Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Sweden Fights On

Startat av Strv102r, 1 november 2016 kl. 17:32:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Vitzhum avvaktar medan Leslie fortsätter framåt. King stormar och nedkämpar den sachsiska furstliga gardesbataljonen och lite kavalleri. Hatzfeldt flygel är nu historia.

King fullföljer men måste sedan avbryta annars stormar han rakt in i Morzins uppvinklade bataljoner och eldkraften kan ju vara förödande. Johan Georgs sachsiska kavalleri dansar undan för Leslies framryckning och nu är både Vitzhum och han i slagläge mot det kejserliga infanteriet som också är på
plats. Huvudnumret skulle kunna börja så att säga. Torstensson är under återsamling för att därefter rida runt King och den kejserliga flygelns och falla de mina i ryggen. Jag har förutsett det och fått tre skvadroner och en bajersk bataljon på plats för att hindra/fördröja det. Men där är det slut.

Decisive Swedish victory. Men inte alls lika stor som historiskt. Båda sidor har tagit mindre förluster, och då inte minst jag.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Då ska vi ta tag i nästa drabbning. Andra Breitenfeldt, eller Leipzig, oktober 1642.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Utgångsläget. Bornevals flygel startar Formation Shaken då de inte hunnit slutföra sin strisgruppering. Wittenberg har redan påbörjar sitt anfall men inte upptäckt av de kejserliga på grund av de låga höjderna som skymt dem.

Strv102r

Wittenberg fortsätter omedelbart sin framryckning förbi höjderna,

Wittenberg får övertaget i anfallet mot Bornevals främre linje. På andra flygeln anfaller Gonzaga istället och får bra utdelning mot Slange. Liljehök börjar vinkla upp yttre delar av centerns infanteri mot Gonzaga.

Strv102r

Bornefalk går till motanfall medan Slange börjar trängas upp på den låga höjden. Pfalzgreven rör sig ut mot den svenska vänstern.

Båda sidors flyglar tvingas börja reorganisera sig. Pfalzgrevens kavalleri inleder ett begränsat motanfall. Den svenska centern marscherar framåt.

Strv102r

Jag går till förnyat anfall med både Bornefalk och Gonzaga. Svensken svarar med egna anfall. Summan blir att mina flyglar kollapsar och viker. De Suys börjar gruppera ut bataljoner för att skydda sin höger.

Strv102r

Den svenska högern under Wittenberg anfaller resterna av Bornevals flygel och tillintetgör den nästan helt. På andra sidan fältet sker mest inrättning, laddning pistoler och andra förberedelser för nästa rond. I centern anfaller svenskarna efter lyckad artilleribeskjutning, men det blir blandad kompott.

Borneval har fallit och ersatts. Min arméchef Leopold har fallit och ersatts med Piccolomini, som fallit. Gonzaga har fallit och nu föll de Suys. Farligt att vara chef på den kejserliga sidan.

Strv102r

Wittenberg städar bort de sista resterna av Bornevals flygel. I centern tar sig svenskarna upp på den centrala höjden, men det kostar mer än det smakar då det kejserliga infanteriet biter ifrån sig rejält.

Strv102r

Karl Gustaf går till anfall mot resterna och Gonzagas flygel och förgör den nästan. Då den svenska centern är rejält skakad så beslutar jag att försöka utnyttja det och anfaller med de Suys center. Anfallets höger träffar Karl Gustafs infanteri med bra verkan, och vänster del av den svenska centern med lika bra verkan. I själva centern blir det katastrof, två bataljoner upplöses, och på min väsnter går det OK.

Karl Gustaf går till motanfall men detvgår riktigt illa. En svenska centern och högern lyckas inte agera. Och där tog det slut.

Svensken får ihop 365 VP mot 165. Historiskt blev det 380 mot 190. Aningen mindre förluster för båda, men marginellt.

Kul scenario om än inte enkelt som kejserlig, trots att infanteriet har bra kvalitet.

