jag bara har gjort två korta test-spelningar.

En sak som jag hade önskat lite annorlunda är val av typsnitt på reglerna och att det hade varit lite mer överskådligt med lite mera "tomrum" mellan reglerna/regel-rubrikerna. Men båda dessa är ju naturligtvis en smaksak.
Klas Malmström
Linköping

Elias Nordling

Ja jag körde faktiskt fast på typografin när jag försökte läsa reglerna och var lite för trött i huvet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Samma här. Typsnitt ska ju helst underlätta läsande och förståelse.

Sen är det aldrig fel med mycket luft i en text.

Så här.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Miku

Tack för komplimangerna!
Det har varit intressant och spännande att följa er replay av spelet.  :up:

Tack också för den konstruktiva kritiken. Den är viktig.
Jag har aldrig upplevt typsnittet Bodoni MT svår att läsa, men som med typsnitt rent generellt så är det ganska individuellt och hänger på vad man är van vid. Tanken med detta typsnitt, och med den övriga designen i spelet, var att få fram en känsla av dåtid (kanske 40-tal?). Val av typsnitt kunde givetvis kunnat vara ett annat och med mer tydlighet.

Jag funderar på att lägga upp en ny version (1.2) av regel manualen som pdf på min hemsida. Den skulle då även kunna ha det mer familjära typsnittet "Times New Roman". Jag skall testa detta. Att byta typsnitt innebär ju också att raderna kan få en annan längd och därmed inte få plats på samma yta.

Jag håller med om att det är (återigen) väldigt trångt i regelmanualen. Att jag aldrig lär mig. Enligt "regler" för grafisk design så skall en sida ha mer luft runtom vid kanterna än vad jag har i någon av mina regelmanualer. Regelmanualen till det nya spelet som jag börjat utveckla har dock mycket mer luft (á la GMT stil).

Det ständiga problemet när man skall göra en manual är att sidantalet skall gå att dela med 4 (men helst med 8 om man skall vara så kostnadseffektiv som möjligt). Detta är en tryckteknisk viktig detalj. Hamnar man då på 17 sidor när man är som mest nöjd med innehållet och layouten, måste man antingen kapa ned och trycka ihop innehållet eller lägga till 3 sidor som måste fyllas med något mer än kanske bara luft. Det är inte lätt men svårt.

/Miku

Kanger

Vi på Legion kör med Calibri, storlek 11, och två kolumner med rätt så mycket luft mellan styckena. Testa det och se om du tycker om det.

Klas Malmström

Citat från: Miku skrivet 14 januari 2016 kl. 10:03:17
Jag har aldrig upplevt typsnittet Bodoni MT svår att läsa, men som med typsnitt rent generellt så är det ganska individuellt och hänger på vad man är van vid.
Absolut.

CiteraJag funderar på att lägga upp en ny version (1.2) av regel manualen som pdf på min hemsida. Den skulle då även kunna ha det mer familjära typsnittet "Times New Roman". Jag skall testa detta. Att byta typsnitt innebär ju också att raderna kan få en annan längd och därmed inte få plats på samma yta.

Du kan ju alltid börja med att lägga till "tomrum" mellan stycken/reglerna, jag tror att det skulle göra mycket för läsbarheten (även utan typsnitt byte) och att man t.ex. snabbare kan se var dom olika regel-sektionerna börjar när man slår upp en sida.
Klas Malmström
Linköping

Miku

Citat från: Kanger skrivet 14 januari 2016 kl. 10:10:17
Vi på Legion kör med Calibri, storlek 11, och två kolumner med rätt så mycket luft mellan styckena. Testa det och se om du tycker om det.

Tack för ditt förslag.
Calibri är tydlig och funkar bra men inte om man vill ha en gammal stil i layouten. Personligen föredrar jag typsnitt med seriffer.

/Miku

Miku

Citat från: Klas Malmström skrivet 14 januari 2016 kl. 12:57:36
Du kan ju alltid börja med att lägga till "tomrum" mellan stycken/reglerna, jag tror att det skulle göra mycket för läsbarheten (även utan typsnitt byte) och att man t.ex. snabbare kan se var dom olika regel-sektionerna börjar när man slår upp en sida.

Jag skulle gärna göra både det och ta upp storleken på tecknen från 10 pt till 11 pt men då förskjuts alla sidor vilket betyder att Index och regelreferenser med hänvisning till sidnummer ej skulle stämma. Det är svårt och gå tillbaka och ändra när man väl har gjort på ett visst sätt. Jag provade att ändra till typsnittet Times New Roman, men det var lättare sagt än gjort. Det blir mycket jobb med att behålla alla regelsektioner på rätt sida då det mesta tenderar att förskjuta 1-2 rader.

Man får väl helt enkelt leva med det här och göra bättre nästa gång.

/Miku

Engelbrekt

Jag tror att det finns index-verktyg i Indesign som automatiskt ändrar hänvisningar till sidnummer om textflödet ändras.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Klas Malmström

Citat från: Miku skrivet 14 januari 2016 kl. 14:31:10Man får väl helt enkelt leva med det här och göra bättre nästa gång.
Ingen större "problem"  - spelet kommer att spelas ändå.  :D
Klas Malmström
Linköping

Miku

Citat från: Engelbrekt skrivet 14 januari 2016 kl. 14:34:14
Jag tror att det finns index-verktyg i Indesign som automatiskt ändrar hänvisningar till sidnummer om textflödet ändras.

Ja, det skall det finnas.

Nu har jag beslutat för att göra en pdf-variant (version 1.2) av regelmanualen på 20 sidor. Jag lägger alltså till 4 sidor där jag ändrar fonten till Times New Roman, ökar storleken på samtlig text med 1-2 pt, gör manualen mer "luftig" samt adderar några regelförtydliganden som finns på erratan.

Jag lägger upp denna specialvariant av manualen inom ett par dagar. :ultra:

/Miku

thermopylai

När du publicerar living rules-pdf på webben, tycker jag inte du behöver bry dig om att göra multiplar av 4 sidor. Det är en tryckeri-grej. Vi printar väl ändå alla på vanlig printer, i bästa fall dubbelsidigt.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Miku

Citat från: thermopylai skrivet 14 januari 2016 kl. 17:02:39
När du publicerar living rules-pdf på webben, tycker jag inte du behöver bry dig om att göra multiplar av 4 sidor. Det är en tryckeri-grej. Vi printar väl ändå alla på vanlig printer, i bästa fall dubbelsidigt.

Nej, det är sant. Jag är så inne i det här tryckeri-tänket.  :)

/Miku