Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2nd fleet en AAR del 1, bakgrund

Startat av Nisse, 21 oktober 2015 kl. 13:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

En ganska lång AAR från scenario sex i 2nd Fleet.

Vi spelade med viss "fog of war", eller rättare sagt, NATO gjorde det. Jag spelade Sovjet/röd spelare och var mer en "umpire" än motspelare.  Med andra ord jag såg hela spelplanen och alla enheter på den, NATO spelaren såg bara sina egna enheter samt de som han upptäckte.

Givetvis krävde detta att jag spelade synnerligen rättvist eftersom jag hade ett ointagligt informationsöverläge. Det är inga problem för mig. För att ändå minimera möjligheten för mig att mygla så hade jag i förväg skrivit ned ganska tydliga ordrar vad och hur mina enheter skulle agera. Men i grunden var spelet till för min "motspelare", och då är det ju inget kul om jag fuskar.

Han fick info genom en fotokopierad karta med brickor samt genom  "uppdateringar" via bilder från mobiltelefon.

Han visste ganska tydligt vad röd hade som mål samt vilka enheter som röd hade. Samma med VP, en ganska tydlig bild men inte helt komplett.

Briefing för NATO löd ungefär enligt följande:

WWIII verkar ha startat. Läget är synnerligen spänt i europa med vissa skärmystlingar mellan jaktflyg samt smärre strider mellan Röda diversionsförband och NATO förband. I Mellanöstern och Asien är större förband inblandade i strider.

I norr verkar ett angrepp mot Norge synnerligen troligt. Troligen kommer Röd att angripa Norge med marktrupp men innan det kommer de nog att försöka rensa havet från de enheter som finns där.

Uppskattningsvis kommer 5-8 ubåtar ( sex enl scenariot) svepa söderut längs med Norges kust för att slå ut NATO fartyg med mera. Vidare kommer troligen en fartygsstyrka med Kiev, Frunze, Tula och Sevastopol samt 5-7 ytterligare fartyg att understödja denna rensning. Vad gäller flygförband kan vi räkna med ca 3-5 flygspaningsenheter (3 enl scenariot) samt 2-3 attack och jakt förband vardera (2 INT samt 2 ATK enl scenariot).

Målet för Röd är troligast att förstöra NATO flygfält i Norge eller i vartfall att skada dem så mycket det går, samt att sänka Illustrious samt våra atomubåtar för att sänka vårt stridsvärde vid längre stridigheter.

Vårt mål är att hindra detta. Hög prio är att sänka något eller några av deras större fartyg, dvs Kiev, Frunze, Sevastopol eller Tula.

Till en början har NATO enbart de norska enheterna att tillgå i närområdet. Atomubåtarna ligger nära Björnöya samt ytfartygen vid Trondheim.

Lite fakta för oss som NATO spelaren inte vet om.

8 Gameturns

Scenariot är egentligen 6 GTs men vi lade på två för att få lite mer tid då det är mycket fog of war inblandat vilket kanske tenderar att dra ned på hastigheten när man flyttar.

Varje natobas förstörd 9 VP
Varje natobas med damage 2  6VP
Som ovan med damage 1 3 VP
Varje SN sunk 5 VP
Illustrious sunk 5 VP
Norwegian SS sunk 4 VP
Nato DD sunk 3 VP
NATO INT airunit destroyed 2 VP
Nato FF sunk 2 VP
Norwegian PC sunk 1 VP

Each soviet SS, SN or taskforce in Norwegian sea 3 VP

Minus för röd
Each Soviet CV or CG sunk -2
FF, DD, SD or SN sunk-1
Each INT or ATK destroyed -1

15 VP or less NATO decisive victory
16-20 VP Substansive victory
21-26 NATO marginal victory
27-32 Soviet marginal victory
33-37 Soviet substansive victory
38 or more Soviet decisive victory

Röd stridsplan
Ubåtarna kommer att röra sig söderut längs med Norges kust för att angripa det som de stöter på. Ytfartygen kommer att likaledes röra sig från Murmansk och söderut för att angripa "targets of opportunity".  Den styrkan är tillräckligt starkt för att klara sig själv mot de eventuella angripare som de kan tänkas stöta på. Flyget skall inleda en bombkampanj mot NATO flygfält i syfte att samla VP.

