Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av DG Loos, The Big Push

Startat av Strv102r, 3 oktober 2015 kl. 10:13:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Vi spelar just nu In Flanders Fields igen, och det går bättre för tysken denna gång, men sedan blir det det här. Om jag minns rätt var väl Elias inte så impad av systemet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Du minns rätt, det är riktigt misdöyckat. Synd på så snygga kartor och brickor.

Jag förutspår att sidan med flest steps från start kommer att vinna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Brickorna är snygga! Men svåra att få ur ramarna. Hörnklippning hade faktiskt behövts.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Utgångsläget. Tyskarna har bataljoner ur olika stora delar av 6 divisioner. Britterna har sex kompletta divisioner i halvbrigadbrickor. Britterna har två divisioner i reserv och tyskarna har tre.

Varje hex är 400m.

Tillägg. För att vinna räcker det med att britterna tar 2 av byarna bakom den främsta tyska linjen.

Strv102r

Läget efter "Z hour" med en rejäl stormeld och sedan en stormning. Den tyska linjen håller och det finns bara ett genombrott i den gula cirkeln men några mer inbrytningar. Massa stpeloss på båda men det gynnar tysken som ju har bataljoner mot mina halvbrigader.

Snart börjar den tyska främre linjen krackelera och tysken börjar dra sig bakåt till den bakre linjen.

Nästan halvvägs i spelet. Tysken är på plats i bakre linjen men jag har snart gjort inbrytningar i denna. Mina reservdivisioner är under gruppering för att fullfölja. Tysken har haft otur med sina reserver och inga har anlänt än. Detta kommer få stor betydelse. Notera att LOOS och en by i norr är tagna. Om inte tysken kan ta tillbaka minst en vinner jag. Tar han bara tillbaka en blir det oavgjort.

Jag fortsätter forcera bakre linjen men nu får tysken in alla reserver på en gång. Dessa sätter stopp i norr, alltså vänster, och i centern med motanfall. I söder har jag dock lyckats komma en rejäl bit bortom andra linjen.

Tysken går till motanfall även i söder och det är mellan hans starka reservdivisioner jag kan fortsätta framåt. I södra delen av centern får jag ett stort hål.

Tysken börjar dra sig bakåt i centern och i söder för att skydda sina "sudden death" hex (en i norr, en i öster och en i LENS). Han har inte längre förband, eller steps  ;), för att täcka hela fronten.

I nästa steg har tysken grupperat nästan igelkottsförsvar runt "sudden death hexen". Inte för att det spelar någon roll. Jag har ett överflöd av byar. Mina divisioner är med undantag av en helt förödda men det kvittar.

Tror att systemet i "Flanders Fields" skulle vara bättre för detta slag. Detta verkade bra i början, de första GT, men sedan accelererade bristerna. Känns lika mycket VK1 som Napoleon at Waterloo känns Napoleonkrigen. För enkelt. För abstarkt. För "gamey". Min motpart tyckte att designern misslyckats rejält.

pelle

Slänger in en länk till vårt pågående (evighets-)projekt på det här temat:

https://boardgamegeek.com/thread/1442343/wip-game-battle-loos-september-25th-1915

Jag har inte tittat på några andra Loos-spel. Känns fult att avsiktligt eller oavsiktligt kopiera något. Helt annan skala mot det där spelet, men kan bli kul att jämföra någon gång.

Strv102r

Hör av er om n i behöver speltestare.  :up:

pelle