Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs A Famous Victory

Startat av Strv102r, 15 september 2019 kl. 09:55:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det som gör att det starka anglo-allierade kavalleriet inte spränger rakt genom det slutkörda franska dito är att det bara är britterna, de röda, och danskar samt holländare, som får rida någon form av chock. Övriga får bara karakollera, och den metoden får inte samma resultat. Den franska infaterireserven rör sig västerut mot det kritiska området mellan Blenheim och Oberglau.

Även i väster har de anglo-allierade ett övertag, men också här är det svårt att få till det rejält. Det segar på. Den fransk-bajerska yttersta infanterivänstern påbörjar framryckning mot Rantzaus öppna flank.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Den franska linjen mellan Blenheim och Oberglau är under kollaps, men infanterireserven kommer på plats vid ån och pluggar hålet.

Mellan Oberglau och Lutzingen är också den franska linjen i kollaps. Min yttersta infanterivänster fortsätter sin framryckning över ån mot en vikande Rantzau.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Fortsatt hård kamp mellan Blenheim och Oberglau. Tack vare den franska infanterireserven håller linjen än, men mellan den och Oberglau vittrar det sönder bit för bit.

Eugens vänster anfaller fransmännen i Oberglau i flanken samtidigt som den frontala motståndaren manövrerar för en omfattning. Rantzaus kavalleri håller avståndet till min vänsterflygel som fortsätter framrycka.

Strv102r

Ett franskt motanfall inleds från Blenheim mot resterna av det brittiska infanteriet i sankmarken norr om byn. Mellan Blenheim och Oberglau fortsätter det anglo-allierade kavalleriet att hamra på fransmännen, och nu också på infanterireserven, men någon snabb kollaps inträffar inte. Fransmännen i Oberglau börjar dra ur söderut för att inte bli inneslutna.

I väster håller den anglo-allierade dubbla omfattningen av Oberglau på att lyckas, men jag inleder en urdragning. Eugens infanteri är splittrat efter framgångarna mellan Oberglau och Lutzingen och kan inte med kraft avgöra. Rantzaus kavalleri är i ordning men skyddar flanken mot den avancerande franska yttersta infanterivänstern.

Och där faller mörkret. Den franska armén har tagit mycket stora förluster i striderna mellan byarna och har passerat sammanbrottsnivån. Under natten kommer den att retirera. Den anglo-allierade armen har tagit ganska begränsade förluster, utom det brittiska infanteriet som förött sig i striderna i Blenheim.

Bra system, gillade ju Battles of Waterloo också samt Triumph and Glory, och linjemekaniken ger bra tidskänsla.

Synd att färgerna på fransmännen är revolutionsblå snarare än Bourbonvit.

Nästa slag!

Strv102r

Utgångsläget vid Ramillies i Flandern 1706.  Marlborough har inte Eugen vid sin sida denna gång, han är kvar på den södra krigsskådeplatsen och bekrigar fransmännen å kejsarens vägnar. Istället finns holländaren Overkirk där. Den anglo-allierade armén har bara små preussiska och övriga tyska inslag, Eugen är som sagt annorstädes, men den danska kontingenten är ganska stark och det brittiska infanteriet talrikt. Störst är den holländska kontingenten som innehåller en allsköns massa lekoknektsförband. Bland dem en svensk bataljon benämnd Oxenstierna.

Tyskarna och danskarna är samlade på den anglo-allierade högern. 

Villerois armé består av en liten bajersk kontingent ute på den franska högern med franska förband. Bland annat bajrare i fransk tjänst. Ute på den franska vänstern finns spanjorerna och kontingenten från Köln (de mörk- resp ljusgröna).

Elias Nordling

Jag har väl förstått rätt att den Engelska hären har svenska och danska kontingenter mitt under brinnande Nordiska Kriget?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Visst är det märkligt? I 9 års kriget på 1689-90-talet var det väl i sin ordning, men jag tror att de svenska och danska uthyrda förbanden hemkallades då stora nordiska började. För de danska är det väl fortfarande inte så konstigt då de var ute ur kriget 1701-1709, men svenskar? Eller menar designern att den holländska bataljonen hade en svensk chef, som inte varit så viktig att få hem, eller som vägrat ut sig? Förbandet är standard vanilj 1A i förmåga.