De "förändringar" vi gjort i reglerna är följande.

I Strategic detection fasen så anger NATO en "targethex" för de enheter som är ute och spanar. Sedan anger han vad de söker efter, ytfartyg eller ubåtar. Sedan räknar jag ut fem "ringar" från den hexen och antingen meddelar vad de hittat (ytfartyg) eller slår för att upptäcka om det är ubåtar enl reglerna.

Med andra ord, det är  svårare att upptäcka ytfartyg samt att NATO inte vet var de röda ubåtarna är. I vanliga spel så "ser" man ju brickorna även om man inte kan angripa den så kan man kalkylera var den är/vilket hot den är. Nu kan ubåtar och ev ytfartyg faktiskt bara "dyka upp".

Eftersom man vi spelar med viss fog of war, dvs man vet inte var motståndaren är respektive kan vara upptäckt utan att veta om det kan man givetvis bli angripen trots att man inte vet om att man är upptäckt. Vi gjorde en enkel tabell där man slår för om man upptäcker den som försöker upptäcka en själv. Ex ett ryskt spaningsflyg anger vilken hex som är "målhex" och sedan räknar ut 5 hexes från den för att se om han upptäcker en nato flottenhet. Beroende på hur långt bort en ev. flottgrupp är kan de upptäcka det ryska spaningsplanet. Ju närmare desto större chans att upptäcka det ryska spaningsplanet, resp långt bort låg chans.

Har man otur som natospelare så blir man upptäckt utan att själv upptäcka spaningsplanet. Då kan röd spelare angripa en utan att man vet om det. Där gav vi en negativ modifikation för försvarsslaget om detta inträffade. Inte så roligt om röd spelare upptäcker en och får Frunze inom avfyrningshåll utan att man som natospelare vet om det...

Vi har aldrig provat detta sätt att spela tidigare så det skulle bli kul att se hur det går/påverkar spelet.

Så ha i åtanke när ni ser alla counters att NATO spelaren inte vet var de är om de inte har en strat eller local detection marker på sig.

Let battle commence!

Nisse

GT 1

Nato lägger en Nimrod i Greenland zone samt en Orion var i Barents hav och Norwegian sea. Den i Barents hav får en F16 som skydd. Alla skall spana efter ubåtar.

Soviet lägger en I38 i Norwegian sea och en T16 med en Mig23 som eskort i  Barents hav. Båda skall också spana efter ubåtar eftersom jag ser det som det primära hotet. Natos ytstridsfartyg är långt borta och min grupp ligger fortfarande i hamn.

I Barents hav upptäcker flyget varandra. I striden som följer skjuts F16 enheten sönder och får en step loss och sedan skjuts Orionen ned.  Nato hade otur med tärningsslaget och Sovjet hade tur och slog högt. Inte en bra start för Nato.

Natos spaning ger ingenting.

Inte heller Soviet hittar något.

En alpha strike från Sovjets marinflyg med Mig 27 som eskort samt T16 bombare gör en SSM attack mot Banak airbase som totalförstörs. Återigen, Nato slog dåligt och Sovjet slog högt.  Nato har nu förlorat 11 victory points, en totalförstörd bas samt en utslagen INT flygenhetn(F16) enheten.

Överlag slog Nato väldigt dåligt och Soviet väldigt bra.

Ubåtar och fartyg flyttade men inget mer än så. Natos TF8 är den norska flottstyrkan som flyttar norrut. TF 1 är den stridsgrupp som är centrerad runt Illustrious. Natos tre ubåtar i norr samt Kaura flyttar för att bilda en skärm som gör att om Sovjets ytstridsgrupp kommer så kommer den upptäckas. De vet ej att tre sovjetiska ubåtar finns i närheten. Den sovjetiska ytstridsgruppen har lämnat Murmansk för att gå söderut, de är givetvis ovetande om Natos ubåtsskärm.

