Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vimeiro (NBS)

Startat av nielsen.filip, 28 juli 2016 kl. 00:42:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Jaha...

Då Napoleon's Art of War dröjer, :x, så får väl jag börja med föregångaren, NBS.

Mina första, av många frågor, är:

• I Vimeiro, hur flyttas Train units? Behöver de order på något sätt eller kan de flyttas runt fritt?
  • Det franska artilleriet kan "be assigned to a division". Hur görs detta? Order eller liknande?

tack på förhand
/filip, som nyss skrivit sin första NBS-order

Elias Nordling

Snart kan du ta saken i egna händer och bli speltestare :-)

1) Minns inte riktigt och är på resande fot. Om de ska erlvras av motståndaren behöver de förmodligen order för att flyttas, annars vore de lätta att gömma.

2) I en order ja. Kan vara en del av ordern till moderenheten, typ "pick upp artillery and move to X".
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Hittade visst svaret på fråga 1 i regelboken:
2.8 Lack of Horses
....The wagons may not move at all.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Situationen 0930:
Wellesley har personligen flyttat fram Nightingale och Bowes strax väster om Vimeiro. Den temporära divisionen under Hill har inte börjat förflytta sig till sina positioner öster om Vimeiro. Likaså Ferguson dröjer med att besätta höjderna norr om Vimeiro med sin temporära division.
Fransmännen har samlats väster om Amiera Grande och diskuterar hur anfallet skall gå till.

nielsen.filip

1000:
Ferguson och Hill har börjat förflytta sig. Lite kaosartat kring Vimeiro.

nielsen.filip

1030:
DeLaborde med Kellerman i släptåg har anfallsorder mot Vimeiro samt kullen söder om byn. Ferguson har i stort sett nått sina positioner men Hill är inte på plats. Situationen är plötsligt kritisk för britterna då fransmännen marscherar snabbt (de första erfarenheterna av ordersystemet är minst sagt intressanta, det tar tid att få orderna accepterade...(vilket även Loison visar genom att fortfarande inte börjat sin frammarsch)).

nielsen.filip

1100:
DeLaborde beordrar delar av Thomieres' Brigad in i Vimeiro och där överaskas ett par kanoner som passerar igenom. Istället för omgruppering blir det flykt. Fransmännen hinner dock endast sprida ut sig i byn innan de jagas ut med stora förluster av Hill.
Lätta franska trupper börjar beskjuta de brittiska positionerna på kullen söder om Vimeiro.

nielsen.filip

1130:
DeLabordes lätta trupper banar vägen för de franska kolonnerna(?) på kullen. Britterna tappar mark samtidigt som fransmännen pressar på.
Wellesley är inaktiv och låter de olika lägre befälen bestämma själva. Nordväst om Vimeiro väntar Ferguson otåligt på ett förväntat anfall samtidigt som han oroligt spanar söderut mot striderna kring byn.

nielsen.filip

1200:
Fransmännen har nu jagat bort de brittiska trupperna från kullen söder om Vimeiro. Anfalls-ordern är uppfylld. Den stora mängden lätta trupper banade vägen för de samlade kolonnattackerna. Britterna hade knappt hunnit få ut sina lätta trupper som skydd.
Loison har äntligen förstått kartan och fått iväg sina mannar. Junot blir rasande när han förstår hur lång tid det har tagit. Anfallet lär inte påbörjas förrän om närmare två timmar med tanke på den långa marschvägen (Anfalla Vimeiro från nordost via Ventosa...).

nielsen.filip

Katastrofen händer... Städpersonalen drar en dammtrasa över slagfältet. :x

Slaget är över för denna gången. Är väl teoretiskt möjligt att återskapa situationen utifrån bilderna men så intressant var inte detta slaget. Systemet är dock mycket intressant så nu drar vi mot Talavera.

Strv102r

Snöpligt... Jag utgår från att städpersonalen snöps den med?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: Strv102r skrivet  9 augusti 2016 kl. 21:41:41

Njae, det är ju så svårt att hitta bra städpersonal nuförtiden  :)
och förresten så tror jag Genèvekonventionerna reglerar det där.

Strv102r

Citat från: nielsen.filip skrivet 10 augusti 2016 kl. 08:29:36
Citat från: Strv102r skrivet  9 augusti 2016 kl. 21:41:41

Njae, det är ju så svårt att hitta bra städpersonal nuförtiden  :)
och förresten så tror jag Genèvekonventionerna reglerar det där.

Vi har uppenbarligen olika definitioner på "bra städpersonal". Bra städpersonal sabbar inte mina spel. Det gör bara snart före detta städpersonal!  :evil:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.