Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SDS Games och Grand Tactical Series

Startat av Elias Nordling, 16 september 2016 kl. 20:30:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Lite skvaller från krigsspelsvärlden.

Adam Starkweather har fått sitt kontrakt för MMP avslutat. Tidigare var han anställd som developer, men han lyckades inte generera tillräckligt många inkomstbringande spel för att motivera utgiften.

Adam Starkweather ligger som bekant bakom The Devil's cauldron och The Greatest Day i Grand Tactical Series.

MMP verkar ha räknat med att fortfarande anlita Adam Starkweather på frilansbasis, men så verkar inte han ha tänkt. Han har i stället startat spelföretaget SDS Games, vars första utannonserade titel är Tinian i den nya serien Company Scale Series, och spelet verkar vara identiskt med det Tinian Adam arbetade på i GTS-serien innan han fick sparken.

Såvitt jag känner till kommer de amerikanska stränderna att ges ut i GTS-serien, och Crete ska inte heller påverkas.

Vi kan med andra ord se fram emot en riktig La Bataillisering av GTS-serien framöver.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Verkar vara till det bättre. Har också följt dramat.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Vilket verkar vara till det bättre? SDS games nya version eller MMPs gamla utan Adam?

Andreas Lundin

Elias Nordling

Vi får väl se. Känns inte så bra att få två parallella GTS-versioner.

Kanger

Han tröttnade väl på att jobba som developer. En verksamhet som knappt ger någon lön (är dock ovetande om hur mycket Adam fick) men som spelföretagen samtidigt är helt beroende av (eftersom de flesta designers envisas med att vara odugliga i att kunna utveckla sina egna spel).

Ännu en paradox i denna märkliga bransch, där de vanliga ekonomiska naturlagarna verkar vara upphävda

Elias Nordling

Tror snarare det var tvärtom. Till skillnad från alla frilans-developers som får korvören hade han en anständig fast lön. Men han levererade inte produkter i en takt som motiverade den kostnaden. Eller rättare, han levererade inte tillräckligt medprodukter som nådde sin pXXX-nivå.

Jag vet inte riktigt varför, men MMP har gräsligt svårt att sälja produkter som inte handlar om Ardennerna, Rommel, Market Garden eller Normandie. GMT verkar inte alls ha det problemet.

Kanger

Han ansvarade för War of the Suns. Slutsatsen där är nog att systemet skulle ha streamlinats samt att regelboken skulle ha skrivits om. Men det kan ha kommit till en punkt där han tyckte "good enough, låt oss få ut skiten någon gång under det här årtiondet"

En slags fatigue saturated

Elias Nordling

Har man pressen på sig att leverera viss mängd produkter per kvartal till pXXX finns en reell risk att resultatet blir därefter.

Wade

Bra eller dåligt för GTS beror nog på om det var AS som insisterade på att varje spel i serien ska vara ett megamonsterdelux. Vill mmp sälja mer av serien så måste nog formatet anpassas så fler vågar ta steget in i serien. Ett 1 map, 40-50 dollar spel om ett superpoppis WWII ämne med en nybörjarguide skulle inte vara så dumt.

Wade

Hoppas också att det här bara är ett problem mellan mmp och AS och inte en del av ett större problem för mmp.

Kanger

Citat från: Wade skrivet 18 september 2016 kl. 20:31:59
Bra eller dåligt för GTS beror nog på om det var AS som insisterade på att varje spel i serien ska vara ett megamonsterdelux. Vill mmp sälja mer av serien så måste nog formatet anpassas så fler vågar ta steget in i serien. Ett 1 map, 40-50 dollar spel om ett superpoppis WWII ämne med en nybörjarguide skulle inte vara så dumt.

Det finns ett: "No Question of Surrender"

Wade

Jo men det har uppenbarligen inte varit nog för att locka spelarbasen till att köpa monstertitlarna i sån utsträckning som mmp vill. Sedan är ju ämnet för no question of s. Inte det som kommer att locka massorn. Det är ju inga jänkare med i spelet:)

Elias Nordling

Tror inte att det är ett generellt MMP-problem, de drar nog in pengar. Däremot kan jag föreställa mig att det är svårt att få ekonom i en heltidsdeveloper.

Är osäker på om det är MMP eller AS som ville ha monster, It Never Snows och Day of Days hade ju inget med AS att göra, och visar alla tecken på att vara konstruerade efter specifikationer från högsta ledningen på MMP.

Andreas Lundin

Jag tycker nog MMP är problemet. Förutom ASL så har de inte gett ut något jag vill ha på år och dar. GMT däremot, de skinnar mig! "Uppstickare" som Legion, Revolution, Compass, etc. likaså. Kan det vara att MMP satsar på stora, dyra grejer, på välkända teman och krig, medan övriga företag sprider sina gracer mer  (udda teman och blandad "fotavtryck") - och att det sistnämnda tilltalar mig mer?