Nisse

GT 2

Sovjet spanar i Barents hav och Greenland zone mot ubåtar. I Norwegian sea spanas det mot ytfatyg, allt utan framgång.

Nato spanar mot ubåtar i Barents hav samt Norwegian sea.

Återigen så blir det luftstrid mellan Mig 23 och F16 i Barents hav. Denna gång slutar striden 0-0 men båda måste återgå till sin bas. Detta gynnar helt klart Sovjet.

Nato flygspaning har lite tur och upptäcker några ubåtar i Barents hav. Detta meddelas NATO spelaren som direkt skickar sina attack ubåtar Trafalgar, La Jolla och Olympia dit.

En intensiv ubåtsstrid tar vid med NATO som angripare. Trafalgar skadar Mikhail Kalinin, Olympia följer upp och sänker den. La Jolla får ingen utdelning.
Volga slår tillbaka och skadar Trafalgar och även här sänks sedan Trafalgar av Vera Figner, en Victor III båt.

En ny alpha strike från Sovjet marinflyg som i en SSM attack förstör Barduforss airbase. Återigen lite tur med tärningarna för Sovjet men inte så fasligt. Med "90" i anfallsvärde så behöver Sovjet bara lite tur och NATO lite otur så går det så här.

Just nu ser det rätt mörkt ut för NATO, Två flygbaser utslagna och nästan allt flyg är därmed förstört. I övrigt har de förlorat en enhet var men Sovjet har fler att tillgå. Den Sovjetiska ytstridsgruppen är ett rejält hot och NATO har nästan inget som kan kontra den. Dessutom får de svårt att ens upptäcka den då de saknar tillräckligt med spaningsflyg.

Kaura, den norska ubåten är oupptäckt men med hastighet "1" är den inget hot mot ytstridsgruppen. Den ligger dock bra till för att hjälpa till att slå de sovjetiska ubåtarna. Ubåtsstriden är lite av en "ge och ta" fight. Vem kommer vinna? NATOs ubåtar är bättre men Sovjet har fler. Att inte NATO vet var Frunze och Kiev är, är klart stressande. Å andra sidan tycker inte Sovjet att det är så roligt att inte veta var Illustrious är (eller det vet jag men spelar ej med den vetskapen)

Sovjets ytstridsgrupp beslutar att "runda" ubåtarna (de är ju upptäckta av Sovjet eftersom de är i strid) Syftet är inte för ytstridsgruppen att gå i strid med några ubåtar, de är ute efter större mål...

TF8 är som sagt norrmännen, de ligger lite och väntar.

TF1, Illustrious tuffar norrut. De lyckas precis slinka förbi (utan att veta om det) Sovjets två ubåtar som rusat fram för att genskjuta (fast det vet de inte heller). CAP brickan skall egentligen inte ligga på spelplanen men jag lade den där för att visa var CAP:en var innan de rörde sig. Två röda brickor symboliserar de utslagna baserna.

Sovjet ligger nu på strax över 22 VP. 9 var för baserna 2 var för de utslagna F16 enheterna och en sänkt ubåt. De har tappat en egen ubåt än så länge.

Nisse

GT 3

NATO har en flygspaningsenhet kvar och den läggs i Norwegian sea för att spana efter ubåtar som bedöms såsom det farligaste hotet mot NATOs sjöstridsgrupp. De vet att Frunze et consortes finns någonstans men bedömer att ubåtarna är det primära hotet.

Ubåtsstriden rasar vidare och Olympia och La Jolla samarbetar och sänker Vera Figner. Volga replikerar och skadar Olympia.

En tredje airstrike mot Bodö misslyckas dock.

Ännu har inga ytstridsenheter upptäckt varandra.

Frunzes stridsgrupp har rundat NATOs ubåtar för att undvika dem. Kaura gav sig in i ubåtsstriden. NATOs flygspaning upptäckte Pyotr Prospelov men Sovjet upptäckte Illustrious.

Den norska ytstridsgruppen ligger och väntar på att hitta ett mål.

En ganska händelsefattig runda.

