Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Köpråd Rollspel

Startat av Wes, 19 november 2016 kl. 19:33:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Wes

Jag funderar på att köpa ett rollspel till min 8 årige son i julklapp. Jag har ingen aning om vilka rollspel som finns idag och vad som passar en 8-åring. Givetvis kommer jag vara spelledare, i början i alla fall.
Finns det något på svenska eller är allt på engelska?
Finns det någon här som kan rekommendera något?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Wade

Kolla in Äventyr. Svenskt rollspel som riktar sig mot barn.

Wes

Tack för tipset, ser ut som min 5åring också kan hänga på då.

aegneus

Kolla på brädspelet Mice and Mystics som en bra kombo av bräd och rollspel. Behöver ingen GM. Fina figurer, dock omålade. Är en dungeon crawl men med väldigt bra story. Det finns en översättning av all story text. Stridssystemet är enkelt och jag tror en speltränad femåring kan köra det.

Andreas Lundin

Äventyr! - som nämnts ovan.
Hjältarnas tid
Mutant år 0 - startbox
Fantasy
Se där, fyra nybörjartips!

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Wes

Äventyr och Hjältarnas tid ser bra ut. Skulle vara kul med Mutant också.

Delirium

Nu har jag inte sett startboxen, men vanliga År Noll vill jag definitivt inte rekommendera för barn under tonåren.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Wade

sfclinken

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

P-O Jönsson

Jag har kört en av starterboxarna till nått av Star Wars rollspelen med min 7 åring och hans kompisar. Funkade fint.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Patrick_T

Om man vill vara närmare den gamla Dungeon&Dragons, det finns en ganska intressant sämling här:

http://www.retroroleplaying.net/page/microlite81

Siffran är version (året) av spelet, och 81 är året av första "basic & expert".
Microlite eftersom det är en kondenserat version av ursprung spelet.

Det finns mycket intressant där ... men 8 år det är kanske lite tidigt, det gäller då att skapa anpassat äventyr, som Goblins Tooth I & II ...

aegneus

Fast om vi pratar D&D, så tycker jag DnDish https://www.google.se/amp/s/www.wired.com/2012/08/simplifying-dd/amp/
Är en väldigt bra förenkling. Förmodligen det jag kommer köra när det blir dags.

Wes

Det verkar vara en djungel därute. Generellt känns det dock som att man har nått en nivå av komplexitet eller/och pengamjölkning i spelen att man nu försöker göra allt simpelt igen. Eller så är det bara så att 70-talisterna nu vill köpa till sina barn och man försöker sälja med nostalgi.

Jag har beställt äventyr och det ska bli riktigt kul att se hur det ser ut och passar för 5-åringen.
Hjältarnas tid har jag också beställt till 8-åringen. Ska bli kul att se hur ett nytt "modernt" rollspel ser ut idag.
Jag började spela rollspel när jag var 7 med min storebror och hans kompisar men var tyvärr tvungen att sluta när jag flyttade och det inte fanns något gäng där jag flyttade till.
Det går att lära sig rollspel utan att läsa all text i ett svep som barn.

pelle

Borde kanske ligga i Boxen?

Återupplivar hur som helst eftersom jag missade när den var ny.

Hero Kids fungerar jättebra för typ 4-9-åringar eller så. Nästan som ett coop-brädspel (med spelledare) mer än rollspel, men det är lite rollspel i det också, i vissa äventyr. De flesta äventyren är bara en rad med taktiska strider på karta med pappersfigurer. Print'n'play. Gulligt och enkelt. Rollpersonerna är färdiga att skriva ut (och måla!) och första batchen med sådana finns på svenska också. Övriga är bara på engelska, men det är väldigt lite text, så vi har kört med många av de engelska också utan problem. Den viktigaste informationen är stora tydliga ikoner i stället för text. Vi har kört båda fantasy- och space-varianterna.

Barnen är 7 och 9 snart och vill spela mer Hero Kids (körde senaste gången nu under jullovet), men jag försöker få spela något lite mer avancerat också. Vi har gjort rollpersoner till Drakar och Demoner för någon vecka sedan (version 2, 1984; den jag började med själv), men inte spelat än.

Tittade på många, många andra spel (och köpte flera) senaste åren (en djungel, som sagt), men de allra flesta tyckte jag kändes minst lika krångliga som gamla Drakar och Demoner. Många engelska spel med väldigt mycket text att kunna läsa för att spela också. Sedan saknar många spel en bra värld eller/och färdiga äventyr också. Bara en ren regelbok utan något till känner jag inte är så mycket värt, för enkla regler jag och barnen är nöjda med  tar väl en kvart att hitta på, men att få till en finurlig värld om inspirerar till barnvänliga äventyr är inte lika enkelt. Nu tänkte jag prova några av äventyren till DoD och bara ta bort lagom mycket så det blir mer barnvänligt.

Har ett starter-kit för Star Wars och FATE (Core och Accelerated) och en del annat på lager för när det känns som att barnen är redo för det. Young Centurions (också en FATE-variant) ser lovande ut för äldre barn, så jag hoppas få köra det om ett par år.

Appropå Star Wars kom jag på bara för någon dag sedan att gamla D6-Star Wars nog var enklare och barnvänligare än nya Star Wars? Eller bara köra moderna D6-reglerna (eller något annat enkelt) i Star Wars-universumet. Kanske blir ett projekt för senare i år, eller inte om vi fastnar i Drakar och Demoner.