Strv102r

De anglo-allierade går ut hårt med sin vänster. Den yttersta holländska infanterivänstern anfaller mot byn som hålls av bajrarna och bajerska och tyska fransoser. Det franska artilleriet nedhålls effektivt av det aglo-allierade dito. Anfallet går hyfsat. Inga spektakulära framgångar, och de bataljonerna som tränger in i den franska leden leds av den "svenska" bataljonen.

Det rödaklädda brittiska infanteriet går rakt på en fransk infanterilinje, men presterar sämre än förväntat. Totalt har man ett övertag när GT är slut, men det borde gått lite bättre.

Mellan det holländska och brittiska infanteristyrkorna anfaller det brittisk-holländska kavalleriet sina kollegor. Även här går det "hyfsat".

På den anglo-allierade högern startar det tysk-danska infanteriet och kavalleriet framryckningen.

Strv102r

De angl-allierade pressar på med sin vänster mot min höger. Min yttersta infanterihöger håller byn och lyckas även ta tillbaka terräng på den yttersta yttersta högern. Även mitt infanteri som anfalls av det brittiska infanteriet  lyckas hålla, och till och med få till en ordnad front. Det brittiska infanteriet presterar klart undermåligt. Längre till vänster i bild har det holländska infanteriet i centern påbörjat framryckning över ån. Om britterna kan knäcka sina motståndare skulle en dubbel omfattning av det starka elitförbanden i den franska centern i byn Ramillies vara möjlig.

Strv102r

2 GT senare. Den franska högern vacklar betänkligt även om det brittiska infanteriet fortsätter underprestera. Det har öppnat sig en stor lucka framför det anglo-allierade kavalleriet. Det holländska infanteriet vänster om Ramillies har anfallit byns vänstra del, och i sin tur anfallits av den franska styrkan som fanns nere till vänster om byn. Det holländska kavalleriet är på väg till undsättning.

Rantzaus dansk-tyska kavalleri har anfallit kölnarna och spanjorerna, men det gick så där. Infanteriet är på väg de också.

Strv102r

Den franska högerns kollaps accelererar, men i slow motion liksom...  det britttiska infanteriets underprestation är snudd på legendarisk.

Mitt motanfall mot det holländska infanteriet väster Ramillies kör fast, i synnerhet då holländskt kavalleri går till motanfall mot motanfallet. Men jag låter också elitinfanteriet i Ramillies gå till motanfall mot det holländska infanteriet. Och det går över förväntan! Stora delar av fienden flyr (rout).

Strv102r

Förintandet av min höger fortskrider. Frågan är om det anglo-allierade kavalleriet kommer anfalla åt väster, mot centern, nu, eller mot höger och delta i krossandet av den yttersta högern. Svaret är inte solklart mot centern för att bryta den också. Det kanske går snabbare att slå ut styrkepoäng på högern och få min armé över sammanbrottsgränsen?

Motanfallet från Ramillies lyckas bra! Holländarna tvingas på defensiven och lyckas bara med svårighet skapa en linje med klart skakiga bataljoner mot fina gardesförband. Hans holländska kavalleri tar sig över ån och börjar bitvis hugga in på min centers vänstra del.

Ute på min spanska vänster händer lite. Danskarna och tyskarna är inte överdrivet aktiva.

Strv102r

Min yttersta höger krossas nästan helt av det holländska infanteriet och det anglo-allierade kavalleriet. Det brittiska infanteriet fortsätter underprestera, men får ändå viss framgång. Mitt anfall åt vänstern till från Ramillies fortsätter men jag lyckas inte köra över den skakiga linjen framför mig helt även om jag tar två haubitsbatterier. Illa, hade behövt det med tanke på utvecklingen på högern.

Ur detta perspektiv ser man anfallet från Ramillies, men också hur det holländska kavalleriet omfattar min center från vänster. Lite svängdörrseffekt.

På vänstern når det dansk-tyska infanteriet stridskontakt med varierande framgång.

Mina förkrossande förluster, främst på högern, gör framgångar i centern akademiska. Jag passerar sammanbrottsnivån.  Slaget är över. Mitt elitkavalleri, det klart bästa i spelet kvalitativt , men ganska fåtaligt, so nu finns framför det brittiska infanteriet, kommer få fördröja hans förband på min höger (min egen höger avskrivs). I skydd av det avser jag dra ur åt nordväst. Inte helt enkelt med hans holländska kavalleri på offensiven i min center, och en potential ogynnsamma utveckling med dansk-tyskarna på vänstern.

Anglo-allierad seger som historiskt.