Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av COAs La bataille D´Auerstädt.

Startat av Strv102r, 29 december 2016 kl. 09:10:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

I väntan på 2. Rheinfelden till Now Troubles Thunder Down i Musket & Pike serien så tar vi och tittar på ett spel jag faktiskt aldrig trodde jag skulle ge mig på. Om det skulle falla på läppen så har jag La bataille DÓrthez också.

Vi kommer tillämpa Le reglement de lán XXX.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Maglica

Robert Maglica

Strv102r

Exempel på preussiska brickor. Nedan franska dito.

Kartan.

Reglerna är omfångsrika och detaljerade. Man känner igen de flesta koncepten från spel som avhandlar samma eller relativt närliggande epoker med samma teknologinivå. Inget är konstigt. Det är bara... Mycket!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Den östra kartkanten där den franska täten, ett regemente ur Chasseur de cheval och två voltigeur-kompanier står och stirrar på den preussiska täten, två dragonregementen.

På andra sidan kartan, den västra kanten, står Schmettaus division med Brusnwick och kungen av Preussen som sällskap och väntar. Mittemellan finns Blücher med kyrassiärer och grenadjärer till fots.

Preussarna marscherar österut!

Blüchers tät viker av norrut för att gå runt byn. Bakom honom kommer Schmettau. Ett par infanteriregementen de ligne har anlänt bakom den franska täten.

När Blücher kommit på plats så har två franska regementen påbörjat framryckningen mot honom. Charge med kyrassiärer och dragoner!

Två franska bataljoner formerar fyrkant, men den mittre hamnar i desordre. Mitt dragonregemente till höger inställer sin chock, men de två kyrassiärerna rider an mot den mittre bataljonen en desordre. Denna klarar att stå, men dess eld blir ineffektiv. Närstriden får den att upplösas i plus grande desordre. Rout på spelsvenska. Mina kyrassiärer avancerar! Så var det ju det där batteriet som han grupperat bakom sina framryckande bataljoner. Förnuftig säkerhetsåtgärd visar det sig. Det kan nu skjuta på kort håll in i mina massamlade kyrassiärer, och gör det med god verkan. Kyrassiärerna har inte mage att tåla det utan viker de också. Läget efter striden enligt nedan.

Det tog ett antal speldrag att få detta läge. Och varje drag tog sin tid trots det lilla antalet enheter och beslut. Mycket slående i regelboka och korsletande i olika stycken. Men mycket Nappe-känsla!

P-O Jönsson

Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Strv102r

Schmettau får fram sin division med fyra bataljoner ( två regementen) på linje på Hassenhausenhöjderna söder om vägsänkan och byn, och lika mycket norr vägen som dock tragglat sig genom byn eller tar vägen runt byn på kolonn. Ovanan att hantera ledningsreglerna gör dock att jag tar ut för stor bredd och bataljonerna norr byn blir "out of command". Väster byn syns Prinz Henrys kavalleri närma sig. Ööh.. PrizZ Henry? Prince Henry eller Prinz Heinrich antar jag?

Fienden har låtit Gudins division till större delen dra sig norr om vägen medan tätregementet ur Friants divisions två bataljoner tar över söder om vägen.

Schmettau "tajtar" sin bredd. Heinrich rider ut på kolonn norr om vägen mot vänstra flygeln. Fienden drar sig nu norrut med hela styrkan och lämnar i princip bara de två volitgeur-kompanierna söder vägen. Jag avser att anfalla söder vägen med Schmettaus fyra bataljoner och omfatta hans flank medan de övriga fyra bataljonerna binder honom frontalt öster byn. Heinrich får sedan fullborda den dubbla omfattningen!

Vorvärts kommenderar Schmettau och drar sin sabel! Dock har ännu ett franskt regemente om två bataljoner ur Friants division dykt upp framför Schmettau söder om vägen. Heinrich inväntar order från Brunswick. (Han råkade hamna lite utanför ledningsradien). Blücher grupperar fram sina återsamlade kyrassiärer igen till vänsterflygeln.

Nu visar det sig att fransmannen tänkt spegelliknande till del. Innan Schmettau hinner anfalla in i stridskontakt anfaller han söder om vägen med tre bataljoner mot mina mest södra tre bataljoner. Han har bra moral men lyckas med konststycket att alla missar "Roll to close". De går in mot de mina i desordre. De möts av relativt ineffektiv musköt eld. Bara hans mittre bataljon får till ett snabbt avgörande då min bataljon viker i plus grande desordre. De övriga två binds i en utdragen strid (en runda till) Jag upplever att han hotar spränga min flank och dragonregementet som står bakom i reserv får rida chock mot hans mittre bataljon. Den klarar inte sin "roll to stand" utan viker bakåt i plus grande desordremed dragonerna efter sig! I nästa runda så viker sig båda mina andra bataljoner och flanken är de facto kollapsad även om dragonerna hugger ner nästan halva den vikande bataljonen då de rider djupt in bland fransmännen.De stannar inför nya bataljoner ur Friants division.

