Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Boktips - WWII Östfronten

Startat av BigPapaBear, 9 december 2005 kl. 01:17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Vilken östfrontslitteratur förlustar ni er med på ensamma hemmakvällar?
Kom gärna med rekomendationer. Allt ifrån färgglada, övergripande "Beginner's guide to WWII warfare on the east front"-böcker till akademiska detaljmonster a la "NKVDs manual för korrekt kommunistklädsel ur ett tvärvetenskapligt perspektiv"-typ är intressant så länge det är lite kvalité på bitarna.

Jag känner att östfronten är lite underrepresenterad i min bokhylla. På jakt efter bra böcker helt enkelt.

PS. Författaren/na får gärna vara lite bevandrade i ämnet och använda sig av någon vettig vetenskaplig metod. Inga Ernst Brunner-varianter...
En mycket bitter liten man.

Andreas Johnson

Finns en bok av Alan Clark, "Barbarossa" som kom för
ganska länge sen och har tryckts om flera gånger. Tror
den räknas som ett slags standardverk, helt OK bok.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

A F

Richard Overy's "Russias War" är bra som medeltung start. Och har ett skitsnyggt omslag.

Sen köper man förr eller senare Erikssons dubbelmacka "The Road to Stalingrad/ The Road to Berlin". Lysande böcker, men de har inga kartor. Klar pungsläpsvarning på den som tog det beslutet. Det finns ett bra detaljkartverk som jag inte kan komma på vad det heter. Tror det är en av David Glantz böcker, men jag minns inte.

Yngve

Citat från: "Anders Fager"Sen köper man förr eller senare Erikssons dubbelmacka "The Road to Stalingrad/ The Road to Berlin". Lysande böcker, men de har inga kartor.

Jag har läst ungefär 3/4 av The Road to Stalingrad, men det är ren misär med alla detaljhänvisningar till orter och geografi när det inte finns en enda karta i boken. Min Böckernas Klubbs Världsatlas är tyvärr inte heller speciellt hjälpsam när det gäller Rysslands orter mindre än Moskva och Kiev...

Andreas Lundin

CiteraTror det är en av David Glantz böcker, men jag minns inte.

Jag har läst en av Glantz böcker om östfronten. Nämligen http://www.amazon.com/gp/product/0752426923/qid=1134122487/sr=8-4/ref=pd_bbs_4/104-4578485-6581524?n=507846&s=books&v=glance

"Before Stalingrad". Hyperdetaljerat och torrt akademiskt språk. Men det man missar i "läsglädje" vinner man tillbaka i detaljrikedom. Problemet är (som med de flesta krisgshistoriska verk) att kartorna är undermåliga.

Någon som har ett bra tips på en atlas över östfronten, mottager jag det mer än gärna. Det vore också trevligt att höra om någon har sett en bok om karttjänsten under 2:a värsldskriget. Hur såg kartorna ut? Skilde det sig mellan de olika ländernas försvarsmakter (både när det gäller kartornas skala och utseeende, men också när det gäller förbandssymboler, etc)? Det måste ha uppstått kartproblem (brist) - framförallt för tyska armén - när blixtkriget implementerades till fullo. Hur hann fältarbetsavdelningarna (rekgrupperna och bataljonernas fältarbetsofficerare framförallt )  uppdatera kartförråden? Eller gjorde de det inte?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

D. Glantz' When Titans Clashed kan jag rekommendera. Översiktlig med fokus från ryssarnas sida. Kartorna något bristfälliga.
The Initial Period of War on the Eastern Front... är ganska spännande läsning...

E. Ziemke's Stalingrad to Berlin och Moscow to Stalingrad är väldigt bra.

Men Ericson's dubbel är nog östfrontsvolymen som saknas i min bokhylla!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "Yngve"Jag har läst ungefär 3/4 av The Road to Stalingrad, men det är ren misär med alla detaljhänvisningar till orter och geografi när det inte finns en enda karta i boken..

Som sagt. Pungsläpning.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Någon som har ett bra tips på en atlas över östfronten, mottager jag det mer än gärna.

Tipsa mig med.

Citat från: "Andreas Lundin"Det vore också trevligt att höra om någon har sett en bok om karttjänsten under 2:a värsldskriget. Hur såg kartorna ut?

Tyskarna använder ett eget system som påminner om NATOs, den stora grejen är att pansar och artilleri har lite andra ikoner än vad man är van vid. Förbandsstorlek anges med flaggor. Ryssarnas system är ungefär detsamma som det WP använde och det är rörigt att sätta sig in i då det är baserat på versamhet i stället för förband. Man ritar alltså en "förflyttningsikon" och hänger på en grej som visa vem som flyttar.

Sen har de jävlarna ett helt annat alfabet också...

BigPapaBear

Massa sköna tips. Tackar och bockar!
En mycket bitter liten man.

tinG

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Yngve"Jag har läst ungefär 3/4 av The Road to Stalingrad, men det är ren misär med alla detaljhänvisningar till orter och geografi när det inte finns en enda karta i boken..

Som sagt. Pungsläpning.

Hur är det med geografikunskaperna egentligen grabbar!!!??? Kan ni inte era ryska städer och floder? Fram med blidkartorna från grundskolan! 8)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Hur är det med geografikunskaperna egentligen grabbar!!!??? Kan ni inte era ryska städer och floder? Fram med blidkartorna från grundskolan! 8)

Även om jag gick i grundskolan under det kommunistiska sjuttiotalet så fanns inte Gumrak med på min a4-stora karta äver Ukraina. Bedrövligt. Jag ska ta upp det på nästa möte med stödgruppen "vi som tvingades ha Göran Skyttes  gamla groupies som lärarinnor."

:ultra:

sfclinken

Har en gammal bokserie i hyllan tryckt mellan -46 och -50 som heter "Världskriget i Bild". 8 halvfranska band.

Innehåller en mängd kartor och bilder från östfronten, man kanske ska ta sanningshalten i texten med en nypa salt med tanke på att den är tryckt direkt efter kriget men kartorna och bilderna är det mest intressanta.

GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

magnus lindström

Zetterling har ju en bok om kursk också

A F

Citat från: "magnus lindström"Zetterling har ju en bok om kursk också

Det är inte så himla sexig. Mest intressanta är beskrivingarna av den långa raden av Sovjetiska offensiver söderut mot Kiev efter Kursk. Detta efter att Tyskarna nog faktiskt, om man tillämpar rätt statistisk modell, just vunnit slaget vid Kursk.

:?

sfclinken

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "magnus lindström"Zetterling har ju en bok om kursk också

Det är inte så himla sexig. Mest intressanta är beskrivingarna av den långa raden av Sovjetiska offensiver söderut mot Kiev efter Kursk. Detta efter att Tyskarna nog faktiskt, om man tillämpar rätt statistisk modell, just vunnit slaget vid Kursk.

:?

Har också läst den och vad jag kan minnas så avhandlar dom ganska kvickt just "Kursk veckorna" Närmre bestämt på ett kapitel. Resten är "prelude" och eftersvall...

GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "