Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

inköpt: arkiv-/kartskåp. Now what?

Startat av Andreas Lundin, 5 juli 2016 kl. 16:00:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hej, impulsköpte ett arkiv-/kartskåp i trä med 5 utdragbara "platta" lådor. Precis så stora att en standardkrigskarta får plats. Jag har hört att folk använder sådana eller liknande grejer för att kunna ha spel stå uppe mycket länge. Nu undrar jag hur ni använder dem och om ni har några andra tips på krigsspelsanvändbarheten av en sådan raritet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Jag har med egna ögon inspekterat Rogers allra heligaste, han kan berätta allt om dylik förvaring.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Elias Nordling

Vi har ett sånt i källaren på västeråsgatan. Mycket användbart för enkartorsspel. Vi lyfter helt enkelt ut lådan när vi spelar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Har ett sådant skåp hemma. En sak att se upp med eventuellt är att trälådorna ibland kärvar lite. I alla fall på mitt skåp. Tar man i lite för mycket kan det rubba brickorna på sparade spel där i.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Andreas Lundin

Bra svar, men är inte kanterna på lådan i vägen om man tar ut den och spelar?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

De är bara ett par centimeter höga. Ingetsom stör, men hindrar tärningarna från att rulla av!

Elias Nordling

>En sak att se upp med eventuellt är att trälådorna ibland kärvar lite. I alla fall på mitt skåp. Tar man i lite för mycket kan det rubba brickorna på sparade spel där i.

Kan vara en bra sak att mecka med för att minska friktionen.

totte30

Två personer och stor försiktighet är rekommendationen. Vi talar om synkroniserade rörelser med millimeter precision :)

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

ErikLj

Vi hade ett kartskåp i en spellokal. Använde inte lådorna utan hade tillsågade skivor, något mindre, som vi la in på hyllorna.

Fördel:
Lätt in och ut
Inga kantar. Spel med två kartor blev enklare

Nackdel
Damm kom in
Inte lika snygg front

/Erik

Scipio

Jag letade efter någon lösning på förvaring också men valde bort dom där arkitektskåpen med lådor av anledningarna att jag såg det som problematiskt att rulla in lådorna, minsta kärvande så riskerar man stackarnas integritet och även att det tar rätt mycket utrymme så jag ville väggmontera förvaringen om möjligt.

Jag är hyggligt ohändig men lyckades ändå med att snickra ihop en egen lösning även om den kanske inte är vackrast i världen.

Måtten är gjorda så att om man vill så går det att lagra upp till 14 fullstora spelplaner på hyllorna, så även förvaring av War in the Pacific eller War in Europe är görbart.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

En enklare lösning då som vi använder i lokalen är helt enkelt konsolhyllor och plywoodskivor. Funkar även med monster.

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 juli 2016 kl. 11:20:36
En enklare lösning då som vi använder i lokalen är helt enkelt konsolhyllor och plywoodskivor. Funkar även med monster.

Tyckte det en briljant lösning när jag var där 2008. Vad tiden går!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.