Nisse

GT4

Nato lyckas upptäcka den sovjetiska ytstridsgruppen i Greenland zonen. Sovjet lyckas inte alls i sina spaningar.

Den norska ubåten Kaura blandar sig i ubåtsstriden och lyckas skada Feliks Dzerzhinsky med ett turskott.La Jolla skadar Volga medans Olympia kammar noll.

Alfa ubåten Pyotr Pospelov angriper Antrim utan effekt.

Den norska ytstridsgruppen genomför vad som närmast får kallas ett självmordsangrepp mot Frunze och Kiev gruppen. På maxavstånd som de får befinna sig från norska kusten lyckas de sänka Gromyko, en Krivak II fregatt.

Natos ytstridsgrupp angriper pyotr Prospelov och skadar denne. Därefter förflyttar de sig snabbt och angriper Frunze gruppen dock utan framgång.
Sovjet skickar in en airstrike för att angripa Illustrious. Strid uppstår mellan Harriers på CAP och Su 27 som eskorterar T16 bombarna.

Som vanligt höll jag på att säga så får NATO stryk i luftstriden och Harriers lider förluster och måste flyga hem. SSM attacken ger dock ingen utdelning.

Frunze och hennes fartygsgrupp som nu äntligen fått korn på NATOs ytstridsgrupp förflyttar sig och avfyrar SSMs, det ger inte heller det någon utdelning.

Efter alla förflyttningar, dvs slutet av GT:n. De tre olika ytstridsgrupperna är upptäckta, hade dock inga detection markers.

NATO har börjat tappa modet litegrann. De har nästan inget vettigt flyg kvar och deras ytstridsfartyg är inte direkt optimerade för strid mot en så stark fartygsgrupp som Frunzes. Deras ubåtar fortsätter att strida mot sina motståndare men det går trögt och förlusterna nästan matchar varandra.

Överlag, återigen har inte NATO fått särskilt bra utdelning från sitt flyg. Nu är det lite orättvist att matcha Harriers mot Flankers men ändå...

Lite tur dock att Sovjet fått så dålig utdelning denna GT från sina SSM angrepp.

Nisse

GT5

Ubåtsstriden når sin kulmen och Volga sänks. Nato kunde kraftsamla tre ubåtar i denna strid, dock behövdes bara Olympia och Kaura. La Jolla förflyttar sig eftersom ubåtsstriden är avslutad och lyckas komma i skjutläge mot den sovjetiska SAG:en. Med lite tur lyckas de skada Kiev med ett torpedangrepp. Äntligen dags för NATO att ha lite tur med tärningarna!

Norska ytstridsgruppen åstadkommer ingenting med en SSM salva. Läget börjar bli lite desperat för NATO och Illustrious avancerar mot den sovjetiska ytstridsgruppen och avfyrar robotar och lyckas sänka Kiev! Stor glädje men ändå inte. Visst är det en propaganda framgång att Kiev sänks men de farliga skeppen, Frunze med flera, är kvar.

Den Sovjetiska ytstridsgruppen misslyckas helt med sitt SSM angrepp.

Sovjet väljer sedan att angripa Bodö med sina marinbombare som förstörs. Överlag var det sovjetiska marinflyget klart farligt. De slog hårt och ofta. Genom att kraftsamla i sina angrepp så "maxar" de skadetabellen och de behöver inte mycket med tur i tärningsslagen för att minst skada en flygbas. Då NATO dessutom inte hade något jaktskydd så kunde de Sovjet slå sönder flygbas efter flygbas nästan helt utan risk.

Lite avgörande var att NATO förlorade sina F16 enheter så tidigt i spelet.

Nato väljer här att dra sig ur för att behålla sina enheter hyfsat intakta. Spelet tar slut och slutar med en marginal soviet victory.

Det var nog klokt av nato att dra sig ur. Med tre förstöra flygbaser och Frunzes ytstridsgrupp hyfsat oskadad samt med tillgång till marinflyg hade NATO inte fått det roligt.

