Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Band of Brothers: Screaming Eagles

Startat av Tordan, 19 november 2014 kl. 10:15:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Vill bara passa på att ge två tummar upp för detta spelsystem.  :up:   :up:
Jag har förmodligen gjort något rätt eftersom jag och en bekant fick våra respektive fruars OK att hyra en lokal (mina söners skola 50m bort) i helgen för att i lugn och ro spela. Förra tillfället smakade vi på OCS Reluctant Enemies och nu zoomade vi in på BoB:SE.
Efter att ha spelat det första scenariot för att få lite kläm på reglerna gav vi oss sedan på scenario 2 "So few led by so many" i vilken staden Pouppeville (börja inte!) skall rensas från tyskar. Amerikanen vinner om han slår ut samtliga tyskar, scenariot är 7 turns.

Spelsystemet är det bästa jag stött på i den mening att man verkligen uppmuntras att använda korrekt stridsteknik. Nedhåll fienden genom eld, flankera, nedkämpa. Du kan i princip inte slå ut enheter genom att ligga och plonka på avstånd. Närstrid är en synnerligen blodig affär. Reglerna har förfinats i version 2 som kom med Ghost Panzer, nästa del i serien.

Spelet avgjordes inte förrän det allra sista tärningsslaget, som jag dessutom var ett omslag på min närstrid som jag kunde köpa genom att spendera en Command Point. Både de tyska och amerikanska grupperna i huset upphörde att existera som fungerande enheter och amerikanerna hade därmed rensat staden från tyskar.

Har du spelet men låter det samla damm, ta och damma av det! Synnerligen eleganta och tighta regler.
/Tord Hoppe

Elias Nordling

Det som fått mig att avstå är det där med "7 turns", det vill säga att taktiska scenarior alltid ska balanseras med en tight deadline, vilket ofta leder till ohistorisk taktik för att man har så bråttom. Men vad vet jag, 7 turns kanske är jättemycket i detta system?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tordan

Jag tycker precis som du, gillar inte när/om man blir pressad till "dum" taktik pga tidsbegränsningar. I detta fall känner jag dock att regelverket straffar dumheter. Hårt.
Huruvida antalet turns i de olika scenariorna är "rätt" kan jag inte uttala mig om eftersom jag bara spelat ett, men det var för oss, båda oerfarna med systemet, helt rätt balanserat. Även om man skulle strunta i antalet turns så kommer du som amerikan, i detta fall, inte kunna uppnå dina mål inom rimlig tid (hur länge man orkar med att bara kasta tärningar utan att flytta brickor) eftersom sannolikheten att du slår ut fienden genom att på avstånd skjuta på dem i deras hus är väldigt låg. Gör du det så får du oftast resultatet att hans moral sänks ett steg, förutsatt att nåt händer överhuvudtaget, men kan du inte utnyttja detta så återgår den till normal nästa turn.

Du måste sänka hans moral genom nedhållande eld för att öka chansen att kunna manövrera andra enheter nära/på honom. Nedhållningen ger sänkt moral vilket reducerar chansen att han skjuter på dina manövrerande enheter. Dessa i sin tur måste komma bredvid för att få bonus på sin eldkraft. Lyckas fienden öppna eld när anfallaren kryper inpå så är det oerhört illa för anfallaren.

Det är ju inga problem att testa spelet via Vassal eftersom regler och scenarios finns öppet tillgängliga. Scenariekorten är till och med inlagda i Vassal-modulen. Är man det minsta intresserad av denna nivå så är man skyldig sig själv att testa!
/Tord Hoppe

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Är också hyfsat snabbspelat, så jag tar med Ghost Panzer till Galore så kan de ju av en bra "filler"... :)

Engelbrekt

Vill slå ett slag för Band of Brothers-serien! Själv äger jag bara Ghost Panzer, men vill nu ha dem alla. Överlägset de andra taktiska spelen det konkurrerar med, i mitt tycke. Det är klurigt, roligt, spännande och känns realistiskt. Spelet uppmuntrar, ja tvingar fram, historiskt korrekt taktik: bilda försvarslinjer, ha reserver, skydda/hota flanker, nedhållande eldgivning, risker och vinster med stormning, etc. Tyskarna har överlägsen eldkraft och ledning, men ryssarna har numerär och tungt understöd. Reglerna är helt okej, bra skrivna med lite otydligt layoutade. Kartorna är väl inte supersnygga, men det glömmer man fort när man spelar eftersom det är kul.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Wes

Jag har ett exemplar av screaming Eagles som jag nog kan göra mig av med om någon är intresserad. Måste dubbelkolla med sönerna först.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Engelbrekt

Engelbrekt

Wes, har du hunnit kolla om ditt exemplar är till salu?

Wes

Tyvärr så har jag glömt att fråga. Skicka meddelande till mig ikväll ifall jag inte har skickat ett till dig innan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk