Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Patrick_T

Göteborg / 2016-06-26 / krigsspel au "Val des Oliviers" ...

Startat av Patrick_T, 9 maj 2016 kl. 22:56:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

#30
Familjen åker till Rhodos en vecka och jag har ingen aning om hur nättillgången är under tiden. Har regler med mig (har också hyfsad koll tidigare på själva mekaniken men är väldigt nyfiken på hur man spelar i praktiken!).

Som jag ser det kan vi välja att börja Grand Campaign (redan den 15:e med att korsa floden) och då finns olika slag av variation för att maximera hidden-effekten och sedan köra på. Alternativet är att skippa det och börja den 16:e och köra vanlig Campaign. Oavsett vilket ser jag gärna att vi spelar i ett längre perspektiv. :)

Jag hoppas vi kan bli två mot två (minst), gillar lagspelseffekten.
1914

aegneus

Citat från: nielsen.filip skrivet 15 juni 2016 kl. 09:26:00

För övrigt så var det en historiskt viktig match igår: Österrike-Ungern...

Vilka mötte de?

Granlid

Citat från: aegneus skrivet 15 juni 2016 kl. 15:00:30
Citat från: nielsen.filip skrivet 15 juni 2016 kl. 09:26:00

För övrigt så var det en historiskt viktig match igår: Österrike-Ungern...

Vilka mötte de?

Good one!  :D

Men de har aldrig spelat som en nation i fotboll, utan mötte varandra i deras 137:e drabbning nu under EM.
Bara Argentina - Uruguay har mött varandra oftare, 181 gånger.

Första gången de möttes var i en vänskapsmatch den 12:e oktober 1902, där Österrike vann med 5-0.
Det var först i OS 1912 i Stockholm, med 11 deltagande lag, som det var allvar och då vann Ungern med 3-0 i finalen.
Dock inte den "vanliga" finalen, utan i en tröst-cup med förlorarna från första och andra rundan.  :o
Den riktiga vann ju, som alla vet, Storbritannien med 4-2 mot Danmark.  :up:

Totalt hann de med 43 matcher innan Versaillesfreden 1919
En gång har Österrike vunnit en tävlingsmatch mot Ungern, den 25 September 1927.

Slut från sportsändningen.




Friendly fire isn't.

nielsen.filip

Citat från: tinG skrivet 15 juni 2016 kl. 10:12:14
Tv:en står inom synhåll från spelbordet.  :D

Alright! Då kör vi!

I tell you Wellington is a bad general, the English are bad soldiers; we will settle this matter by lunch time.

Engelbrekt

Citat från: Granlid skrivet 15 juni 2016 kl. 22:08:30
Citat från: aegneus skrivet 15 juni 2016 kl. 15:00:30
Citat från: nielsen.filip skrivet 15 juni 2016 kl. 09:26:00

För övrigt så var det en historiskt viktig match igår: Österrike-Ungern...

Vilka mötte de?

Good one!  :D

Men de har aldrig spelat som en nation i fotboll, utan mötte varandra i deras 137:e drabbning nu under EM.
Bara Argentina - Uruguay har mött varandra oftare, 181 gånger.

Första gången de möttes var i en vänskapsmatch den 12:e oktober 1902, där Österrike vann med 5-0.
Det var först i OS 1912 i Stockholm, med 11 deltagande lag, som det var allvar och då vann Ungern med 3-0 i finalen.
Dock inte den "vanliga" finalen, utan i en tröst-cup med förlorarna från första och andra rundan.  :o
Den riktiga vann ju, som alla vet, Storbritannien med 4-2 mot Danmark.  :up:

Totalt hann de med 43 matcher innan Versaillesfreden 1919
En gång har Österrike vunnit en tävlingsmatch mot Ungern, den 25 September 1927.

Slut från sportsändningen.

Imponerande!
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

tinG

Hej,

Så det kommer att bli jag som får äran att husera Patrick's krigare denna gång. Temat kommer att centreras kring Napoleons kampanj i Belgien 1815. Hur många är det som med säkerhet kommer att dyka upp på söndag?

Krigsspelandet kommer att äga rum i närheten av Stigbergstorget, adressen är Kjellmansgatan 16. Och så här såg jag ut vid Waterloo år 2011:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip


tinG

Citat från: Delirium skrivet 15 juni 2016 kl. 11:36:18
Som jag ser det kan vi välja att börja Grand Campaign (redan den 15:e med att korsa floden) och då finns olika slag av variation för att maximera hidden-effekten och sedan köra på. Alternativet är att skippa det och börja den 16:e och köra vanlig Campaign. Oavsett vilket ser jag gärna att vi spelar i ett längre perspektiv. :)

Mitt ex kom fram igår (snabb leverans från EM-Frankrike) och jag kan nu intyga att vardagsrumsbordet rymmer alla kartorna till den långa kampanjen, 15-19 juni. Vi skall dock acceptera att detta förmodligen tar betydligt längre tid att spela än vad man kan tro vid anblicken av mängden blippar i arméerna.

Vad gäller långsiktigt spelande ser mina förutsättningar för detta tämligen goda ut under två veckor efter midsommarhelgen. Visserligen jobbar jag men mina ungar kommer vara bortresta under den tiden.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

 :up: :up:

Som jag skrev i mail är jag på tidigt på söndagen. Jag är gärna med på att försöka spela lite långsiktigt kommande veckor och se hur långt vi hinner. Jag jobbar första veckan men ledig andra, kvällstid och/eller helg funkar.
1914

Maglica

Robert Maglica

Delirium

1914

Delirium

Om någon skulle missa det vill jag här hänvisa till tråden om Napoleon's Last Gamble, och att vi fortsätter på onsdag (imorgon) för den som är intresserad.
1914