Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

TCS

Startat av Kanger, 22 december 2015 kl. 10:11:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Jag är en gammal anhängare av MMPs TCS-system. Det finns dock en central aspekt av systemet som jag har lite svårt för, nämligen ordersystemet med ritade kartor. Jag vet att det skulle och borde vara läckert men av någon anledning känns det fladdrigt och man tenderar att slarva med det (jag har generellt svårt för skriven/ritad "bokföring" vid sidan av).

Om man tänker sig ett taktiskt system (alltså inte nödvändigtvis TCS), skulle man inte kunna tänka sig ett ordersystem som bygger på markörer som man placerar i den hex man "siktar" på? Typ den kullen ska nås med den ordern som markören visar.

jerry

kul tanke , gärna mer brainstorming angående detta.
Jag upplever samma problem.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Delirium

I Fallen Eages (Waterloo-spelet som ingen längre vill spela utom jag) används ett simpelt system liknande det du beskriver, en blipp läggs på en minikarta per formation för att markera vart de ska. I den här tråden kan man se minikartan i tredje bilden från slutet i första posten: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3767.0

Dock är säkert systemet använt i andra spel också.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Den spanska La Battaille-klonen använde också orderbrickor på kartan, och jag planerar att ha det som alternativ till skrivna order i Napoleon's Art of War.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Klurar på samma modell till en spelidé. Där markören även ska ange hur mycket enheten får gjort

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Andreas Lundin

Se Operation Dauntless som kommer ut nu i januari (fingers crossed). Åtminstone hade dom i en tidig version just ett sådant system. Borde gå att retrofita (sug på det äktsvenska ordet!) till Red Winter också...

Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Mats Eden

Finns orderbrickor  i polskryska kriget också i en bra implementation (kom för nått år sen).

jerry

Vilket "polskryska kriget" ???
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Mats Eden

1920
Strike of the Eagle från Academy Game var spelet.
Tar gärna med på konvent om intresse finnes.