Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Patrick_T

Göteborg / 2016-06-06 / krigsspel au "Val des Oliviers" ...

Startat av Patrick_T, 9 maj 2016 kl. 22:52:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jon


aegneus


Andreas Lundin

Kör så det ryker! Bilder eller så har det inte hänt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

aegneus

Solen gassar sjöarna är badvänliga och vi är på väg till en källare. Eviga tonåringar?


aegneus


Elias Nordling

Älskar såna där areaspel där man ba, jag attackerar Indien. Jag vann, jag har erövrat Indien. Indien är stort som Västeuropa, med ungefär lika mycket folk vid tiden.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"


Klas Malmström

Klas Malmström
Linköping

Delirium

Klantade mig lite med Indien-försvaret där. Blitz var kul, har en liten inlärningskurva i början men flyter på riktigt bra efter ett tag. Behövde knappt regelboken alls under spelet.
1914

aegneus

Men hur gick partiet? Det såg ut som om ni lade ner mitt i kriget - var det avgjort då?

Själv fick jag testa lilla scenariot i Churchill  (boten Stalin vann ), mycket mersmak på det (utom förlust mot en bot då),  spela lite Imperial med två besökare som inte hade konfliktspelsbakgrund och köra min quiz som Hannes vann tror jag - det var lite teknikkrångel för vissa.
Största miss : att jag inte såg till att få spela the Grizzled när jag hade rätt deltagare.

Delirium

Nybörjarfaktorn märktes mycket när man spelar Tyskland, Adolf var lite sen i planeringen och hade lite otur och kom aldrig loss riktigt, i kombination med att Japans attack mot britterna föranledde en tidig amerikansk entré i kriget, så ryssar och västallierade tvålade till tysken redan tidigt -43 och stod i Polen/Frankrike. Började om och bytte sida och då hade jag istället grym tur med tysken och slog ut Frankrike på en sjättedels chans första försöket, stor skillnad. Tysken känns svårast att spela hittills men har helt klart intressantast val.

Det bästa med spelet hittills är nog att allt har konsekvenser, och mycket balanserar sig själv. Om axelmakterna är aggressiva och/eller extremt framgångsrika balanseras det med att ryssar och amerikaner bygger mer tidigare och kan gå med i kriget tidigare. Om det omvända gäller, försiktiga axelmakter eller otursamma balanseras det med låg produktion och sent krig. Den mest fascinerande mätaren är möjligen britternas victory points dock, där de får poäng varje turn de är ensamma i krig med axeln. I ett multiplayerspel där varje land placerar sig individuellt blir det riktigt många jobbiga val för varje spelare.  :ultra:
1914

Jon

Tack för en trevlig dag, både gamla och nya bekantskaper!


Hannes

Mycket bra dag, hoppas att man får spela både Blitz och Rebellion snart igen så våra ganska korta "inlärningspartier" av båda får maximalt värde.

Gillade quizzen ändå (så klart, jag vann ju :)). Tyckte det märktes att du hade lagt ner lite möda på att få den varierad och lagom svår. Det som var negativt var nog det "smarta" poängsystemet som kahoot verkade köra med, det var lite för svårt att förstå hur det funkade åtminstone såhär första gången.