Strv102r

Strv102r

Jag hade tänkt att följa den kejserliga historiska planen och låta Götz röra sig till vänster och de övriga ramt fram och sedan till vänster. Men Wittenberg är så snabbt framme vid bäckravinen och Douglas piper iväg snabbt han också, så jag beslutar mig att samla både de Werth och Götz för att slå den snart ganska ensamma och utsatta Douglas medan de Suys håller andra sidan bäckravinen mot Wittenberg.

Douglas sprider ut sig på stor bredd gentemot de Werth och Götz. Han blir svag överallt.

Nu har Douglas bäcken i ryggen och är på stor bredd. Götz och de Werth är på plats och lämnar open order för att snart storma.

Strv102r

Douglas är nu i en besvärlig situation. Står han kvar kommer han att han stormas av både Götz och de Werth. Det kan bara sluta på ett sätt. Alternativen är att anfalla själv först och eller göra helt om och dra ur. Men det innebär en urdragning över ett fördröjande terränghinder med en stark fiende nära bakom. Douglas försöker dra ur bakåt men vattendraget blir problematiskt. Götz stormar in i ryggen på Douglas med katastrofal effekt och både Douglas och Torstensson förefaller falla!

de Werth anfaller också och Douglas flygel är i total kollaps. Wittenberg gör vänster om på sin flygel och rider iväg till undsättning. de Suys passar omedelbart på att börja gå över bäckravinen.

Både Douglas och Torstensson visar sig vara oskadda men Douglas flygel är krossad av Götz frontanfall och de Werths omfattning höger. Upprensning pågår för det kejserliga kavalleriet. Torstensson slår följe med Wittenberg istället och kastar om denne igen för att kanske kunna anfalla de Suys när han ännu är i open order med bäckravinen i ryggen.

de Suys hinner inse faran och gör halt och försvarsgrupperar. Wittenberg gör också halt och intar en ordnad gruppering för att avvakta. Vänsterflygeln är såld ändå och centern är färdiggrupperad och kan nog decimera det kejserliga kavalleriet om de stormar.

Strv102r

Jag har ingen lust att storma den svenska centern på sina höjder med kavalleriet. Jag vill helst går ner Suys i deras flank och rygg innan kavalleriet slår till. Men Wittenberg står ju emellan och det är jubockså komplext att anfallankavalleri med infanteri. Men jag kan ju inte stå och titta i evighet så jag marscherar fram de Suys utan att gå ända in i stridskontakt. Det provocerar fram motchocker av den svenska rytteriet mot två bataljoner. Den ena formerar igelkott men inte den andra. Ironiskt nog är det den som inte går i igelkott som skickar tillbaka svenskarna IP antik medan den andra sprängs flyr och rids ner av de förföljande svenskarna. de Suys är en av de som ligger i dammet.

Wittenberg lyckas dra ur de framskjutna skvadronerna innan Fernamond hunnit ta befälet och organisera ett motanfall. de Werth är klar med sin reorganisation och grupperar fram. Götz har städat klart och kommer snart gruppera fram.

Strv102r

de Suys flygel grupperar för ett nytt anfall. Denna gång sökandet sachsiska kavalleriet spela en roll. Götz grupperar fram genom skogen.

Efter att ha övervägt möjligheterna för Wittenberg att omfatta de Suys höger eller vänster så genomför Wittenberg ett nytt frontanfall.  Samma förband som misslyckades sist misslyckas igen, om än inte lika illa, och de som lyckades lyckas igen i centern. Götz grupperar fram för ett anfall på den framskjutna delen av den svenska infanteriflygeln.

Strv102r

Min motpart tappar tålamodet och anfaller de Suys flygel med Wittenberg. Pang på bara! Samma förband som misslyckades sist misslyckas igen, och de som lyckades sist lyckas igen. de Suys center kollapsar men hans vänster står fast. Götz grupperar fram för ett anfall på den mindre smala framskjutna höjden. När den är tagen kan Götz omfatta Montaigne på klosterhöjden och de Werth anfalla frontalt.

Wittenberg driver på in på djupet av de Suys center. Min vänster och höger står ännu fasta.

Nu börjar de Suys höger kollapsa. Götz anfaller men lyckas inte omedelbart ta höjden.

Wittenberg börjar nedgöra även de Suys vänster. Samtidigt tar Götz höjden. de Werth framgrupperar.