Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bok och spel-kombo

Startat av nielsen.filip, 16 augusti 2016 kl. 17:48:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Jag gillar att kombinera bok och spel. Vad är era bästa kombinationer? Finns det några måsten? Och vad är det som gör just den kombinationen bra?

Andreas Lundin

Before Stalingrad (Kantz?) och alla Barbarossaspel. Den ger insikterna om svårigheterna på båda sidor.

An Army at Dawn och OCS Tunisia. Jävligt bra kombo. Boken är en av de bästa reportageböcker jag läst och fick Pulitzer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Valfri bok av David Glantz och matchande spel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Poltava, en armés undergång av Peter Englund och Poltava 1709 av Status Belli.

Eller Jutland av AP och Lupanders Skagerackslaget.

Eller The Guns of Cedar Creek SDI och The Guns of Cedar Creek av Thomas Lewis.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Citat från: Engelbrekt skrivet 16 augusti 2016 kl. 18:24:08
Valfri bok av David Glantz och matchande spel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ja, just det Glantz var det han hette!

Och han med an Army at Dawn heter Rick Atkinson

Ernst Jünger och nåt lir om första vk för perspektiven. Det blir liksom inte så fasligt romantiskt efter att ha läst honom.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

aegneus

Oj vilken bra fråga. Satt just och funderade på vad jag skulle kombinera vårt Fire in the Lake med.

Tycker jag läst massa bra spel och läst massa bra böcker men ändå kommer jag inte på någon kombo. (Utom På västfronten inget nytt och The Grizzled, men det är ju inte riktigt on forum topic)

jerry

"island of fire" av mark jason , leaping horseman förlag.
Tillsammans med "Red Barricades" går också med Jasons nya "Into Oblivion"
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Andreas Lundin

CiteraOj vilken bra fråga. Satt just och funderade på vad jag skulle kombinera vårt Fire in the Lake med.
Jag läser Smedbergs Vietnamkrigen till vårt parti. Bättre än väntat trots att mycket av referenserna är andrahandslitteratur.

nielsen.filip

Citat från: Andreas Lundin skrivet 16 augusti 2016 kl. 17:54:50
....
An Army at Dawn och OCS Tunisia. Jävligt bra kombo. Boken är en av de bästa reportageböcker jag läst och fick Pulitzer.
....

Precis såna här tips vad det jag ville ha. Äger OCS Tunisia men har bara spelat lite grann innan jag tyckte situationen var ointressant (för att jag visste för lite om den).  :up:

thermopylai

Citat från: Andreas Lundin skrivet 16 augusti 2016 kl. 17:54:50

Håller med och lägger till Blitzkrieg Legend av Karl Heinz Frieser med OCS-spelet med samma namn.
Pax Baltica med Frans G. Bengtssons Karl XII:s levnad (stor läsupplevelse i sig själv).
Hellenes med Victor Davis Hansons A War Like No Other (finns nog bättre spel på Peloponessiska kriget, men boken är storslaget bra).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

nielsen.filip

Keep 'em comin!

Jag kan ju inte vara sämre själv:
Waterloo : Belgien 1815 av Michael Tamelander och Napoleon's Last Gamble (OSG)
Tactics and the Experience of Battle in the Age of Napoleon av Rory Muir och NBS 3.0 (eller är det samma sak :))

Elias Nordling

Rory Muir är mycket riktigt den viktigaste källan till stridssystemet i NBS (och i förlängningen Napoleon's Art of War)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

När det gäller Vietnam så gillar jag Rapporter (Dispatches) av Michael Herr. Visserligen en reportagebok men om man vill sätta stämning är den oslagbar. Herr dog nu i juni faktiskt.

aegneus

Har inte läst Dispatches men Halberstams I Vietnams Djungel väldigt bra även om den slutar 1964

nielsen.filip

Citat från: jerry skrivet 16 augusti 2016 kl. 21:18:15
"island of fire" av mark jason , leaping horseman förlag.
Tillsammans med "Red Barricades" går också med Jasons nya "Into Oblivion"

Den billigaste "island of fire" jag hittade på nätet gick på 2500 kr...  Sen har jag heller inte kommit till asl i min spelkarriär.