Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Talavera (NBS)

Startat av nielsen.filip, 25 augusti 2016 kl. 22:55:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Har testat det första korta scenariot litegrann, Casa de Salinas. Kanske lite mycket "overhead" för den lilla sammanstötningen.

1500, den 27:e maj 1809 (startuppställningen):

Donkins brigad åker på mycket stryk och retirerar. Wellesley tar kommandot och drar tillbaka den andra brigaden.
1530, den 27:e maj 1809 (+bok):

Casa de Salinas är välförsvarat, men LaPisse vågar inte avancera ytterligare med den 2:a divisionen. Wellesley ser ut att kunna dra ur brigaderna även om Donkins brigad är hårt åtgången. Payne täcker reträtten med sitt kavalleri.
1630:

nielsen.filip

The Dawn Attack
28 July, 1809

As the sun came up Victor, who did not feel like waiting for the rest of the French Army to arrive, decided to launch a second attack to capture Cerro de Medellin. By courier Joseph half-heartedly agreed to the plan and sent out orders for Sebastiani to support the attack. But as Victor's first division was repulsed, the rest of the attacking formations got cautious and eventually the attack ground to a halt.

Här kommer lite sporadiska bilder och blandade kommentarer. Jag håller inte speciellt högt speltempo. Fransmännens mål är att erövra kullen Cerro de Medellin.

0500:

Orderöverblick:
Första divisionen under Ruffin skall anfalla och hålla Cerro de Medellin (berget till vänster med Wellesley) [1]. Om första divisionen lyckas besätta någon del av kullen så skall andra och tredje divisionerna anfalla den södra delen av kullen [2]. När de korsat ån (Portina) så skall första divisionen från fjärde kåren (Sébastiani) också gå till anfall [3].

Från den brittiska sidan:

Elias Nordling

Casa de Salinas är mest för att man ska få kläm på mekanismerna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Efter långt uppehåll...

Ruffin anfaller den nordliga delen av kullen med sin division. Britterna flyttar upp sina skirmishers. Tyvärr så har fransmännen placerat sitt artilleri på dåliga positioner och de kan inte effektivt understödja anfallet (missade helt regel 17.1.3 artillery, no fire through or over friendly units. Jag trodde det gick bra att skjuta över, varför inte?).

0530:

nielsen.filip

Ruffin fortsätter sitt anfall trots att delar av divisionen avbryter och drar sig tillbaka. Hill behåller positionerna trots att Stewart drar sig tillbaka. Wellesley flyttar fram Donkin mot den norra delen. Det brittiska artilleriet beskjuter villattes tredje division.

0600:

nielsen.filip

Ruffin avbryter sitt anfall. Victor lyckas inte mana på ett nytt anfall. Efter hårda strider där 1:a divisionen har tappat mycket stridsvärde lugnar det ner sig.

0630:

nielsen.filip

Villatte tror att Ruffins tillbakadragande är tecken på en allmän reträtt och flyttar bak hela sin division (loose cannon). Victor tappar sin energi och spelet är slut.

0700:

nielsen.filip

Min slutsats efter några små-scenarion i NBS serien är att det är ett utmärkt spel som jag inte orkar spela...
Reglerna är tydliga och alla utfall både i det lilla och i det stora känns väldigt trovärdiga. Tyvärr gör kombinationen av olika regler för olika truppslag (infanteri, kavalleri, artilleri samt skirmishers (svensk översättning?)) samt att de interagerar olika att det blir för mycket för mig att hålla reda på. Plussa på terräng på detta också. Tempot blir lidande och flytet uteblir trots förhållandevis mycket speltid.

Omdömet blir:
:up: :down: :) :(