Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blippspel Galore 2016

Startat av Delirium, 5 oktober 2015 kl. 20:04:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag vill minnas att Devils cauldron inte var så knepigt, är The greatest day väldigt mycket värre? Jag har suttit på staketet för det spelet, men prislappen skojar man ju inte bort och detta tillsammans med mängden kartor har gjort att jag avstått - än så länge.
Tack och bock till alla som lagt upp bilder, det är alltid en liten tröst när man själv inte var på plats. :up:

Pierre

Citat från: Fredrik H skrivet  1 februari 2016 kl. 21:45:20
Jag vill minnas att Devils cauldron inte var så knepigt, är The greatest day väldigt mycket värre? Jag har suttit på staketet för det spelet, men prislappen skojar man ju inte bort och detta tillsammans med mängden kartor har gjort att jag avstått - än så länge.
Tack och bock till alla som lagt upp bilder, det är alltid en liten tröst när man själv inte var på plats. :up:
Problemet som jag uppfattade det var att man valt att inte trycka en helt ny series rules 2.0 utan behållt den gamla och bara skrivit till de ändringar man gjort. Vidare kändes det lite konstigt med specialregler för spelet som var längre än serie-reglerna. Spelet är snyggt som satan och om någon får för sig att bara skriva en ordentlig regelbok med errata och dylikt i sig på ett vettigt sätt så är det säkerligen ett riktigt bra spel.
Nu kändes det stundvis som att vi bara satt och försökte klura ut vilken regel det var som egentligen gällde när det fanns 3 alternativ att välja på.

Elias Nordling

CiteraJag vill minnas att Devils cauldron inte var så knepigt, är The greatest day väldigt mycket värre?

Jag tyckte att även The Devil's Cauldron var rörigt organiserat. Jag skulle säga att efter omgång 1 har The Greatest Day betydligt färre specialregler att hålla reda på. Sjölandstigningsreglerna är rätt straightforward. Luftlandsättningsreglerna är mycket svårtolkade och sträcker suspension of disbelief till bristningsgränsen, men om du bara tar dig förbi nattomgången den 5 Juni utan att välta bordet är du mer eller mindre på banan. Ju mindre du vet om 6th Airborne, desto bättre :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

1914

Andreas Lundin

CiteraJag skulle säga att efter omgång 1 har The Greatest Day betydligt färre specialregler att hålla reda på. Sjölandstigningsreglerna är rätt straightforward. Luftlandsättningsreglerna är mycket svårtolkade och sträcker suspension of disbelief till bristningsgränsen, men om du bara tar dig förbi nattomgången den 5 Juni utan att välta bordet är du mer eller mindre på banan.

Så, finns det scenarier som startar den sjunde juni/turn2 så man slipper det där böket?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

CiteraSå, finns det scenarier som startar den sjunde juni/turn2 så man slipper det där böket?

Nej. Det finns scenarior utan landstigning eller luftlandsättning, men det är mindre utsnitt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Citat från: Elias Nordling skrivet  2 februari 2016 kl. 11:35:12
CiteraSå, finns det scenarier som startar den sjunde juni/turn2 så man slipper det där böket?

Nej. Det finns scenarior utan landstigning eller luftlandsättning, men det är mindre utsnitt.

kass
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Kanske lite överdrift, när scenarioboken är på 68 sidor och har 18 scenarior. Men ja, en kampanjstart 07.00 och en när alla stränder är rensade nån gång mitt på dan hade varit intressanta.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Japp, även jag mycket nöjd med en rolig, spännande och utmanande spelhelg  :)

GST: Ja, det vill jag spela igen. Bra att vi arbetade oss igenom reglerna. (Elias, jag saknar seriereglerna i min packning... Ska se om jag kan få Serie 2.0 skickade till mig från Adam. I så fall kan vi ju vänta tills nästa gång vi ses. Återkommer.)

Flygplansfabrikör: (Wings of Barons?) Helgens överraskning. Mycket gulligt spel. Blir till att leta upp!  :up:

EA:Ardennes : Minst så bra jag förväntade mig efter att ha spelat tyskt solo några gånger. Tror dessutom att det fungerar OK via Vassal off line...

W1815: En charmig filler som verkligen tar 15 minuter

Travspelet: Vad Elias gjorde för att dopa det spelet kan man undra...

aegneus

Jag tror nog att det är ett bra tidsläge med ett konvent här. Det är långt från alla andra evenemang inklusive jul och sportlov. Att det kommer med varierande grad av smittrisk får vi nog bara leva med...

Frocken

Citat från: Delirium skrivet  1 februari 2016 kl. 21:44:27
Citat från: Frocken skrivet  1 februari 2016 kl. 19:22:29Björn, jag har för övrigt börjat läsa BAR igen...  8)

Ledsen, efter att Dresde kom fram är det La Bataille som gäller nu. Jag och Filip ska ha träningsläger på onsdag.

Pah, Napoleon eran, denna avart då vilket patrask  som helst kunde bli fältmarsalk istället för att veta sin plats. Dags lugna ner mig med en konjak och räkna perukerna, är sååå svårt hitta pålitligt tjänstefolk idag.

Folket

Jag får tacka alla närvarande för ett trevligt konvent.
Fortress Barlin var lite mysigt även om vi spelade så himla fel. "the turns, the twists"

Fick spela alla spel jag hade med mig och om någon vill köpa rock of the Marne så säljer jag det gärna.