Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av APs Eagles of the Empire; Preussisch-Eylau

Startat av Strv102r, 26 mars 2017 kl. 11:03:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Brickor. Ovan ledare, kavalleri, artilleri och mindre infanteriförband. Nedan infanteridivisionerna.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Kartan. Lite tråkigt, kallt och vintrigt intryck. Vilket väl är lämpligt?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget. Nappe har Soult IV kår som faktiskt täcker över halva fronten med fyra divisioner. Ute på högerns finns La Salles kavalleri under Soults befäl. Bakom den står i centern Augereaus VI kår, med bara två divisioner och de två gardesdivisionerna. Murats kavallerireserv finns bakom högern som består av två fristående kavalleridivisioner.

Den ryska armen under Bennigsen är indelad i flyglar snarare än kårer. Vänstern är under Osterman-Tolstoi, centern under Sacken och högern under Tutchkov.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Soult inleder med att skicka sitt underställda kavalleri under La Salle mot den ryska högern.
Två av Soult infanteridivisioner, de längst åt vänster (alltså höger på bilen) börjar röra sig framåt och omedelbart tar de förluster till det kraftsamlade ryska tunga artilleriet. På andra sidan rider Murat och kavalleireserven ut på den yttersta franska högra flanken.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Murat fortsätter sin ritt runt högerflanken och möter den ryska vänsterns kavalleri i en stor krock. Utfallet blir i huvudsak till Murats fördel. Om det inte varit för att han själv faller! La Salle nedgör ryska kosacker på den andra sidan fältet och Augereau påbörjar en framryckning i centern. Åter visar sig det ryska artilleriet vara mördande.






I väntan på att Reille, som ska ersätta Murat men befinner sig i centern på stabsplats, ska komma på plats ute på yttersta högern så sänker sig stillheten där ute. Davouts III kår gör entré. Augereau backar i centern. På min höger fortsätter La Salle att stångas med Tutchkov medan Soults divisioner närmar sig trots manfall till artilleri.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



En plötslig snöstorm lamslår centern och min vänster. På min höger fortsätter striderna utan att någon får ett klart övertag. Det kejserliga gardet sätter sig i rörelse mot Soult IV kår.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



På min höger börjar Soult och La Salle få ett övertag trots förluster. Min flygel smulas sönder i anfall och motanfall över samma terräng. Augeraeu går framåt igen. Davout och min center är lamslagna i det fortsatta snöovädret.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Stångandes på högern fortsätter. Då IV kåren nu återförenats med kavalleriet under La Salle utgår den specifika markören. Gardet vinklar upp och marscherar in i luckan mellan Soult och Augereau som åter fått vika inför det ryska artilleriet. Davout och Reille än grupperade för anfall. Inga snöbyar för stunden.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



sSoults IV kår tar en nyckelhöjd och tillskansar sig ett övertag på min höger. Gardet gör en inbrytning. Jag faller frivilligt tillbaka på min vänster inför Davout och det franska kavalleriet.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#10


Det franska kavalleriet ovh III kåren anfaller och tar terräng. Jag faller bakåt ytterligare mot höjderna bakom mig. Den preussiska kårens tät, kavalleri, anländer bakom IV kåren.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den franska kavallerikåren anfaller min retirerande vänster med chock, men slås tillbaka. Davout blir försiktig och avvaktar. Gardet som tagit en del stryk av det kraftfulla artilleriet i min center dras ur bakåt och börjar marschera mot Davout. IV kåren avbryter sina anfall mot resterna av min höger och vänder delvis helt om mot den preussiska kårens infanteri som nu anlänt.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Preussarna anfaller en av Soults diviisioner och den viker med stora förluster. Gardet gör helt om för att understödja Soult medan Neys tätdivision (VI kåren) anländer från höger. Davout anfaller igen men hejdas framför skogen.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Preussarna har samband med den ryska högern men snöyra mitt i kontaktytan gör att de inte kan samordna någon verksamhet där. Soult står också still i snöyran. Ney anfaller den preussiska högern som viker. Gardet byter riktning igen(!) och marscherar in bakom Augereau mot den ryska centern. Mitt infanteri i skogen slår tillbaka ännu ett anfall från Davout men viker sedan upp på höjden bakom skogen och avlöses i den framskjutna ställningen av jägare och hussarer.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Mörkret börjar falla och det enda fransosen gör är att trycka preussarna ur skogen längs ute på min höger. IV kåren trycks bakåt av ett gemensamt ryskt-preussiskt anfall.

Det enda som räknas är step loss på infanteriet. 26 franska mot 12 ryska. Marginal russian victory. Sedan har jag tappat mängder med kavalleri och en del artilleri. Känns inte helt ohistoriskt.

Spelet är större än vad man kan tro med den lilla kartan. Systemet med långa brickor och områden känns lite ovant i början, men det fungerar faktiskt bra och får fram ett historiskt manövrerade med divisioner och kårer. Stridssystemet är i sin enkelhet (buckets of dice) genialiskt eller primitivt. Spelet funkar, men det kan bli mycket stora skillnader i förluster i enskild strid (upp mot 5-1) vilket inte är så historiskt, men i det stora hela jämnar det ut sig.

Sedan är det faktiskt snyggt.

Helt OK. Blir Friedland som uppföljare under våren någon gång.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.