Sedan viker de och börjar rida runt flanken mot de egna linjerna, "Cavalry regroup".

En helhetsbild så långt. I öster syn Wartenslebens division marschera framåt.

Strv102r

Friant följer upp anfallen med tillkommande bataljoner. Schmettaus bataljoner söder vägen bryter en efter en och flyr västerut. Som tur är så kommer Wartensleben division på plats bakom dem för att ta över striden.

Wartensleben stridsgrupperar medan Friant grupperar på linje.

En helhetsbild. Friant skickar ut sina voltigeurer framför linjen. Prinsen av Orange kan ses marschera framåt med sin division.

Min motspelare uttrycker sig nu mycket positivt om systemet!

På norra sidan vägen tänkte Blücher leda en större chock mot Gudins norra bataljoner, men dessa grupperar i fyrkant och bakom dem grupperar tre dragonregementen... Blücher beslutar sig att avvakta istället.

Strv102r

Wartensleben går till motanfall i centern söder om vägen och tre franska bataljoner kollapsar i flykt. Två batterier har dock grupperats förtänksamt bakom linjen och skjuter delar av den preussiska framgången i trasor. 13 legere är också på plats för ett motanfall. Norr om vägen utkämpas en artilleriduell.

13 legere går till motanfall och återupprättar situationen i centern. Den franska vänstern slår tillbaka ett anfall av Wartenslebens höger. Morands division dyker upp bakom Friant. Bakom Wartensleben kommer Orange.

Strv102r

13 legere fortsätter sitt motanfall och jagar bort en preussisk bataljon, men de är då samlade på en liten yta och ett tacksamt artillerimål. Morand breddgrupperar sin division liksom Orange. Norr om vägen fortsätter artilleriduellen och jag börjar gruppera fram batterier för att beskjuta de franska fyrkanterna.

13 legere tar tillfället att anfall två batterier framför dem, men Orange grupperar fram två bataljoner i hålet i Wartenslebens linje och 13 legere får snöpligt ta till harvärjan. Friant grupperar sina mest vänstra förband mot centern och Morand tar över väsntern. Norr om vägen börjar kanonkulorna dansa in i den bortersta franska fyrkanten. Schmettaus bataljoner som vikit börjar återsamlas bakom Blücher nordväst om Hassenhausen.

Strv102r

Söder om vägen anfaller Morands vänster men anfallen bryter ihop i flykt och det är tur att halva divisionen stod i beredskap bakom. Norr vägen anfaller fransammnnen med två bataljoner mot de preussiska bataljonerna i Hassenhausens östra utkant, men slås tillbaka även de i flykt. Längre norrut stormar två kyrassiärregementen den enda franska fyrkanten med de drivs tillbaka av musköteld och är 100 man mindre när de är tillbaka där de började. Nodväst om byn fortsätter Schmettau att återsamlas, men Kalkreuths kårs tät lämnar också vägen och marscherar mot nordost.

Söder om vägen utbyter vi just nu mest kanonkulor med varandra. Fransmannen anfaller ånyo mot Hassenhausen och tar sig nu in i bebyggelsen med ett regemente om två bataljoner. En ny cjock mot fyrkanten river upp den i panisk flykt, men det franska dragonregementet bakom rider till motchock och även om det studsar så räddar det de flyende franska infanteristerna från att ridas ner.

Andreas Lundin

Jag har inte spelat detta system, men sett det i action några gånger. Är övertygad om att jag skulle gilla det, men blir man inte störd av enfärgade statusmarkörer och enheter från olika sidor med snarlika färgcombos?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Nja, det går faktiskt bra att hålla isär de blårockade preussarna och fransmännen. Men ögat hade väl uppskattat lite grönrockade ryssar, vitrockade österrikare eller rödrockade britter.

Strv102r

Norr om vägen vinklar Gudin upp ett antal bataljoner som grupperar på fyrkant när mitt kavalleri rör sig ut på den flanken. Kalkreuths tätdivision börjar breddgruppera. Söder vägen skjuts det artilleri som tusan nu, och på södra flygelns stångas det rejält.

Kalkreuths tätdivision är färdiggrupperad. Nästa division, von Arnim, är på väg från vägen efter täten på kolonn. Söder vägen fortsätter utnötningen. Två husarregementen ridet in bakom min bakre linje.

Ett försök att köra ut Schmettau ur Hassenhausen slutar istället med att fransmännen flyr. Kalkreuth grupperar fram artilleri och täten till ett utgångsläge. Kavalleriet rider ut mer på flanken. I söder fortsätter utbytet av bly.

Strv102r

fransmännen återupptar anfallen längs i söder och mina flygel börjar vackla. Jag går å andra sidan till anfall omedelbart söder om vägen mot vad jag upplever vara en svajande fransk front, men icke. Jag anfaller också ut ur Hassenhausen men når ingen omedelbar framgång. Kalkreuths kår marscherar fram efter att artilleriet mjukat upp de närmsta fyrkanterna rejält. Den närmsta tillintetgörs helt av det kungliga preussiska gardet, och nästa svajar betänkligt.