Så poängmässigt en marginal Soviet victory men moraliskt en klar sovjetisk seger. De lyckades ju förstöra flygbaserna och bevara ytstridsgruppen hyfsat intakt samt att NATO drog sig ur. Förlusten av ett antal ubåtar och några fartyg är tråkigt men inte avgörande.

Överlag fungerade det ganka bra med hidden movement. Lite strul såklart samt att det tog tid samt lite oklarheter om hur vi skulle lösa problemet med detection men på det hela så gick det bra. Tanken att fientlig flygspaning kunde upptäcka en utan att man själv visste om det gjorde hela spelet lite mer utmanande. Samma med ubåtar. De kanske upptäcker en men väljer att inte angripa, bara "detektera en". Ubåtar blev klart mycket farligare genom att man inte visste var de var. Bara tanken på att man kunde stöta samman med ubåtar gjorde att man spelade lite mer försiktigt. Vi gjorde en husregel under spelets gång att om man var detekterad men inte visste om det och blev angripen så förlorade man lite försvarsmodifikationer.

Nästa parti blir scenario nr 7. Där angriper NATO med ett hangarfartyg samt lite andra ytfartyg och ubåtar de sovjetiska "ubåtsbastionerna" i syfte att slå ut robotubåtar. Ryssen har en ytstridsgrupp, några jaktubåtar samt marinflyg. Då är det min tur att spela NATO. Det scenariot borde passa utmärkt då ryssen har mest ubåtar och flyg.

EvilSpook

Mycket intressant AAR!
Tack för den! Jag har i min ungdom också experimenterat med double-blind scenarios för just 2nd fleet.
Och erfarenheterna jag har verkar likna dina. Spelet är inte helt komplett för den typen av spel utan man tvingas improvisera eller skriva egna regler.
Det är ett helt annorlunda spel också då flygspaningen inte på långa vägar räcker för att ge spelarna lika god uppfattning om läget som det normala spelet gör.
Det blir även svårare att "spela smart" då enkla saker i vanligt spel (välja ordningen på faserna t.ex.) blir oerhört svåra när man inte vet vad man inte vet.

Vad gäller spelomgången tycker jag att det är intressant att NATO drog sig ur på slutet, det hade kanske inte jag gjort.
Kul också att se slumpmässigheten i luftkriget. Jag har själv upplevt det många gånger (och kombinationen med väder) och tycker att det förhöjer spelkänslan.
Jag ser också att ni hamnat i wolfpack-taktik med ubåtarna där ni koncentrerar dem geografiskt för att få effekt. Något vi pratat om tidigare på forumet.

Däremot är jag skeptisk till resultaten av bas-attackerna. Det brukar vara otroligt svårt att slå hål på baserna och ofta fruktlöst att ens skada dem.
Om jag minns rätt har man man endast 40% att skada (ett steg) en bas i 2nd Fleet med 90 SSM, innan man räknat bort försvarsslaget. (Alla SSM attacker mot bas har -4 på attackslaget).
De norska försvarsslagen sänker sedan oddsen med ytterligare 40-50%-enheter att få in det skadande anfallet. Man måste sedan ha volym nog med plan för att återanfalla basen innan den repareras. Ganska tröstlöst.

Ser fram emot Scenario 7.  :up:

//EvilSpook

Nisse

Jag minns bara tärningsslagen för första ssm angreppet men nato slog 1 på defense slaget och sovjet 10... Dom andra var i samma härad. Angrepp två var (tror jag) 1-8. Nato slog verkligen dåligt, det i kombination med väldigt höga sovjetslag fällde avgörandet. Så det var längst ut på sannolikhetsskalan, gång efter annan. Klassikern "vad är oddsen på det?" kändes relevant, inte stor alls men den slår in när man minst vill det...

Tyvärr gjorde slumpen just för basangreppen att scenariot blev lite "förstört". Det gick liksom för lätt för sovjet på sätt och vis. Sen instämmer jag ang fruktlösheten att angripa baser. Jag minns, liksom du, att det var/ska vara väldigt svårt att slå ut eller skada dem. Lite för svårt tycker jag. Man skadar, de repareras, de skadas, repareras... Kanske skulle det vara en gräns på hur många gånger en bas får repareras?