Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Utställning om krigsspel på Armémuseum

Startat av Oskar Sjöström, 28 oktober 2016 kl. 15:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Nisse

I förra veckan gjorde jag ett besök på krigsspelsutställningen. Det var en trevlig och bra utställning. Informativ och för "oss insatta" bjöd den på mycket ögongodis och nostalgitrippar. Har ni inte besökt den så är den väl värd ett besök. Tog väl ca 45-60 minuter att gå igenom. Inträdet är gratis.

En vägg full med klassiker, hur många har ni spelat?

Lutze, spelade det ett antal gånger för ca 35 år sedan. Jag drar mig svagt till minnes att om man stockade Gustav II Adolf med den starkaste svenska enheten kunde den inte förlora en strid. Dvs man hade en dödsmaskin som garanterade vinst...

Lite modernt och allvarligare "spel". Någon "skyldig" från detta forum ;)

Ytterligare en klassiker jag spelade som liten. Utökade spelet med lite egna brickor. Sen gick datorn sönder och allt åkte i papperskorgen. Så hade nog föredragit tabeller och diagram. Det är från den tiden då en lite plastlåda med några knapper och blinkande dioder ansågs vara en "dator" :D

jerry

underbara bilder.....skulle nästan kunna stympa mig för att få spela arlanda 2016 med spelledare ...............

Håtunaleken har jag själv och har faktiskt spelat det så sent som 1977 (det var där min nyfikenhet över spel kom igång, vad spännande att dra ett kort när du passerade ett vattendrag, rött betydde att du fastnade)
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

ErikLj

Arlanda - När jag jobbade på FOA under 90-talet satte vi upp ett minispel baserat på de avdömningsmodeler vi hade. Scenariot var Arlanda och vi använde det för att berätta om vår verksamhet, främst vid studiebesök. Besökarna fick spel blå och vi röd.

Skickat från min SGP511 via Tapatalk