Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR: OCS CB. Drive for Oil

Startat av sfclinken, 15 augusti 2016 kl. 14:31:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Slutet. (turn 25-26)

Som väntat slår tyskarna ut mina försörjningsled till Grozny och stärker sin belägring. Jag försöker slå hål i inrigningen men misslyckas. Dock har jag lagrat så pass mycket förnödenheter i Grozny att jag kan försöja de viktigaste enheterna lokalt. Tysken anfaller både Tuapse och Grozny på internals och är nu på Exhausted på flertalet enheter men utan att lyckas. Hoppet är ute för en tysk seger och en rysk seger är ännu längre borta. Enligt VC så är det draw men det kan kvitta.

Jag har slitits mellan hopp och förtvivlan. Mest förtvivlan. Nu i efterhand så kan man konstatera att om tysken inte satsat på sin framryckning mot Sochi och brännt 2 rundor supply där så hade han snabbare nått Grozny och då hade det nog sett annorlunda ut. Dessutom tror jag att man snabbare ska satsa på att skära av Tuapse istället för att skära av Novorossiysk. Då får man båda städerna. Vet inte om det är möjligt.

Det finns ganska många saker jag kunde gjort bättre. Men ett av mina största misstag var nog att ge upp Maikop och oljefälten så snabbt som jag gjorde. Maikops oljefält ger tysken mer supply och hade jag åtminstone tvingat honom till strid där så hade jag kunnat fördröjt honom mer än vad jag gjorde. Ska jag nämna något positivt så var det nog försvaret av Tuapse. Det var nog det enda... :|
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

jerry

Det verkar i alla fall ha varit intressant , o värt tiden ni spenderade :)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

sfclinken

Citat från: jerry skrivet 22 augusti 2016 kl. 10:40:22
Det verkar i alla fall ha varit intressant , o värt tiden ni spenderade :)

De var klart värt det. Det hade varit annorlunda i en större kampanj eftersom man inte gärna går ner på internals men det har varit ruskigt spännande.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Tillsammans med Enemy at the Gates (18 Nov 1942) mitt favvoscenario i CB. Mkt krävande för båda sidorna. Tysken för en extrem logistisk situation som kräver en offensive-on-fumes; För ryssen som återigen tvingas konstatera att armén återigen reducerats med 90 procent efter två tre rundor.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

thermopylai

Håller med. Bästa scenariot i CB (tillsammans med Edge of the world, som är bara sista kartan i SO vid Grozny).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."