Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Highway to the Reich, combat system re-write

Startat av Lars M Wistedt, 4 januari 2017 kl. 08:47:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lars M Wistedt

Hejsan guys,

ar pa gang att revidera HTTR sa att det blir spelbart och sa att man kan kora hela CG utan att starta i spad alder och avsluta en bra bit in i pensionasaldern.. Jag tror att det gar att gora utan alltfor krangliga och tidsodande procedure. Ar det nagon har som ager nagon av utgavorna (SPI version 1 alt 2, eller DG Version 3) och som skulle vilja antingen hjalpa till eller orka provspela scenariona nar rules version 1 ar klar?

Frocken

Beställde igår
:D

Ska hinna få det och sätta in mig i de befintliga reglerna men sedan är jag gärna med och testar.

P-O Jönsson

Är den senaste versionen så långsam då? Minns att jag spelade det på ett FF för flera år sedan och mitt minne var att vi hann ca 4 dagar. Spelade SPI's version också under min gymnasietid, men i det ägnade vi några veckor åt första dagen bara.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Lars M Wistedt

Den senaste versionen ar i stort sett bara en upphottad variant pa originalet. Grafiken ar super men spelmekaniken densamma. Min ided har ar att ga tillbaka till ett system dar man gar, sedan ar det barrage for bada sidor, darefter combat i mer traditionell typ (antingen odds eller strength difference, foreganget av en AT phase). Men det ar i sin linda, ett forsta utkast torde drpja nagon vecka eller tva.

Scipio

Intressant!
Jag har spelat en gång och ville gilla det och har läst igenom reglerna och haft ambitionen att köra det fler gånger men varje gång har jag blivit lika avtänd på brick- och charts-erratan och det knöliga stridssystemet.

Vet inte om jag har tid att speltesta igenom det men följer det som händer med stort intresse!   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Hej!

Det låter spännande! Jag speltestar gärna ny regelversion. Har solokört ett antal gånger, några korta sessioner med även lite längre i försök att få ihop ngn känsla för spelet. Kanske kan jag samköra med Frocken också framöver.

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Frocken

Citat från: tinG skrivet  5 januari 2017 kl. 03:42:00
Hej!

Det låter spännande! Jag speltestar gärna ny regelversion. Har solokört ett antal gånger, några korta sessioner med även lite längre i försök att få ihop ngn känsla för spelet. Kanske kan jag samköra med Frocken också framöver.

Jonas

Gärna. Se om man lyckas synka upp ngt mellan alla simskolor och allt vad det är för att komma igång. Sedan när saker börjar sätta sig gillar jag ju Vassal, ska skaffa extern skärm, är trött på missa flytta enheter då man har en 13" laptopskärm som man scrollar runt på 6 kartor...

Lars M Wistedt

Later bra, kul att det finns intresse. Som sagt hoppas jag pa att ha ett forsta utkast klart om nagon vecka, beroende pa jobbsituaitonenen harnere.

Fredrik H

Två tummar upp! Jag äger DG:s variant men har misslyckats med moralslaget och aldrig fått upp det på bordet. Följer detta med intresse. :up:

Lars M Wistedt

Då är det uppstallt for att testa det första utkastet av reglerna innan de laggs upp for ett första externt test. 30 Corps breakout, free set up och GdArm Division fardig att rulla.

I stora drag sa ser den preliminara turnen ut sa har:

OP Interphase (06.00 och 12.00)

Initial Phase

Airborne Phase

1st Move

Combat Declaration

Retr before combat & Defender Reaction

Air Strike & Bombardment Phase

Maneuver Combat Phase

Assault Combat Phase

2nd Move Phase (Mech units & units i Travel mode)

Rally, Repair, Demolition and Clean Up Phase

(Det kommer nog bli andra namn pa faserna sedan och jag kommer att lagga till vad som skall goras i dem)

For striderna sa blir Maneuver combat av mere traditionell typ men bade i Maneuver och Assault combat sa finns deet planerat en AT sub-fas)

Lars M Wistedt

Då har de första faserna avklarats. For att testa zoc och
opportunity fire sa framryckte en halv pansarspaningsbataljon, forstarkt med ett inf kompani och ett par Shermans genom zoc I open terrang.  Ett halv skyttekompani några spaningsvagnar blev bortskjutna men Shermanvagnarna klarade sig. Så det tycks funka som avsett. Darefter arteld och dar skjuter art med sin efficiency rating och man delay sedan hitpoangen med terrain defense value. Forsvararen valjer ojamna och anfallaren jamna for luster. Om man tar forluster så slar man for moral med antal förlorade steps som DRM. Failure=disruption

Lars M Wistedt

Då är vi klara med maneuver combat och påfoljande assault/ AT combat. Straffbataljonen i tyska frontlinjen och de fataliga pv-pjaserna lyckades bara slå ut några enstaka Sherman-vagnar.